Jump to content

VP AD41P-DPE Et godt kjøp?


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Vurderer å slå til på en volvo penta AD41P-DPE. Har hørt mye godt om disse motorene og har funnet ut at denne vil pase perfekt i halco`n.

Motoren er så brukt under 500 timer og er i god stand. Blir levert med nytt drev og full instrumentpakke (nytt).

 

Er ikke dette en ganske bra motor som er noe å ha?

 

Hva slags pris ligger disse på? Kan det stemme at listeprisen er 250.000,-?

Link to post
Share on other sites

Som jeg har skrevet tidliger kjenner jeg til noen som har brukt to slike motorer til proff bruk i over 3000 timer. De probleme de har hatt er litt høy temperatur på ene motoren (som de aldri helt fant ut av), og at et par drev har røket. Ene gangen røk en aksel og gikk gjennom drevhuset. Det smalt visst godt.

 

De byttet til 2 tilsvarende motorer i år, men jeg vet ikke hva de betalte for det (mener de snakket om ca. 200,000 pr motor etter fradrag for innbyttede motorer - men ta det med en klype salt). Ettersom Volvo Penta har kommet med en helt ny motorserie faser de nå ut KAD motorene sine. Jeg vet ikke om AD forsvinner også - men det hadde ikke overrasket meg.

 

En i båthavna hadde en litt eldre båt med 2xAD41. Han var godt fornøyd. Dog opplevde han at akselen mellom motor og drev røk, og den "tok seg en tur rundt i motorrommet" så det ble litt skader. Mulig det er slik som kan skje med eldre motorer (tror disse var fra ca. -95)

 

500 timer på en slik motor er jo ikke mye, om den er godt holdt, og nytt drev er jo flott (er det nytt eller er det et VP renovert byttedrev?). Kanskje du også bør ha med en mekaniker når du ser på motoren?

 

Nidelv leverer fortsatt Nidelv 750 med AD 41 motor.

Link to post
Share on other sites

Har selv AD 41 A 1990 modell, på min 24 fots Fjord. Har kjørt denne selv fra 600 timer til 1000 timer, med gode erfaringer. Det negative med A utgaven er kaldstarts-røyk, men dette er sikkert mye forbedret på P - utgaven. Har DP-A drev som har fungert OK. Jeg tok overhaling  på dette sist vinter. Et ømt punkt er konen i drevet. Etter 2-3 timers arbeid med konen fungerer denne nå som ny. Nabobåten i havna har Halco 26 med samme motor, og vi gjør lik fart med ferielastede båter (marsj 23, full 31-knop)

 

MVH Real

Link to post
Share on other sites

Har DP-A drev som har fungert OK. Jeg tok overhaling  på dette sist vinter. Et ømt punkt er konen i drevet. Etter 2-3 timers arbeid med konen fungerer denne nå som ny.

 

MVH Real

 

Hei fjordknut

 

Ble litt interessert i det du nevnte med drevet og overhaling, spesielt det med konen. Hva var det du gjorde med konen? Hvor enkelt er det å ta for seg denne - er det mye som må demonteres og er det noe spesielt man må være oppmerskom på ved demont/montering?

 

Overhalte du drevet selv og hva gikk denne overhalingen ut på og hva var kostnadene?

 

Det ble mange spørsmål.

 

Har selv samme type drev og anskaffet meg verkstedhåndboken for en stund siden. Ser ut som det benyttes mye spesialverktøy og måleinstrumenter i denne boken. Har vært plaget med vann i oljen og påfølgende sluring i gearet, selv om alle simmeringer er skiftet og drevet er trykk- og vakumtestet.

Link to post
Share on other sites

Som jeg har skrevet tidliger kjenner jeg til noen som har brukt to slike motorer til proff bruk i over 3000 timer. De probleme de har hatt er litt høy temperatur på ene motoren (som de aldri helt fant ut av), og at et par drev har røket. Ene gangen røk en aksel og gikk gjennom drevhuset. Det smalt visst godt.

 

De byttet til 2 tilsvarende motorer i år, men jeg vet ikke hva de betalte for det (mener de snakket om ca. 200,000 pr motor etter fradrag for innbyttede motorer - men ta det med en klype salt). Ettersom Volvo Penta har kommet med en helt ny motorserie faser de nå ut KAD motorene sine. Jeg vet ikke om AD forsvinner også - men det hadde ikke overrasket meg.

 

En i båthavna hadde en litt eldre båt med 2xAD41. Han var godt fornøyd. Dog opplevde han at akselen mellom motor og drev røk, og den "tok seg en tur rundt i motorrommet" så det ble litt skader. Mulig det er slik som kan skje med eldre motorer (tror disse var fra ca. -95)

 

500 timer på en slik motor er jo ikke mye, om den er godt holdt, og nytt drev er jo flott (er det nytt eller er det et VP renovert byttedrev?). Kanskje du også bør ha med en mekaniker når du ser på motoren?

 

Nidelv leverer fortsatt Nidelv 750 med AD 41 motor.

Både drev og innstrumenter er helt nytt og ikke utpakket.

Fikk bedskje om at denne motoren satt i en Skarpnes tidigere men denne båten var registrert i skipsregisteret og kunne derfor skifte motoren etter 3 år å slippe hk-avgift.

 

Men begynt å tenke på at skarpnes har jo aksling. Da må jo denne motoren vere ombygd. Kan dette føre til noe problem?

Link to post
Share on other sites

Du spør i utgangspunktet om dette er et godt kjøp og om denne motoren er noe å ha.  Vanskelig å svare på med de opplysningene du gir, bl. annet er pris  en vesentlig faktor.  At dette er en av de beste og mest feilfrie motorene VP har laget, er hevet over tvil.  Likevel nærmer modellen seg 20 år,  så selv om dette er en velprøvd kondtruksjon, er det gårsdagens teknologi!  

 

Dersom motoren er fornuftig brukt og ettersett i de 3(?) årene den har vært montert i yrkesbåt (for det har den, dersom det er refundert hk-avg), kan du ha glede av den i mange år.  At drevet er nytt, er også et positivt moment.

 

Så spørs det hvilken form for garanti du får, om du kjøper den av forhandler, bør du prøve å få min 3 mnd garanti.  Kjøper du privat uten garanti, bør det gjenspeiles på prisen.  Men som på mange andre områder er det markedskreftene som rår; det er lite brukte motorer i markedet, og da blir prisene høye.

 

At den er ombygd fra gir til drev, har ingen ting å bety, så lenge det er brukt orginaldeler.  Det er svært liten forskjell.   Å få med seg en mekaniker KAN være lurt, men da må du kjenne en som har greie på marinemotorer.  At kundemottaker'n på det lokale Citroênverkstedet går to runder rundt en motor som står på land og ikke er i gang, gir liksom ikke den helt store trygghetsfølelsen....

 

Et råd til slutt; sjekk at exhaustbendet på turboen ikke er tæret hull i.

Link to post
Share on other sites

Takker for positive svar. Motoren er en 2000 mod og ser helt ny ut på bildene. Blir solgt av forhandler med 3 måneder garanti. Pris: 180.000,-

Høres ikke dette bra ut da?

Regner med eg kommer til å slå til. Selv er eg blant de som liker gammel teknologi og som trur denne motoren kommer til å bli perfekti min båt. Toppfart på 31 knop er jo kjempebra!

Håper bare eg får solgt snekka i løpet av helgen....

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei!

Eg kjøpte AD41, og har vel brukt den vel 100 timer. Så langt veldig fornøyd. Null problem.

 

Ang røyk, så er det en del røyk ved oppstart under 10 plussgrader. Denne gir seg etter 3-4 min. På sommeren merker eg ingen røyk ved oppstart omtrent.

 

I 10 kuldegrader er det derimot litt røyk. Motoren har ikke gløding, og litt kinning er derfor nødvendig i minusgrader.

volvo-penta.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...