Jump to content

"ny" båt! scand 32 atlantic


beauty of aqua

Recommended Posts

da har jeg vært og byttet ut sealinen i en scand 32 atlantic.

Turen gikk fra bergen til bømlo.To timer ned og tre timer hjem igjen.

 

Overgangen fra og kunne marsje på 23 knop til og marsje på 14 ble ikke så ille som jeg hadde trodd.

Atlanticen er en god gammel årgang fra 1984.Motoren er fra samme år ,men uvist om den yter 180 eller 218 hk :crazy:

Gamle eier er rett og slett ikke sikker.

Får 16,7 knop på topp.Det er ca ett år siden båten var slippsatt sist.

 

Der er myyye og ta tak i ombord for og si det sånn.

Første som MÅ gjøres er og rive ned all gammel skottbeklednig.Denne er full i blåmann :cryin: .Ganske motbydelig for og si det slik.

Eller så skal alt av puter trekkes om,teak skal slipes og oljes/lakkes.Tepper skal skiftes ut,toalettrom må ha seg en shinings og førerposisjon må moderniseres,polering må til og bunnstoff like så. vinduene lekker og må tettes(fuker det og avfette for så og fuge sjøtene med sikaflex mon tro :confused: )

 

akkja,ser ut for at det kommer til og bli myyye jobbing i sommer :headbang:

 

Hva er det jeg har rotet meg opp i :eek:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

 vinduene lekker og må tettes(fuker det og avfette for så og fuge sjøtene med sikaflex mon tro  :confused: )

 

Forsøk i alle fall å skru til alle skruene innvendig på vinduskarmene. Det kan hende at noen av disse har løsnet litt i årenes løp. Jeg har klart å tette små lekkasjer i vinduene ved å gå over og sjekke alle skruene. I tillegg avfettet jeg på utsiden, la på maskeringstape og fuget rundt vinduene med sort Tech 7. Om det ikke hjalp for lekkasjen, så ble det i alle fall mye penere enn den gamle uttørkede fugemassen som henger igjen rundt vinduene.

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjoner(og kondolanser :giggle: )

Det er riktig som du sier alidal,det er denne båten.

På bildet ser den jo virkelig smukk ut,men i virkeligheten så er det behov for en ordentelig shinings.

 

Har alltid vært begeistert for sacand atlantic.Pene linjer,og et hav av plass!Dette i tillegg til at den går som et tog i sjøen,gjør at dette kan bli en flott båt!

 

En ting som jeg lurer på;er det normalt og fjerne alt av innredning før man limer opp ny skottbeklednig?

Dette har jeg svært lite lyst,da jeg inbiller meg at dette er svært tidkrevende.

Min plan er og være nøye på skjæring,for så og ta overganger med hvit sillikon.vinduslistene demonterer jeg.

 

så nå er det vel på tide og komme seg ned og sette i gang.Skal prøve og knipse noen bilder underveis :smiley:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er dagens økt unnagjort.

Begynte i styrbord stikkabin med og skru ned takplatene.dette gikk bedre enn jeg hadde trodd.Ikke en skrue som knakk :yesnod: .

Eneste overrakelsen her var at jeg fikk en tom kaffekopp i hodet :confused:

 

Så var det å gyve løs på gammel skottbekledning.Denne kom lett av,men det virker som om denne hadde skilt seg fra "skummet"..Denne var verre og få ned,men det var ikke værre enn at det gikk med en kvalitetsskrape fra jordan og slipepapir p60 pluss en god dasj med arbeidslyst.

 

Har til og med fått knipset noen bilder(litt darlig mobilkamera.skal skaffe bedre)

 

Glemte og knipse før jeg begynte,men her er et bilde av barbord stikk som er identiskpauline_023.jpg

 

Og etterpå så det slik ut :cryin:

pauline_020.jpg'

 

Måtte jo prøve og se om jeg fikset og lime opp ny skai.Sånn middels fornøyd med resultatet.Jeg gjorde ihvertfall så godt jeg kan.Brukte goood tid,så jeg ikke angrer meg i etterkant

pauline_025.jpg

 

Så måtte jeg jo og prøve og bytte ut noen dårlige fuger fra forrige eier.Her vist på fenerlis overgang,som tydelighvis ikke er tett.

Skar vekk,avfettet og fuget med sikaflex connection.

Gamme til høyre og ny til venstre.

Brukte et silikonplekter til og gjevne fugen med.Dette syns jeg ble perfekt,men det skulle da og bare mangle,da jeg til daglig jobber som murer,og har sprøytet x antall meter med sillikon i forbindelse med flislegging

 

pauline_027.jpg

 

Gleder meg til imorgen!

 

En ting jeg ble litt i stuss på;limet jeg bruker heter casco flex(våtromslim).Står på boksen at den ikke tåler frost...Men er det i flytende eller fast/herdet tilstand mon tro.Mener og ha lest her inne at den er blitt brukt med godt/holdbart resultat...

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :cheers:

 

Skjønner at turen gikk fint, til trods for mye vind. Var på Ryvarden fyr på lørdag (med bil) og da var sjøen riktig frisk.

 

For vinduene er jada sin metode den vanlige som jeg har gjort på alle mine vinduer. Hadde også mange lekkasjer når jeg kjøpte den, men nå er alt tett.

Skrur du ut vindusrammene vil nok vinduene i salongen løsne, for det er bra spenn i forkant her. Det er normalt i fremkant av disse vinduene du finner lekkasjen.

Fordelen du da får er at du får muligheten å pakke om vinduene og bli kvitt lekkasjen for godt.

 

Skal du trekke om alt, tror jeg du sparer tid med å demontere så mye som mulig, f.eks en sida av gangen. Da kan du jo ta hjem de delene og shine de i ro og mak hjemme. Om det er som på Balticen er alt skrudd sammen uten lim.

Samtidig kommer du også til for en skikkelig rengjøring på vanskelige steder. Det er utrolig hvor mye møkk og lukt som setter seg der.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei Finn!

Ja turen gikk som smurt.ingen ubehagilige overaskelser.Båten går som et tog i sjøen.Eneste er at den blir temmlig våt på dekket.vet ikke om balticen er på samme måte?

 

Ellers så har jeg gjort som du sier,og tatt med meg takplatene hjem,da det er behageligere og stå hjemme og jobbe.

Blåste ganske friskt i dag som du sikkert har merket,noe som gjorde det litt vrien og kappe til skaien(staår på brygga og gjør dette).

 

Ellers så lurer jeg på om du pleier og presse fett i akslingen etter hver tur.Jeg fikk beskjed om og gjøre dette,ellers så kunne det begynne og lekke.Er dette tilfellet,eller er det noe som ikke stemmer her,og kansje burde vært byttet.En akselgjennomføring eller noe slikt?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei timex!

Stilig båt du har :cheers:

Har du byttet skottbekledning på din og?Isåfall,hvordan gjorde du det med eksisterende møbler som bysse ol.?

 

Har du evt tips om båten,mottas de med stor takk,da jeg er helt grønn.

Når jeg tenker meg om,så vet jeg ikke hvordan jeg slår på lyset i salongen en gang :confused:

 

Hvilken motor har du,og hvilken fart får du?

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Ellers så lurer jeg på om du pleier og presse fett i akslingen etter hver tur.Jeg fikk beskjed om og gjøre dette,ellers så kunne det begynne og lekke.Er dette tilfellet,eller er det noe som ikke stemmer her,og kansje burde vært byttet.En akselgjennomføring eller noe slikt?

 

Du må ikke "presse" fett i hylsa, kun stramme greasekoppen til du møter motstand. Presser du kan du ødelegge simmerringene og da får du lekkasje.

Jeg ettertrekker etter hver lengre tur, ellers har jeg den under oppsikt. Skiftet simmerringene etter jeg kjøpte den, for da kom det vann når jeg fjernet greasekoppen.

Link to post
Share on other sites

Hei timex!

Stilig båt du har :cheers:

Har du byttet skottbekledning på din og?Isåfall,hvordan gjorde du det med eksisterende møbler som bysse ol.?

 

Har du evt tips om båten,mottas de med stor takk,da jeg er helt grønn.

Når jeg tenker meg om,så vet jeg ikke hvordan jeg slår på lyset i salongen en gang :confused:

 

Hvilken motor har du,og hvilken fart får du?

Jo takk det samme.

Når det gjelder motor, så har jeg 217hk Perkins, den gjør 18-19 knop med denne. kan marsje på 15 knop, over det går den varm.

Har begynt med å skifte skottbekledningen, men har bare tatt akterkabinen foreløpig. Den var grei å få byttet. Hadde tenkt å ta stikkøyene i år, men....

Den største forbedringen jeg har gjort etter mitt syn, er å bredde dobbelkøya. Den var bare 115 bred, så jeg flyttet skottet helt inntil trappa, og fikk da en bredde på 140. Det hjalp enormt.

Ellers så har jeg totalrenovert det elektriske anlegget, skiftet alle gjennomføringer inkl hylse, byttet putesett utvendig, nye gardiner, byttet plass på enkeltstol og dobbeltstol. Septiktanken er visst en svakhet på disse båtene. Tror de plutselig kan sprekke, så sjekk den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...