Jump to content

Skilsø 33 FB, D6 eller D4?


Heaven can wait

Recommended Posts

Kommer an på hvilen D4 og D6 du snakker om. Jeg regner med at det er drev installasjon - ikke fast aksel

 

D6 finnes med 280, 330 og 370 hester

D4 finnes med 225, 260 og 300 hester

 

Med D6 får du mer fart og litt mindre støy (D6 er 6 sylindret og har en penere gangen enn D4). Men D4 veier et par hundre kilo mindre er billigere i service og har bedre akselerasjon enn D6 280 og 330 (gjelder ikke D4 225). D4 260 og D4 300 har kompressor som gir økt ladetrykk på lavt turtall. En D4 er vel også billigere i innkjøp.

 

Pga vekten på motoren (en baktung båt er ikke morosmt) og at stor toppfart sjelden er det viktigste på en flybridgebåt hadde nok jeg valgt D4 300 tror jeg . Om Skilsø er gode med støyisolering.

 

Det var motorbetraktningen :smiley:

 

Jeg har selv aldri eid en Skilsø 33, men har vurdert den ganske godt. Det ligger tester på Båtmagasinets hjemmeside. I den klassen av flybridge båter har jeg veldig vanskelig for å komme utenom Riviera 925. Etter min mening er det en båt med gode løsninger og høy kvalitet. Jeg hadde nok valgt den med rett aksling og halvplanerskrog. Toppfart rundt 28-30 knop. Marsjfart på rundt 23-24. Antakelig en av de mest populære brutbåtene i denne klassen. Produsent av Riviera er Huseklepp Modellverksted utenfor Tønsberg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Heisann Bitteliten.

Takk for raske svar :smiley:

Joda jeg er forsåvidt klar over de forskjellige motoralternativene og forskjellige hk.

Men det jeg egentlig lurer på er det økonomiske i dette.

Jeg har sett båten med D6 og D4, det vises yderst litt at D6 er en tyngre motor, men hvordan er forbruk og støy... man ligger kanskje mellom 20-25 knop på marsjfart.. noen mener da at D6 er mer stille og bruker mindre drifstoff pga at den ikke trenger så mye turtall for å holde samme fart.. er det noe i dette.

Jeg har sett litt på Rivieraen, men jeg syns den virker litt lav under taket. Drømmen er jo en Nordwest 390, men da må jeg først få en telefon fra Hamar :-)

Hilsen Heaven

Link to post

Vekten merkes nok ganske godt under gange. Husk at skroget bare er 30 fot og det er ganske smalt. tung i hekken merker du særlig godt i l itt tung medsjø samt at du får høyere planingsterskel - det merker du om du skal gå halvfort i motsjø.

 

Den lave takhøyden venner du deg til. Ikke glem restverdien heller. Det er en grunn til at Rivieraer går så fort.

 

Hvilke D6 alternativer leveres båten med?

Link to post
20-23 knop anser jeg som en veldig høy planingsterskel på en relativt liten og lett båt.

 

Ja, det hørtes veldig høyt ut. Windy 32 m/2xkad 32 og W37 m/2xkad 300 planer rundt 13-14 knop med inntrimmede drev og mye flaps. Gir en veldig fin gange når det sjøer en del. Med nøytral flaps planer disse rundt 18 knop om jeg ikke husker feil.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...