Heaven can wait Startet 2.Mai.2010 Del på Facebook Startet 2.Mai.2010 (redigert) Heisann. Noen som har erfaring med Skilsø 33 FB? Jeg syns dette er flotte båter og lurer på å kjøpe en slik. Hva er forskjell, ulemper, fordeler med å ha D4 eller D6 i denne type båt. Hilsen H Redigert 2.Mai.2010 av Heaven can wait (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 (redigert) Kommer an på hvilen D4 og D6 du snakker om. Jeg regner med at det er drev installasjon - ikke fast aksel D6 finnes med 280, 330 og 370 hester D4 finnes med 225, 260 og 300 hester Med D6 får du mer fart og litt mindre støy (D6 er 6 sylindret og har en penere gangen enn D4). Men D4 veier et par hundre kilo mindre er billigere i service og har bedre akselerasjon enn D6 280 og 330 (gjelder ikke D4 225). D4 260 og D4 300 har kompressor som gir økt ladetrykk på lavt turtall. En D4 er vel også billigere i innkjøp. Pga vekten på motoren (en baktung båt er ikke morosmt) og at stor toppfart sjelden er det viktigste på en flybridgebåt hadde nok jeg valgt D4 300 tror jeg . Om Skilsø er gode med støyisolering. Det var motorbetraktningen Jeg har selv aldri eid en Skilsø 33, men har vurdert den ganske godt. Det ligger tester på Båtmagasinets hjemmeside. I den klassen av flybridge båter har jeg veldig vanskelig for å komme utenom Riviera 925. Etter min mening er det en båt med gode løsninger og høy kvalitet. Jeg hadde nok valgt den med rett aksling og halvplanerskrog. Toppfart rundt 28-30 knop. Marsjfart på rundt 23-24. Antakelig en av de mest populære brutbåtene i denne klassen. Produsent av Riviera er Huseklepp Modellverksted utenfor Tønsberg Redigert 3.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Litt utenfor kansje, men Bitteliten, hvorfor ville du valgt halvplaner versjonen av Riviera. (Ellers helt enig at man vanskelig kommer utenom denne, kansje Sun 33 ?) Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 en 33 foter er såpass liten og lett at som helplaner vil den slå ganske mye i motsjø. En flybridge båt brukes ofte på tider av året der det blåser mer. Også synes jeg at marsjfart på 25 knop er helt OK - og velger da heller økt komfort fremfor fart. Sitér dette innlegget Link to post
Heaven can wait Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Heisann Bitteliten. Takk for raske svar Joda jeg er forsåvidt klar over de forskjellige motoralternativene og forskjellige hk. Men det jeg egentlig lurer på er det økonomiske i dette. Jeg har sett båten med D6 og D4, det vises yderst litt at D6 er en tyngre motor, men hvordan er forbruk og støy... man ligger kanskje mellom 20-25 knop på marsjfart.. noen mener da at D6 er mer stille og bruker mindre drifstoff pga at den ikke trenger så mye turtall for å holde samme fart.. er det noe i dette. Jeg har sett litt på Rivieraen, men jeg syns den virker litt lav under taket. Drømmen er jo en Nordwest 390, men da må jeg først få en telefon fra Hamar :-) Hilsen Heaven Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Vekten merkes nok ganske godt under gange. Husk at skroget bare er 30 fot og det er ganske smalt. tung i hekken merker du særlig godt i l itt tung medsjø samt at du får høyere planingsterskel - det merker du om du skal gå halvfort i motsjø. Den lave takhøyden venner du deg til. Ikke glem restverdien heller. Det er en grunn til at Rivieraer går så fort. Hvilke D6 alternativer leveres båten med? Sitér dette innlegget Link to post
knoppen Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Har selv en skilsø 33 fb med 350 hk volvo d6 med drev. 2800 r/min fart 27 knop. Svært økonomisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 hva er planingsterskelen og toppfart med D6 350? Sitér dette innlegget Link to post
knoppen Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Vil si at planingsterskelen ligger rundt 20-23 knop. Da ligger båten greit, men foretrekker å ligge på rundt 3000 r/min og da ca 29-30 knop alt etter eksterne forhold. Sitér dette innlegget Link to post
knoppen Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Toppfarten med d6 350 hk ligger rundt 35 knop men er ikke særlig medgjørlig i denne farten. Men det er en befrielse å ha overdimensjonert motorkraft når feriebåten lastes, merker liksom ingen forskjell Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 20-23 knop anser jeg som en veldig høy planingsterskel på en relativt liten og lett båt. Jeg ville definitivt ha valgt en lettere og nesten like sterk motor. Vår båt veier 13-15 tonn (avhengig av last) og planer på rundt 18 knop med aktiv bruk av flaps Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 20-23 knop anser jeg som en veldig høy planingsterskel på en relativt liten og lett båt. Ja, det hørtes veldig høyt ut. Windy 32 m/2xkad 32 og W37 m/2xkad 300 planer rundt 13-14 knop med inntrimmede drev og mye flaps. Gir en veldig fin gange når det sjøer en del. Med nøytral flaps planer disse rundt 18 knop om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.