Furul Startet 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2010 Hei. Smørekoppene mine er nærmest tomme alle sammen. Så jeg lurer da på hva jeg skal bruke og hvor jeg får tak i dette? Mineralbasert/syntetisk? Hadde et produkt fra Castrol i gamlesnekka, men det ble desverre med i salget. Hva bruker jeg? Hilsen snekkeeier med tomme smørekopper Sitér dette innlegget Link to post
johan2 Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 syntetisk er vel det beste. du får vel kjøpt det på de fleste butikker der de ikke selger matvarer egentlig. bare å smøre i vei! :) Sitér dette innlegget Link to post
Furul Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Jeg ble nemlig fortalt at syntetisk ikke var godt nok, og at det MÅ være en type som er svært tjukk, så ikke jeg får noen lekkasjer. er ikke syntetisk "fyfy" ? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Stikk innom en butikk/verksted som driver med båt - der får du en boks vannfast "egnet" fett som er tilpasset dette bruket. Og for en 100-lapp så har du da til maaaaaaange års båtliv! Og fettet skal kun smøre, ikke tette - det er det simring/fettpakning/kullfiberpakning som skal gjøre, noe avhengig av type pakkboks. Normal bruk av smørekopp er ca. 1/2 omdreining pr. 10 timer. Redigert 3.Mai.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
johan2 Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) helt potte tett når man kjører er det vel uansett ikke. smører og tetter når man er ferdig for dagen(evt. kjører langt) vet om noen som bare har brukt mineralsk universalgrease i alle sine dager, og det er båter som har vært i daglig bruk,altså, yrkesbåter med mange gang-timer hver dag. Redigert 3.Mai.2010 av johan2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Furul Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Men det spiller altså ingen rolle om det er mineral eller syntetisk? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Som du skriver johan2 så er nok ikke dette det mest kritiske smørepunkt. Men en pakkboks kan/skal bli forholdsvis varm. Og dette påvirker selvfølgelig også smørefettet. Har hatt flere båter med fettpakkbokser, og har også brukt litt forskjellig fett opp i gjennom årene. Men de siste år har jeg valgt å kjøpe en boks med "spesialfett" (mulig jeg har blitt lurt....) hos en VP - forhandler. Dette er et tilnærmet hvitt fett som bare er litt tjukkere enn majones. Men det holder seg slikt veldig stabilt. Og med normalbruk så holder en slik boks (500g?) i årevis - derfor velger jeg heller å forhøye mitt båtbudsjett med et par 10.ere pr. år for å bruke et produkt som er "tilpasset" pakkbokser, varmen fra dem, talgpakningens "konsistens", og ikke minst saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Furul Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Men det er ingen som vet noe om mineral kontra syntetisk? Sitér dette innlegget Link to post
johan2 Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 hvis du gjør som terron sier så gjør du i allefall ingenting galt:) Sitér dette innlegget Link to post
Furul Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Nei, jeg får nok gjøre så;) men jeg er litt interessert i å vite hva som er forskjellen, så jeg kan svare andre på dette spørsmålet. Jeg vet at f.eks. på gamle båtmotorer at man ikke skal bruke syntetisk olje.. er dette fordi den er for tynn og ikke klarer å smøre som mineral? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Mineralolje får man ved å koke dinosaurer i en million år, mens syntetisk er uten dinosaurer.... sånn kort fortalt.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
terron Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Fett som anbefales til pakkbokser skal være et "EP-fett" av kalsium-lithium typen. Dette er et fett fremstilt for et bredt spekter bruksområder. Meget vannbestandig og motstandsdyktig mot saltvann. Har høy mekanisk stabilitet og additiver mot korrosjon. Produsentene skryter også av et EP-fett utklasser tradisjonell fett m.h.t. bruk over et bredt temperaturområde og er mer egnet til marine omgivelser enn ordinære fett typer. Fra min boks; "Ypperlig for smøring av bl.a. propellhylser, ankervinsj, styringssystemer m.m. om bord i båt". Så får man tro på det, eller la være........... Prisen i dag er 88,- for 400 gram. Det skisserer også at ved å bruke denne typen fett i pakkbokser så reduseres fettforbruket til 20% av konvensjonelt fett......... Redigert 3.Mai.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 "All" vanlig greas heiter EP2. Eg bruker nokre små tuber med CRC greas som er kjekke å ha i båten. Er vel bilde av lager på de. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Furul Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Det falt til slutt på: Pennzoil Marine NLGI Grade #2 Grease Premium Plus Multi-purpose Grease. Marine saltwater protection, washout and corrosion prevention. Dette ble jeg anbefalt av Herholdt Andersen i Tønsberg. Noen som har vært borti dette produktet før? :) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Bare navnet skulle tilsi et lykkelig båtliv.............................. Men spøk til side - helt sikkert et godt egnet produkt! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 hei terron hvilket merke er "din" boks? Trenger også å kjøpe fett til propellhylsa Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Nå har jeg klina til litt av etiketten, men mener det står noe sånt som "GULF CROWN MP 2.5 GREASE". Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 EP-2 grease er sjøvannsbestandig, og glimrende til pakkboks og andre smørepunkter ombord. Selv bruker jeg for tiden Prolong, av den enkle grunn at jeg fikk meg 5-6 tuber av dette for et par år siden. Jeg har også brukt Biltemas EP-2 grease, og flere andre. Syntetisk har ikke så mye for seg her, mineralsk grease holder fint. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.