John Kjell Startet 3.Mai.2010 Del på Facebook Startet 3.Mai.2010 I min båt ser jeg at jordledningen er koblet til batteriets minuspol og går sansynligvis til negativ koblingsskinne. Dette siste er det imidlerid vanskelig å se, men antar det. Men hvorfor er jordledningen koblet til minuspol på batteriet? Burde den ikke være koblet til godset på motor eller tilsvarende? Skjønner ikke at jordledningen har noen funksjon når den går parallelt med negativ kabel!? Er det noen som kan forklare dette for meg? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Gods på motor er også koblet til minuspol på batteriet. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
sveinh04 Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Det er ikke som i bil der hele ``skroget`` er strømførende. I båt må du alltid tilbake til batteriet med minusen. Du kan godt kople det til godset i motoren men da må motorens gods koples til minus......... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
BMP Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 På er skikkelig elektrisk anlegg er det + - og jord. Mens på jalla anleggene i de fleste fritidsbåter er - koblet til jord og da blir - og jord en og samme ting. Ikke serlig fornuftig men slik er det nå en gang sikert et resultat av at folk uten kunskaper innen elektroteknikk en gang lagde det slik og så er det muligens noen øre billigere og lage slike anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
John Kjell Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Gods på motor er også koblet til minuspol på batteriet. Javel, men hva er vitsen med å ha en egen (tynn) kabel til jord hvis negativ kabel (tykk) gjør det samme. Det må være noe jeg ikke forstår. Sitér dette innlegget Link to post
John Kjell Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Må vel legge til at det elektriske anlegg et gjort slik fra leverandør. Jeg har ikke gjort noen endringer. Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 I en del gamle båter bærer det preg av at det er bedre med for mange koplinger enn for få. Dersom båten din har noen år på baken, så tror jeg ikke du skulle få sjokk om noen av kablene er overfødige... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
John Kjell Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 I en del gamle båter bærer det preg av at det er bedre med for mange koplinger enn for få. Dersom båten din har noen år på baken, så tror jeg ikke du skulle få sjokk om noen av kablene er overfødige... Det er en Quicksilver 640 Weekend som er et år gammel. Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Ok. Da skjønner jeg at du lurer..... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
John Kjell Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Ok. Da skjønner jeg at du lurer..... Og det betyr? Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Det betyr at alt burde være på stell. Jeg vil ikke begi meg ut på å forklare forskjell på minus og jord. Det finnes alt for mange `flinke` folk her inne som sikkert hugger hodet av meg.... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Kysta Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Er det snakk om en gul/grønn jordleder her, så er det vel jordingen for 230V anlegget. Mulig de ikke fant ett bedre sted å koble den til, men den burde i mitt hode være koblet direkte til "gods". En kan tenke seg en situasjon der batteriet blir koblet fra og polene er løse og kanskje også kabelskoen for jordlederen. Da er brått noe ombord som ikke er jordet. Drar du ombord noe som ikke er dobbeltisolert OG med feil, så bør du ikke ha kontakt med noe som er i kontakt med vannet samtidig... Men dette med jording er det skrevet side opp og side ned om her inne fra tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
John Kjell Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Er det snakk om en gul/grønn jordleder her, så er det vel jordingen for 230V anlegget. Mulig de ikke fant ett bedre sted å koble den til, men den burde i mitt hode være koblet direkte til "gods". En kan tenke seg en situasjon der batteriet blir koblet fra og polene er løse og kanskje også kabelskoen for jordlederen. Da er brått noe ombord som ikke er jordet. Drar du ombord noe som ikke er dobbeltisolert OG med feil, så bør du ikke ha kontakt med noe som er i kontakt med vannet samtidig... Men dette med jording er det skrevet side opp og side ned om her inne fra tidligere. Ja, det er en gul/grønn vanlig jordingsledning, men jeg har ikke 230v anlegg i båten. Ledningen går fra minus på batteriet og fram og under styrekonsoll. Det er så vanskelig å komme til å se at jeg ikke helt vet hvor den er koblet til, men antar at det må være på negativ koblingsskinne. Hvilke andre muligheter er det? Ser ikke poenget med en slik kobling. Hva er det som er vanlig i båter, hvor går jordingskabelen? Har lest det jeg har funnet om strøm i båt og jording uten å finne dette omtalt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 (redigert) Glem dette med jord! Du har pluss og minus, og begge må hentes fra batteriet. Hva mener du egentlig er problemet med dette i din båt? Jordledningens funksjon er å forbinde alt av utstyr med minussiden av batteriet, ingenting annet. At den som regel er koplet til motorblokka, skyldes kun det faktum at de fleste fritidsbåtmotorer er levert med enpolt anlegg, og at alt elektrisk på motoren derfor er forsynt med minus gjennom blokka. Så dette har ingenting med jord som sådan å gjøre, kun tilførsel fra minuspolen på batteriet. Redigert 3.Mai.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
John Kjell Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Glem dette med jord! Du har pluss og minus, og begge må hentes fra batteriet. Hva mener du egentlig er problemet med dette i din båt? Problemet er at jeg ikke forstår hvorfor det går en jordingsledning parallelt med minuskabelen og koblet likt med den. Ja, jeg har pluss og minus, men har jeg jording med en slik kobling? Hva må jeg eventuelt gjøre for å få jording? Hvordan er dette gjort i båter vanligvis? Selv ville jeg anta at jordingskabelen må kobles til gods, altså motorblokka eller til ei plate under bunnen på båten. Men noen sier at minus på batteriet allerede er koblet til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Hva slags utstyr har du tilkoblet? Det kan jo feks være lagt opp separat jording fra en komponent på en krets utenom hovedkrets (som går til samleskinner). Feks jording av påfyllingsstuss, eller egen krets på voltmeter for å minimere spenningstap i kabler. Det er vel ikke annen jording på DC strøm i båt enn til minus på batteri. Ved elektriske koblinger i motoren din, kan du jorde til gods på motor fordi gods er tilkoblet minus batteripol. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
John Kjell Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Hva slags utstyr har du tilkoblet? Det kan jo feks være lagt opp separat jording fra en komponent på en krets utenom hovedkrets (som går til samleskinner). Feks jording av påfyllingsstuss, eller egen krets på voltmeter for å minimere spenningstap i kabler. Det er vel ikke annen jording på DC strøm i båt enn til minus på batteri. Ved elektriske koblinger i motoren din, kan du jorde til gods på motor fordi gods er tilkoblet minus batteripol. Ok, aksepterer at det kan være en mulighet. Vet ikke helt hvor denne ledningen går hen, så det du sier kan være en mulighet. Men sier du at negativ kabel gir god nok jording i båt? Jeg trenger ikke tenke på noen annen jordtilkobling? Har liten erfaring med båt, og trekker hele tiden paralleller med hvordan det er med 230 v i hus. Der har vi jo en egen jordingskabel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Ja, jeg har pluss og minus, men har jeg jording med en slik kobling? Hva må jeg eventuelt gjøre for å få jording? Du har ikke jording, og skal heller ikke ha det. Med mindre du har radiosendere eller annet som er avhengig av jord, da må du i så fall montere en Dynaplate under båten og forbinde apparatet med denne. Men bortsett fra dette skal du ikke ha jord i båten så lenge du ikke har landstrøm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
John Kjell Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Du har ikke jording, og skal heller ikke ha det. Med mindre du har radiosendere eller annet som er avhengig av jord, da må du i så fall montere en Dynaplate under båten og forbinde apparatet med denne. Men bortsett fra dette skal du ikke ha jord i båten så lenge du ikke har landstrøm. Takker for svar. Det var avklarende. Men har tenkt å monter en FM-radio og en VHF-radio. Du sier at da må jeg legge opp særskilt jord? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Normalt sett ikke. Det er kun i spesielle tilfeller man har behov for jord. i 99,9% av tilfellene klarer man seg fint uten. Så dette ville jeg ikke ha tenkt noe mer på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Men har tenkt å monter en FM-radio og en VHF-radio. Du sier at da må jeg legge opp særskilt jord? du trenger ikke radio-jord til FM eller VHF........ det er SSB(kortbølgeradio) som trenger jord ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
John Kjell Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Takker alle for svar. Var så sikker at en i båt i alle fall måtte ha egen jording av det elektriske anlegget. Var urolig for at mitt anlegg var farlig. Er beroliget og takker enda en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.