killmeister Startet 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2010 (redigert) Hei. Jeg har kjøpt ny yanmar 3ym20 og fikk av forhandleren med olje som heter api cg-4. Det viser seg nå at det står på yanmar sine dokumenter at denne kvaliteten ikke må brukes. Dette står i håndboken: DO NOT use The following engine oils. API : CG-4, CH-4 ACEA : E-1, E-2, B grade JASO : DH-2, DL-1 Reason • API CG-4, CH-4 In case CG-4, CH-4 is to be used for YANMAR YM diesel engine series, there is a possibility that excessive wears occur on the valve train system due to the content of oil. Er det noen som kjenner til hva dette betyr? Og hva som eventuelt gjør dette til en uegnet olje? Er det ekstra dumt at dette er brukt i innkjøringsfasen eller vil det ikke bety noe? håper på masse info omkring dette! (gjerne hva dere mener jeg bør gjøre videre med saken) Er jo typisk at jeg fikk samme oljen i høst, da jeg skiftet olje og filter før vinteropplag. Synes jo nesten de bør minimum skifte olje for meg... har en korrespodanse med Yanmar om dette, men vil komme tilbake til hva de mener nå jeg får et endelig svar fra dem. Takker for svar! Redigert 3.Mai.2010 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hei, disse kodene er et sertifisreringssystem som forteller at oljen tilfredstiller visse minimumskrav. Se her Lite seriøst av forhandler å levere motor med en oljekvalitet som produsenten advarer mot... Yanmar krever også at det brukes rød "long life" kjøleveske, hvis forhandler har levert motoren med blå kjøleveske ville jeg klaget på det også. Sitér dette innlegget /MS Link to post
Honduras Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Ett spørsmål vedrørende juss'en til de som har kompetanse på sånt. Vil en slik sak hvor forhandler leverer med/fyller opp din nye motor med en olje produsenten skriftlig advarer mot gjøre at du kan kreve ny motor? Er klar over at man skal se hvor grov "overtredelsen" er, men det er det vel ihvertfall ikke forhandler som skal avgjøre. Jeg tror jeg ville kontaktet Yanmar direkte (og skriftlig) og bedt om enten ny motor eller en utvidet garantifrist i forhold til senskader på motor. Det er hverken produsent eller du som har gjort en feil her, det er forhandler alene. Dette bør gå på forhandlers "tabbeforsikring" Hva mener ekspertene? Redigert 3.Mai.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hvilket fabrikat er denne oljen? Og hvem er forhandleren, kanskje andre BP medlemmer også har fått feil olje der... Fant dette: API CG-4 is headed for the graveyard of obsolete engine oils. Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Det er texaco olje. Husker ikke nøyaktig om det var 10-40W men skal finne navnet når jeg kommer hjem. Jeg har en korrospedanse gående med yanmar norge, så jeg vil ikke si noe negativt om deres rolle i saken før jeg anser svaret dems for å være endelig. Men når jeg skriver til mine "venner" her på forumet så kan dere sikkert legge sammen to og to, for å skjønne status i saken til nå. Jeg velger å gi det noen dager, slik at de får tenkt seg om, men om noen har god greie på jus, og eventuelt ville tatt seg tid til og lese igjennom og gi meg en tilbakemelding på hvordan jeg kan løse saken hadde jeg satt pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
killmeister Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Noen innspill på hva jeg bør gjøre? Yanmar mente oljen ikke ville bli noe problem... men da jeg spurte om de dekket eventuelle skader som følge av denne oljen og om garantien fremdeles gjaldt, fikk jeg beskjed om at yanmar kun tok ansvar dersom foreskrevet olje var benyttet. Underforstått at garantien min er gått i dass.... siden har jeg ikke hørt noe.... grrrr... (et par dager siden)... De kunne løst saken ved å si: Vi tror ikke det er skjedd noen skade, men krev at forhandler bytter olje og filter til godkjent type, så lager vi en utvidet garanti, dersom dette blir et problem. Som jeg sier er jeg nesten 100% sikker på at det ikke vil bli problem, men om og viss skal det ikke lastes meg... det er sakens kjerne for min del... Er jeg en sutrekopp??? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Dette høres ut som en sak for forbrukerrådet eller båtadvokaten (Skipper Worse). Yanmar har nå altså (forhåpentligvis skriftlig) fraskrevet seg garantiansvaret på motoren med bakgrunn i at deres egen autoriserte forhandler har fylt feil olje på motoren. Siden denne feilen i ettertid ikke kan omgjøres eller repareres da skaden allerede har skjedd, forlang ny motor. Det er produsentens representant som har gjort ubotelig skade på din motor (siden Yanmar trekker sin garanti) og det skal ikke du bli skadelidende for. Synes jeg som legmann. Det i seg selv er nærmest en garanti for at advokatene vil se annerledes på det... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.