Yngwe Startet 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2010 Hei Jeg har en Biam 660 med en Yanmar 77HK innbords motor. Denne båren skal opprinnelig gå i vel 20 knop på fullt, men min gjør ikke mer enn 14 knop. Jeg vet at propellen som er på ikke er den samme som fulgte med båten når den var ny. Hvordan kan jeg finne ut hvilken propell som er optimal for min båt? Kan det være andre årsaker til at båten bare klarer 14 knop? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Foreslår at du tar en tlf til f.eks Sleipner motor i Fredrikstad, eller annen forhandler som er gode på propeller. Skaff frem data, som båtens lengde, girutveksling. De regner kjappt ut størrelsen på rett propell. Men, ja det kan også være andre årsaker Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
J-R Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Du må vite hva som er anbefalt maks turtall på motoren, og så velge en propell som gir deg dette på full gass. Som regel blir det litt prøving og feiling før man finner den rette så kontakt noen som er villig til å låne ut propeller Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 (redigert) Spør http://www.winracepropellers.no/ http://www.winracepropellers.no/?side=beregning Redigert 3.Mai.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Har en kollega som har biam 660. Vel 20 knop m/77 hk. må da være alt for optimistisk - normalt så har vel biam 660 ca. 16-17 knop som toppfart med denne motoren, i kombinasjon med medium last, medvind og god middagsmat. Og hvis propell og annet er litt grodd, båt har litt ekstra med ferielast osv. osv. - da er ikke 14 knop så hakkandes gæli. Men mest interesant - hva er turtallet på motoren ved maks fart i dag??? Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Hei ! Hadde en Nidelv 26 med samme motoren, og den fikk jeg opp i 15,5 - nystoffet og nypusset propell. Når det gjelder rett propell, må du sjekke turtallet - og det holder ikke med turtelleren på dash'en - de er for unøyaktige til dette. Om du ikke får lånt en nøyaktig turteller noe sted, har Biltema en som funker ganske greitt (art:15282). Men første bud er jo at motoren er i orden - er den impotent, hjelper det ikke å skifte propell - og du får self ikke rett turtall heller. -koh Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 3.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2010 Ligger for tiden 4 biam 660 på finn.no - til orientering så har disse følgende skrytetoppfart oppgitt; a) 85 hk / 19 knop b) 76 hk / 16 knop c) 66 hk / 17 knop d) 77 hk / 16 knop Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Mener å huske at 77 yanmar har topp turtall på 3600 rpm Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Yngwe Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Ifølge dokumentasjonen som følger båten skal den gi over 20 knop. Jeg ser heller det ikke som realistisk, men jeg har opplevd at jeg blir frakjørt av samme type båt. På max skal turtallet ligge på 3600, men jeg får ikke mer enn 3200 omdreininger. Jeg får sjekke alternativ propell hos en propellmann:) Har hørt noen si at redusert fart også kan skyldes slark på akslingen. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 På max skal turtallet ligge på 3600, men jeg får ikke mer enn 3200 omdreininger. Ting som tyder på at du har for stor propell = unødig slitasje på motor. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
SoBo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Sjekk også diesel veien: forfilter dieselfilter. Blokkert luftinntak til motor, luftfilterboksen. Dersom motoren ryker svart på full belstning er det som nevnt for stor propell,groer på skrog evt.blokkerte luftveier. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.