Jump to content

Biam 660 med Yanmar 77hk, hvordan velge riktig propell?

Yngwe

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Biam 660 med en Yanmar 77HK innbords motor.

Denne båren skal opprinnelig gå i vel 20 knop på fullt, men min gjør ikke mer enn 14 knop.

Jeg vet at propellen som er på ikke er den samme som fulgte med båten når den var ny.

Hvordan kan jeg finne ut hvilken propell som er optimal for min båt?

Kan det være andre årsaker til at båten bare klarer 14 knop?

Du må vite hva som er anbefalt maks turtall på motoren, og så velge en propell som gir deg dette på full gass. Som regel blir det litt prøving og feiling før man finner den rette så kontakt noen som er villig til å låne ut propeller

Har en kollega som har biam 660. Vel 20 knop m/77 hk. må da være alt for optimistisk - normalt så har vel biam 660 ca. 16-17 knop som toppfart med denne motoren, i kombinasjon med medium last, medvind og god middagsmat. Og hvis propell og annet er litt grodd, båt har litt ekstra med ferielast osv. osv. - da er ikke 14 knop så hakkandes gæli. Men mest interesant - hva er turtallet på motoren ved maks fart i dag???

Hei !

Hadde en Nidelv 26 med samme motoren, og den fikk jeg opp i 15,5 - nystoffet og nypusset propell.

Når det gjelder rett propell, må du sjekke turtallet - og det holder ikke med turtelleren på dash'en - de er for unøyaktige til dette.

Om du ikke får lånt en nøyaktig turteller noe sted, har Biltema en som funker ganske greitt (art:15282).

Men første bud er jo at motoren er i orden - er den impotent, hjelper det ikke å skifte propell - og du får self ikke rett turtall heller.

-koh

Ifølge dokumentasjonen som følger båten skal den gi over 20 knop. Jeg ser heller det ikke som realistisk, men jeg har opplevd at jeg blir frakjørt av samme type båt.

På max skal turtallet ligge på 3600, men jeg får ikke mer enn 3200 omdreininger.

Jeg får sjekke alternativ propell hos en propellmann:)

Har hørt noen si at redusert fart også kan skyldes slark på akslingen. Noen som vet noe om dette?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...