Jump to content

Kombinert kartplotter og ekkolodd, anbefalinger?

Willing 31

Recommended Posts

Valgte sjøl ein Raymarine A50D. Har ikkje fått brukt den noko særleg enno, men den virkar veldig solid og godt laga. Tenkte også på Samyung, men sidan Raymarine har eit slags basiskart,(navionics silver?) so klarar eg meg fint utan å kjøpe kart. ....foreløpig.. Med C-map so hadde Samyung blitt noko dyrare. No er det vel kampanje på Raymarine også, so prisen er muligens betre enn når eg brukte julebonusen min for å kjøpe min..

Men du seier ikkje om du skal ha apparatet i åpen eller lukka båt. A50D toler å stå i open båt.

Lowrance har også ein serie du bør sjekke.

Mvh. Gunnar

Jeg er i samme situasjon, og har vurdert noen kombi-instrumenter. Jeg har lagt vekt på at ekkoloddet må være bra, da jeg i tillegg til navigering skal fiske litt.

Har sette på følgende:

Garmin 526s: var egentlig førstekandidat, men i følge flere jeg har snakket med er kartene fulle av feil. Det går rykter om at mange av feilene som gjorde at 2009-kartene ble inndratt går igjen på de nye 2010-kartene. Fancy kart men fulle av feil er ingen god kombinasjon. Likeledes får Garmins ekkolodd ikke særlig gode karakterer av flere.

Raymarine A50D: Så grei ut på messa på Lillstrøm, men kartene har ikke dybdekoter lenger enn til 10m. Alt under det er "dypt nok".... Er jo helt kurrant til navigering, men når jeg skal fiske vil jeg gjerne se hvor grunner og platåer er, for det er jo gjerne der man finner fisk. Greit at man får dybden nøyaktig på ekkoloddet, men det viser jo bare hva som er under båten i øyebliket. Vanskelig å planlegge kursen synes jeg.Så den ble strøket. Ligger forresten en til salgs på BP-markedet nå.

Lowrance HDS5. Så på denne hos Seatronic i Moss. Fikk veldig gode skussmål av selger. I følge ham var kartene mye bedre enn Garmin sine. Bl.a. Abbor her på BP har sagt mye positivt om ekkolodd-delen. I tillegg har jeg lest noen tester hvor det kommer godt ut. Så det er min førstekandidat i øyeblikket. Bare venter på feriepengene :lol:

Seatronic kunne selge meg HDS5 m/hekksvinger og kart for 8500,-. Det er sammenlignbart med 526S i pris, og da får man bedre kart og bedre ekkolodd. Holder for meg....

Raymarine A50D: Så grei ut på messa på Lillstrøm, men kartene har ikke dybdekoter lenger enn til 10m.

Du må kjøpe kartbrikke for å få dypere dybdekvoter. Kartet som følger med har den begrensningen du angir. Gjelder såvidt jeg vet alle plotterne fra Raymarine. Er vel allikevel et framskritt siden de tidligere ikke ble levert standard med noen kart som kunne brukes til noe.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

I den prisklassen har jeg veldig vanskelig for å komme utenom Garmin. Jeg synes deres mindre plottere er veldig gode. Og de vinner alltid tester. Det er stor test av Garmin 720 i siste utgave av Vi Båtägare.

11900 på Seatronic. Kart tror jeg kommer i tillegg. pleier å koste et par tusen

http://seatronic.no/kartplotter-kartplotte...map-720s-p-2372

Garmin hadde feil på sine kart i fjor , men etter det jeg har lest er det rettet opp nå og alle har fått nye kart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 4 uker senere...
Kan da noen si noe generelt om sterke og svake sider, til de såvidt jeg skjønner 3 store tilbyderne av elektroniske sjøkart ?

Alle tre leverer kart av god kvalitet - stort sett, men lokale feil kan alltids forekomme. Alle tre oppdaterer kartene sine flere ganger i året. Alle tre er vektor-baserte som gir rask oppdatering/rotering/skalering - avhengig av hvor kjapp selve plotteren er til å kalkulere. Alle tre tilbyr stadig mer fancy grafiske løsninger med 3D simuleringer, havnefoto, satelittbilder, osv. Alle tre koster dyrt...

Garmin er vel den eneste hittil (tror jeg) som tilbyr Autorouting, dvs. at den kan legge opp et ruteforslag hvor den unngår hindringer underveis. Alle tre har hver sin grafiske stil, dvs. hver sin fargepalett og måte å presentere kart & symboler på. Navionics er vel den som likner mest på tradisjonelle papirkart i så måte. C-Map er vel den eneste som har tatt inn Hydrographica-kartene i sin kartbase - disse virker å være suverent bra der hvor de har dekning (primært Sveriges nordlige vest-kyst og Stockholmsskjærgården).

Den beste måten å velge på er nok å gå til en forhandler som fører alle tre og selv se alle tre side-om-side. Da er det enklere å føle seg frem til hva man liker av grafikk. Deretter kan man jo bare velge den dyreste plotteren man har råd til som bruker det valgte kartsystemet - i trygg viten om at neste års plottere tilsynelatende kommer til å være enda raskere & bedre på alle måter.... :(

Redigert av Stevens (see edit history)

Med en begrenset skjemstørrelse så kan det være vanskelig å holde oversikten og samtidig se alle de små skumle detaljene.

Viktigheten av å raskt kunne endre zoom nivå på kartet er en viktig parameter i valget av plotter.

Har du en rask båt bør dette bli et kritisk sjekkpunkt for en god kartplotter.

sailorBoy

Den beste måten å velge på er nok å gå til en forhandler som fører alle tre og selv se alle tre side-om-side.

Gikk til forhandler. Til mitt bruk var C-map best. Garmin sitt nr 2. Navionics var for meg ubrukelig.

Dette har ikke noe med eventuelle feil eller ikke feil i selve kartene å gjøre.

Anbefaler at man følger Stevens råd. Forskjellene er store.

Låner denne tråden litt......

I båten min W 31 Tornado sitter en "gammeldags" Simrad kartplotter som jeg med tid og stunder helt sikkert kommer til å bytte ut....

I min gammle/tidliger båt hadde jeg en "ny" Lowrans kartplotter som jeg var ganske så fortrolig med.

Jeg liker ikke like godt den Simradplotteren som sitter i denne båten.

Kartbildet er lite detaljert og enkelt i utformingen samtidig som skjermen er liten i forhold til størrelsen på plotteren, den virker rett og slett gammeldags

Først hadde jeg lyst på og delevis bestemt meg for å kjøpe en Raymarine W90 men det viser seg at den er ca.7 mm for høy for å få montert den inn på den plassen hvor jeg vil ha den.

Har derfor begynt å sondere litt rundt og funnet ut at Garmin sine 8,4" plottere vil passe perfekt inn når det gjelder størrelse.

Kjenner ikke til/har ingen erfaring med Garmin, men er blitt fortalt at det er den rette plotteren for min type båt og en som hater bruksannvisninger... :smiley:

Garmin har en som heter 4008 til ca. 12 båtpenger. ( hos Høcom).... legger jeg på ca. 7 båtpenger, får jeg en helt ny...2010 som heter 6008.

Hva får jeg ekstra som er viktig om jeg legger på til denne 2010 modellen ? Er det lurt å ha tolmodighet å vente et år eller to.....Kommer det noe revlusjonerende rett rundt hjørnet?......Ledd????

Jeg har det vel egentlig ikke så travelt......men det er jo morro med litt nytt leketøy da....3D...flyfoto, koble til kamera+++

Garmin 4000 serien er bra plottere. Hvis du ikke har en svært hurtiggående båt er det ingen grunn til å legge i de ekstra kronene for en 6008.

Det kommer alltid en ny modell, men en 4008 vil sikkert gjøre jobben de neste 10 årene og gir god valuta for pengene.

Hvis du har et budsjett som tillater det bør du vurder 5008 med touchskjerm i stedet for 4008/6008 Dra til en butikk som har både 4000 og 5000 serien utstilt og prøv brukergrensesnittene.

Hei

Var rimlig ukjent med plottere inntil jeg i forfjor (nærmest tilfeldig) kjøpte en Garmin 520S. Mangefotsyken tok godt tak og etterhvert kjøpte jeg større båt med Raymarine C120. Selvsagt er kartet i en så stor skjærm som på C120 bedre enn på Garmin men Garmins nærmest geniale brukergrensesnitt (for amatører) savnes stort. Spesielt er savnes Garmin´s "Guide to" funksjon som lager en bred, lettlest strek til ditt bestemmelsessted, utenom grunner (og broer) oig samtidig holder deg oppdatert om utseilt distanse, avstand til målm gjennomsnittfart, etc.

...dersom da dette er noe du er ute etter..

Etter mine erfaringer med "små"plottere som Garmin 192C, Humminbird 595C og Lowrance 522C IGPS (endret navn til HDS-5) har jeg dårlig erfaring med Lowrance som kartplotter. Den er treig og mister posisjon hele tiden ved bruk i en rask daycruiser. Under navigering hender det at deler av kartvisningen på skjermen faller ut i hvite felter og dette er både irriterende og farlig i ukjent farvann. Slik var aldri Garmin eller Humminbird. Ekkolodd fungererte likt på de tre plotterene uten noen forskjell til Lowrances fordel. Vurderer ny plotter for å slippe Lowrance og må si at Garmin er merket som tiltaler meg mest. Bluechart var var meget presist i de områdene jeg navigerte.

Som nevnt i annen tråd har jeg gått for Garmin 4012, som er kombinert radar, kartplotter og ekkolodd. Før dette har jeg i fem år hatt en Raymarin kombinert plotter og ekkolodd. Jeg har vært fornøyd med kombinasjonen, selv om jeg innser at enkelfeil kan sette begge (og nå alle tre) ut av spill. Jeg har med meg en håndholdt GPS og papirkart, så det skulle kunne gå bra.

Jeg valgte ikke å gå for 5012 med touch-screen. Dels skyldes dette at plotteren står såvidt høyt at det er ergonomisk slitsomt å strekke seg og trykke på skjermen, dels fordi jeg tror det er vanskelig å være nøyaktig når det er dårlig vær (og det er da man har minst tid til å rote med skjermen osv.). Ved en leveransefeil fikk jeg fjernkontroll til fjernkontrollen, hadde bestilt bare til plotteren. Leverte heldigvis ikke tilbake den jeg fikk, og nå har jeg da to fjernkontroller, en til autpilot og en til plotter. Det er jeg veldig glad for, sitter med en fjernkontroll i hver hånd og har god kontroll og oversikt.

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...