Jump to content

Forskjeller på propell til johnson GT10

GlennIversen

Recommended Posts

Hei

Jeg ønsker å kjøpe meg en ny propell til min Johnson / Evinrude GT10 som er bygget om til 15hk.

Etter litt søking på nettet finner jeg ut at det er en del forskjeller på disse propellene.

Hva utgjør forskjellen på disse??

Ser det finnes 8" 9" og 10" propeller i både stål og aluminium også er det forskjeller på stigninger osv på disse.

Skal bruke denne motoren på en Duramar 300ML gummibåt, så hvilken propell skal jeg bruke da og hva er forskjellen på disse propellene?

Har dette noe med fart, akselrasjon styrke eller drivstoff forbruk å gjøre.

Hvilke propell mener du/dere er best.

Legger ved linken til den enkleste siden jeg fant ang propeller.

http://www.marineshop.no/Campaign.aspx?q=fl:1425

Ha en fin dag

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Hvilken propell (stigning) har du i dag ?

Det er jeg ikke sikker på, sitter nok en helt original propell der fra før, men den har fått noen hakk og diverse småskader derfor ønsker jeg å bytte.

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Stigning er det antall tommer som propellen skrur seg fremover på én omdreining. I teorien altså. I praksis vil den 'slippe', og fremdriften blir mindre.

Vi har en Slippkalkulator her.

Du kan ikke finne noe svar på det du spør om uten først å sjekke hvilket turtall du får med den propellen du har. Propellen skal ha en stigning som gjør at toppturtallet blir liggende innenfor det produsenten anbefaler, normalt 5-6000omr/min.

Noen velger en propell som er litt for lett (mindre stigning), dette for lettere å få båten i plan med flere passasjerer, dra vannski etc. Da må man passe på turtallet når båten ikke er belastet.

En stålpropell er mer effektiv enn aluminium da den er stivere. Men om dette han noe for seg på en så liten motor er en annen sak.

Turtallet kan måles med en strobeteller. men da må man være én til å kjøre og én til å måle. Og veldig forsiktig så man ikke kommer borti svinghjulet...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...