GlennIversen Startet 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2010 Hei Jeg ønsker å kjøpe meg en ny propell til min Johnson / Evinrude GT10 som er bygget om til 15hk. Etter litt søking på nettet finner jeg ut at det er en del forskjeller på disse propellene. Hva utgjør forskjellen på disse?? Ser det finnes 8" 9" og 10" propeller i både stål og aluminium også er det forskjeller på stigninger osv på disse. Skal bruke denne motoren på en Duramar 300ML gummibåt, så hvilken propell skal jeg bruke da og hva er forskjellen på disse propellene? Har dette noe med fart, akselrasjon styrke eller drivstoff forbruk å gjøre. Hvilke propell mener du/dere er best. Legger ved linken til den enkleste siden jeg fant ang propeller. http://www.marineshop.no/Campaign.aspx?q=fl:1425 Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
BMP Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Hvilken propell (stigning) har du i dag og hvilket turtall oppnår du på max? Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Hvilken propell (stigning) har du i dag ? Det er jeg ikke sikker på, sitter nok en helt original propell der fra før, men den har fått noen hakk og diverse småskader derfor ønsker jeg å bytte. Redigert 4.Mai.2010 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
SoBo Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Har en original Evinrude 15. Den mener jeg det sitter en 9,5*10 eller en 91/4*10 på. Har denne på en 10 fot rib. Fart med en voksen (90kg) målt med GPS 22,6 knop. Motoren går ikke tungt med denne propellen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Terje Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Skal få sjekket min i løpet av kvelden. Har en 2001 Johnson GT, med 15 hk propell, på en Aquaquik RIB 300, gjør 28 knop med minstemann ombord. Redigert 4.Mai.2010 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
GlennIversen Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Kan virke som at jeg har en 10" på min, så hva blir/gjør forskjellen hvis jeg bytter til mindre propell, og hva menes med stigning og slipp på propeller? Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Stigning er det antall tommer som propellen skrur seg fremover på én omdreining. I teorien altså. I praksis vil den 'slippe', og fremdriften blir mindre. Vi har en Slippkalkulator her. Du kan ikke finne noe svar på det du spør om uten først å sjekke hvilket turtall du får med den propellen du har. Propellen skal ha en stigning som gjør at toppturtallet blir liggende innenfor det produsenten anbefaler, normalt 5-6000omr/min. Noen velger en propell som er litt for lett (mindre stigning), dette for lettere å få båten i plan med flere passasjerer, dra vannski etc. Da må man passe på turtallet når båten ikke er belastet. En stålpropell er mer effektiv enn aluminium da den er stivere. Men om dette han noe for seg på en så liten motor er en annen sak. Turtallet kan måles med en strobeteller. men da må man være én til å kjøre og én til å måle. Og veldig forsiktig så man ikke kommer borti svinghjulet... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 jeg har målt turtallet på min GT10 alene det går fint om du har litt åpent lende og kjøre i. Setter jo bare en reflekstape på svingjulet og peker på denn med turtelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.