Jump to content

Tørr VS vannkjølt eksos Marna 5HK

St.Elmos

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt meg en 5 hk Marna. Jeg har bare et lite spm ang tørr vs vannkjølt eksos.

Hva er best å foretrekke? Blir det ikke penest lyd ved tør eksos?

Er det mulig å installere en ferskvannstank med 50%vann og 50% frostveske som blir avkjølingen til motoren?

Da slipper man saltvann og alt rustet som følger med..?

Er det mulig å installere en ferskvannstank med 50%vann og 50% frostveske som blir avkjølingen til motoren?

Ja, men du trenger en kjølesløyfe under båten, et par kobberrør på et par meters lengde gjør susen.

Da blir svaret på første spørsmål tørr eksos, hvis du skal ha vann i eksos med løsningen over må du ha ei ekstra pumpe.

Har denne løsningen selv på en 3.5HK FM og det fungerer meget bra.

Tusen takk for svar, har vært litt rådvil her. Men trenger jeg vannpumpe så lenge motoren suger til seg vannet selv(som den har gjort fra saltvann)?!

Jeg tenkte å montere en tank hvor motoren henter ferskvannet fra, som da går inn i motoren og ut i kjølesløyfen og tilbake til tanken.

Bør ikke det kunne funke?

...........................Hva er best å foretrekke? Blir det ikke penest lyd ved tør eksos?

...................

Skulle ikke forundre meg om du finner løsningen i Walter_S sin ( som vanlig )eminente tråd: Sabb G-mod. 10hk - bygge om til ferskvannskjøling

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14850

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...