St.Elmos Startet 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2010 Jeg har akkurat kjøpt meg en 5 hk Marna. Jeg har bare et lite spm ang tørr vs vannkjølt eksos. Hva er best å foretrekke? Blir det ikke penest lyd ved tør eksos? Er det mulig å installere en ferskvannstank med 50%vann og 50% frostveske som blir avkjølingen til motoren? Da slipper man saltvann og alt rustet som følger med..? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Er det mulig å installere en ferskvannstank med 50%vann og 50% frostveske som blir avkjølingen til motoren? Ja, men du trenger en kjølesløyfe under båten, et par kobberrør på et par meters lengde gjør susen. Da blir svaret på første spørsmål tørr eksos, hvis du skal ha vann i eksos med løsningen over må du ha ei ekstra pumpe. Har denne løsningen selv på en 3.5HK FM og det fungerer meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Her er et eksempel på kjølesløyfe hvis du er usikker på hvordan de ser ut, monteres under båten med en slange til vsnnpumpe og en slange til toppen av ekspansjonstank. Sitér dette innlegget Link to post
St.Elmos Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Tusen takk for svar, har vært litt rådvil her. Men trenger jeg vannpumpe så lenge motoren suger til seg vannet selv(som den har gjort fra saltvann)?! Jeg tenkte å montere en tank hvor motoren henter ferskvannet fra, som da går inn i motoren og ut i kjølesløyfen og tilbake til tanken. Bør ikke det kunne funke? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Sjekk denne: http://www.mekkern.com/FerskvannK.htm Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Tusen takk for svar, har vært litt rådvil her. Men trenger jeg vannpumpe så lenge motoren suger til seg vannet selv(som den har gjort fra saltvann)?! Du trenger ikke annen pumpe enn den som står på motoren din i dag. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Dersom tørr eksos så behøves ingen ekstra pumpe. Dersom vannkjølt eksos så kan du bruke elektrisk pumpe for sirkulasjon av kjølevæska og orginalpumpa for å kjøle eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) ...........................Hva er best å foretrekke? Blir det ikke penest lyd ved tør eksos? ................... Skulle ikke forundre meg om du finner løsningen i Walter_S sin ( som vanlig )eminente tråd: Sabb G-mod. 10hk - bygge om til ferskvannskjøling https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14850 Redigert 4.Mai.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Likegreit med tørr eksos. Ein 5HK Marna har ikkje så høg eksosteperatur heller. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
St.Elmos Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Tusen takk for gode tilbake meldinger Tenker jeg setter i gang i dag. Ikke lenge til sesong nå Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.