Jump to content

Dekksoffiser sert,kommer de i kredittkort format snart?

jensemann2

Recommended Posts

Nå i disse båtførerprøvedager er det vel lurt å ha med dekksoffiser sertifikatet for oss som ikke har båtførerprøven når vi er ute med fritidsbåten, men dette store papirarket blir fort ødelagt dersom man skal dra det rundt på fisketur. Noen som har hørt om disse snart kommer i plast format?

Normalt oppbevarer du vel sertifikatet i fartsboka eller i sertifikatmappa di, men hva med å ta en kopi av det og laminere kopien? Da kan du jo ha det liggende i fritidsbåten fast. (jeg regner med at de fleste godtar en kopi ihvertfall).

Men til spørsmålet; jeg har ikke hørt noe om att dette er på gang, det hadde jo vært kjekt men det må nok igjenom mange instanser først - både nasjonalt og internasjonalt

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Enkleste for deg er nok å sende en kopi av dekksoffiser papirene til norsk test og få deg et vanlig båtførerbevis-tror faktisk det er det eneste lovlige også..

Tror nok fortsatt dekksoffisersertifikater overgår båtførerbevis :lol:

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvis en kjører fritidsbåt som en idiot og får inndradd sitt båtførerbevis, skal dette ikke ha noen betydning for et eventuelt proffesjonelt navigatørsertifikat. Dette og jobben beholdes. Går ut fra at politiet bare etterspør båtførerbevis i fritidsbåt da.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mente med dette innlegget, at du MÅ ha båtførerbevis uansett hva du har av andre sertifikater?

D1

Jeg er ikke helt sikker på hva du mente med dette innlegget, at du MÅ ha båtførerbevis uansett hva du har av andre sertifikater?

Ja, jeg regner med at en må ha båtførerbeviset. Etter hva jeg forstod, skulle en forseelse foretatt med fritidsbåt og båtførerbevis ikke ha noen innvirkning på å inneha et profesjonellt navigatørsertifikat.

Hva sier loven/foreskriftene? Blir jeg bøtelagt når jeg forelegger D5L-sertifikatet?

Kan jeg egentlig ikke tenke meg - det pleier å stå i lover at tilstrekkelig (formal-)kompetanse må kunne dokumenters og regjeringen kan utdype det med en foreskrift som sier at båtførerbevis er minstekrav.

Et lite eksempel.

1) Du sender inn ditt D1 for å få et båtførerbevis.

2) Du sitter nå med et 1 stk. D1 og 1 stk. båtførerbevis.

3) Du blir tatt for en forseelse og mister kun ditt båførerbevis og beholder ditt D1 sertifikat.

Hvis du nå kan dokumentere din kommentanse for politiet med et D1 sertifikat faller dette systemet sammen.

Det er også stor motstand mot dette systemet.

Hva sier loven/foreskriftene? Blir jeg bøtelagt når jeg forelegger D5L-sertifikatet?

Her er forskriften.

Nei, du blir selvfølgelig ikke bøtelagt og forskriften sier som du ser:

§ 7. Kvalifikasjonskrav

Fører av norsk fritidsbåt som:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13.

Begrepet "Kvalifikasjonsbevis" er tatt inn i forskriftens definisjoner:

e) Kvalifikasjonsbevis:

Båtførerbevis utstedt med hjemmel i eldre regelverk, båtførerkort utstedt av Norske Båtskoler før forskriften trådte i kraft, bekreftelse på bestått eksamen ved Statens Sjøaspirantskoler, fritidsbåtskippersertifikat, yrkessertifikater for dekksoffiserer og militære maritime sertifikater av tilsvarende grad. Sjøfartsdirektoratet kan bestemme at annen teoretisk kompetanse enn det som er nevnt i første punktum skal regnes som kvalifikasjonsbevis, forutsatt at opplæringen er på samme nivå eller høyere enn båtførerprøven.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Så dere sier at sertifikater av "høyre grad" kan fremvises og godkjennes når politiet spør om båtførerbevis.

Men hvordan vet de da at du ikke har mistet retten til å føre fritidsbåt tidligere, må de da sjekke opp mot en database hver gang de stopper en som har et annet sertifikat enn båtførerbeviset?

Det høres fryktelig kronglete ut. Hele loven høres egentlig halvferdig ut, og jeg tviler på at den vil bli håndhevet skikkelig når den er så uferdig og klønete...

Men hvordan vet de da at du ikke har mistet retten til å føre fritidsbåt tidligere, må de da sjekke opp mot en database hver gang de stopper en som har et annet sertifikat enn båtførerbeviset?

Blir nok mykje det samme som når dei sjekker for heftelser på førerkort. Tar ikkje lang tid :smiley:

"Fast window went on reason"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...