jensemann2 Startet 4.Mai.2010 Del på Facebook Startet 4.Mai.2010 Nå i disse båtførerprøvedager er det vel lurt å ha med dekksoffiser sertifikatet for oss som ikke har båtførerprøven når vi er ute med fritidsbåten, men dette store papirarket blir fort ødelagt dersom man skal dra det rundt på fisketur. Noen som har hørt om disse snart kommer i plast format? Sitér dette innlegget Link to post
klang Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Enkleste for deg er nok å sende en kopi av dekksoffiser papirene til norsk test og få deg et vanlig båtførerbevis-tror faktisk det er det eneste lovlige også.. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Normalt oppbevarer du vel sertifikatet i fartsboka eller i sertifikatmappa di, men hva med å ta en kopi av det og laminere kopien? Da kan du jo ha det liggende i fritidsbåten fast. (jeg regner med at de fleste godtar en kopi ihvertfall). Men til spørsmålet; jeg har ikke hørt noe om att dette er på gang, det hadde jo vært kjekt men det må nok igjenom mange instanser først - både nasjonalt og internasjonalt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Enkleste for deg er nok å sende en kopi av dekksoffiser papirene til norsk test og få deg et vanlig båtførerbevis-tror faktisk det er det eneste lovlige også.. Tror nok fortsatt dekksoffisersertifikater overgår båtførerbevis Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
jensemann2 Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 kopi var en idè, men usikker på om de godtar det da.. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Jeg har ombord laminerte kopier av de forskjellige sentrale dokumentene. Har ikke registrert at det er straffbart å la orginalene ligge på et "trygt" sted hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Der var Roaldbj jo :-) har det blitt noen ny båt på deg? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Rune2222 Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hvis en kjører fritidsbåt som en idiot og får inndradd sitt båtførerbevis, skal dette ikke ha noen betydning for et eventuelt proffesjonelt navigatørsertifikat. Dette og jobben beholdes. Går ut fra at politiet bare etterspør båtførerbevis i fritidsbåt da. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hvis en kjører fritidsbåt som en idiot og får inndradd sitt båtførerbevis, skal dette ikke ha noen betydning for et eventuelt proffesjonelt navigatørsertifikat. Dette og jobben beholdes. Går ut fra at politiet bare etterspør båtførerbevis i fritidsbåt da. Jeg er ikke helt sikker på hva du mente med dette innlegget, at du MÅ ha båtførerbevis uansett hva du har av andre sertifikater? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Rune2222 Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Jeg er ikke helt sikker på hva du mente med dette innlegget, at du MÅ ha båtførerbevis uansett hva du har av andre sertifikater? Ja, jeg regner med at en må ha båtførerbeviset. Etter hva jeg forstod, skulle en forseelse foretatt med fritidsbåt og båtførerbevis ikke ha noen innvirkning på å inneha et profesjonellt navigatørsertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hva sier loven/foreskriftene? Blir jeg bøtelagt når jeg forelegger D5L-sertifikatet? Kan jeg egentlig ikke tenke meg - det pleier å stå i lover at tilstrekkelig (formal-)kompetanse må kunne dokumenters og regjeringen kan utdype det med en foreskrift som sier at båtførerbevis er minstekrav. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 blir jeg bøtelagt for å føre seilbåten min på 3500 kg når jeg viser frem D2 så er det bare ta det med et smil:) Da blir det ikke betalt noen bot fra min side hvertfall ... Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 kopi var en idè, men usikker på om de godtar det da.. Du kan gå til ditt lokale politi eller post kontor og få en kopi stemplet med rett kopi. Det fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Rune2222 Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Et lite eksempel. 1) Du sender inn ditt D1 for å få et båtførerbevis. 2) Du sitter nå med et 1 stk. D1 og 1 stk. båtførerbevis. 3) Du blir tatt for en forseelse og mister kun ditt båførerbevis og beholder ditt D1 sertifikat. Hvis du nå kan dokumentere din kommentanse for politiet med et D1 sertifikat faller dette systemet sammen. Det er også stor motstand mot dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 ...... eller post kontor og få en kopi stemplet med rett kopi. Det fungerer utmerket. Til orientering så gjør Sjøfartsdirektoratet det klinkende klart at de ikke aksepterer kopier fra postkontoret. Posten er nemlig "delprivatisert" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hva sier loven/foreskriftene? Blir jeg bøtelagt når jeg forelegger D5L-sertifikatet? Her er forskriften. Nei, du blir selvfølgelig ikke bøtelagt og forskriften sier som du ser: § 7. Kvalifikasjonskrav Fører av norsk fritidsbåt som: a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW, skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13. Begrepet "Kvalifikasjonsbevis" er tatt inn i forskriftens definisjoner: e) Kvalifikasjonsbevis: Båtførerbevis utstedt med hjemmel i eldre regelverk, båtførerkort utstedt av Norske Båtskoler før forskriften trådte i kraft, bekreftelse på bestått eksamen ved Statens Sjøaspirantskoler, fritidsbåtskippersertifikat, yrkessertifikater for dekksoffiserer og militære maritime sertifikater av tilsvarende grad. Sjøfartsdirektoratet kan bestemme at annen teoretisk kompetanse enn det som er nevnt i første punktum skal regnes som kvalifikasjonsbevis, forutsatt at opplæringen er på samme nivå eller høyere enn båtførerprøven. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hillmar Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Så dere sier at sertifikater av "høyre grad" kan fremvises og godkjennes når politiet spør om båtførerbevis. Men hvordan vet de da at du ikke har mistet retten til å føre fritidsbåt tidligere, må de da sjekke opp mot en database hver gang de stopper en som har et annet sertifikat enn båtførerbeviset? Det høres fryktelig kronglete ut. Hele loven høres egentlig halvferdig ut, og jeg tviler på at den vil bli håndhevet skikkelig når den er så uferdig og klønete... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 ...må de da sjekke opp mot en database hver gang de stopper en som har et annet sertifikat enn båtførerbeviset? Det høres fryktelig kronglete ut. Det er ikke fryktelig kronglete idag å slå opp i en database. Du har gjort det mange ganger her på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
treklogg Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Men hvordan vet de da at du ikke har mistet retten til å føre fritidsbåt tidligere, må de da sjekke opp mot en database hver gang de stopper en som har et annet sertifikat enn båtførerbeviset? Blir nok mykje det samme som når dei sjekker for heftelser på førerkort. Tar ikkje lang tid Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.