Volvomekanikeren Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Ikke mye og se på de bildene Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bartesam Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Var det så mye vann nedi den etter at toppen var av? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Toj Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Når jeg ser ditt problem med din Marna motor kommer jeg til å tenke på min traktor en IH 444 som jeg kjøpte for 1 år siden, der sto også motoren fast. Det var mange forskjellige råd om hva en skal bruke, alt fra diesel, til cola. Lot den stå en mnd med forskjellige lurium rustløsere. Sprøytet det inn gjennom dysehullene, for jeg ville ikke ta av toppen. Ingenting hjalp, var daglig innom og prøvde å tørne den med monterings spett på startkransen der hvor starteren sitter. Så var det en god venn av meg som liker å restaurere gammle ting, han ba meg gå å kjøpe Omega 636 rustløser den er på "Jamaican base" (trur det er kokkos olje). Stakk en tynn slange inn gjennom dysehullet på traktoren, og blåste med trykkluft for å få bort allt av de andre lurium produktene. Helte så ca. 0,5 dl med omega 636 i hver sylinder, og lot det stå ca. 1 uke, så var motoren løs. det var bare å sette dysene og starteren på plass, og starte opp. Det røk og puttret noe aldeles forferdelig til å begjynne med, men den kom seg etterhvert. Det er kanskje ikke så rart med tanke på at den hadde ståt ca 7 år. Han jeg kjøpte den hos sa han hadde vært å prøvd å starte den for 4 år siden, men da satt den fast, og før det var det 3 år siden den hadde kjørt. Traktoren har jeg brukt hele vinteren til snefresing og den går helt fint. Har også brukt samme produktet på andre skruer som sitter fast på traktoren, det er bare å spraye på og vente en dag eller 2, så løsner de. Håper dette kan hjelpe deg og andre som har samme problem med motorer som står. Sitér dette innlegget Link to post
260RS Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Det er cola som er på, når jeg tok av toppen var det helt tørt. Skal få satt på en lang stang på svinghjulet og få på et langt rør. Sitér dette innlegget Link to post
260RS Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Fikk satt på et rør slik Sjømann.22 sier, da løsnet foringene. Så neste er å få ut stemplene av foringene. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Vil støtte toj, og tilføye at omega har mange GENIALE produkter :) Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Ta en tur på apoteket og kjøp deg en desiliter med konsentrert fosforsyre.Fyll en 10 l bøtte med ca 8 liter vann og tilsett syren.slipp stempel og foring oppi og la den stå 24 timer.Ta delene ut og høytrykk spyl rent for rust og syre.Du bør nå stå tilbake med blanke og fine deler uten ett gramm rust. Sitér dette innlegget Link to post
jfw69 Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Så neste er å få ut stemplene av foringene. Mulig jeg er korttenkt eller dum, men det er vel ingen foringer inne i sylinderne? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 (redigert) Siden du bare lister opp to alternativer skal jeg være forsiktig med å velge hva du er.... men på disse motorene er sylinder en foring som er presset inn i blokka. Så sylinder=foring. SIkkert noen som kan legge ut en skisse eller bilde. Så han må nok få løsnet stemplene som sitter fast i sylinderforingene ja.... Redigert 12.Mai.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jfw69 Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 Syntes det virker veldig rart å kalle en sylinder for en foring. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 du har 4 hoved typer sylindere.Løse sylindere som på en moped eller de fleste luft avkjølte motorer.Utboret sylinder som de fleste mindre bensin og diesel motorer har,dær er sylinderen boret ut direkte i blokka.Så har du løs tørr sylinder foring,dær er en tynn herdet sylinderforing presset inn i hullene i blokka.Så har man løse våte sylinder foringer,de er satt ned i blokka med o ringer og tetninger siden kjølevannet er i direkte kontakt med den foringen,dette er vanelig på de aller fleste større diesel motorer.Dette siden du får en mere slitesterk sylinder med bedre kjøling en en utboret sylinder.Ved overhaling så trenges ingen boring av blokka,man bytter bare den løse sylinder foringen og stempelet og vips så har man en frisk motor. Veldig kort fortalt,men de groveste prinsippene er med. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 13.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2010 hvor får man kjøpt omega 636 på nettet? Sitér dette innlegget Link to post
Toj Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Du finer sikkert noen lokale som selger også. Sitér dette innlegget Link to post
jfw69 Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 du har 4 hoved typer sylindere.Løse sylindere som på en moped eller de fleste luft avkjølte motorer.Utboret sylinder som de fleste mindre bensin og diesel motorer har,dær er sylinderen boret ut direkte i blokka.Så har du løs tørr sylinder foring,dær er en tynn herdet sylinderforing presset inn i hullene i blokka.Så har man løse våte sylinder foringer,de er satt ned i blokka med o ringer og tetninger siden kjølevannet er i direkte kontakt med den foringen,dette er vanelig på de aller fleste større diesel motorer.Dette siden du får en mere slitesterk sylinder med bedre kjøling en en utboret sylinder.Ved overhaling så trenges ingen boring av blokka,man bytter bare den løse sylinder foringen og stempelet og vips så har man en frisk motor. Veldig kort fortalt,men de groveste prinsippene er med. Jeg legger meg flat for en sånn forklaring Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.