Jump to content

Marna m2 få løs stempler

260RS

Recommended Posts

Når jeg ser ditt problem med din Marna motor kommer jeg til å tenke på min traktor en IH 444 som jeg kjøpte for 1 år siden, der sto også motoren fast.

Det var mange forskjellige råd om hva en skal bruke, alt fra diesel, til cola. Lot den stå en mnd med forskjellige lurium rustløsere. Sprøytet det inn gjennom dysehullene, for jeg ville ikke ta av toppen. Ingenting hjalp, var daglig innom og prøvde å tørne den med monterings spett på startkransen der hvor starteren sitter.

Så var det en god venn av meg som liker å restaurere gammle ting, han ba meg gå å kjøpe Omega 636 rustløser den er på "Jamaican base" (trur det er kokkos olje).

Stakk en tynn slange inn gjennom dysehullet på traktoren, og blåste med trykkluft for å få bort allt av de andre lurium produktene.

Helte så ca. 0,5 dl med omega 636 i hver sylinder, og lot det stå ca. 1 uke, så var motoren løs. det var bare å sette dysene og starteren på plass, og starte opp. Det røk og puttret noe aldeles forferdelig til å begjynne med, men den kom seg etterhvert. Det er kanskje ikke så rart med tanke på at den hadde ståt ca 7 år. Han jeg kjøpte den hos sa han hadde vært å prøvd å starte den for 4 år siden, men da satt den fast, og før det var det 3 år siden den hadde kjørt.

Traktoren har jeg brukt hele vinteren til snefresing og den går helt fint.

Har også brukt samme produktet på andre skruer som sitter fast på traktoren, det er bare å spraye på og vente en dag eller 2, så løsner de.

Håper dette kan hjelpe deg og andre som har samme problem med motorer som står.

Siden du bare lister opp to alternativer skal jeg være forsiktig med å velge hva du er.... :lol: men på disse motorene er sylinder en foring som er presset inn i blokka. Så sylinder=foring. SIkkert noen som kan legge ut en skisse eller bilde. Så han må nok få løsnet stemplene som sitter fast i sylinderforingene ja....

Redigert av Honduras (see edit history)

du har 4 hoved typer sylindere.Løse sylindere som på en moped eller de fleste luft avkjølte motorer.Utboret sylinder som de fleste mindre bensin og diesel motorer har,dær er sylinderen boret ut direkte i blokka.Så har du løs tørr sylinder foring,dær er en tynn herdet sylinderforing presset inn i hullene i blokka.Så har man løse våte sylinder foringer,de er satt ned i blokka med o ringer og tetninger siden kjølevannet er i direkte kontakt med den foringen,dette er vanelig på de aller fleste større diesel motorer.Dette siden du får en mere slitesterk sylinder med bedre kjøling en en utboret sylinder.Ved overhaling så trenges ingen boring av blokka,man bytter bare den løse sylinder foringen og stempelet og vips så har man en frisk motor.

Veldig kort fortalt,men de groveste prinsippene er med.

du har 4 hoved typer sylindere.Løse sylindere som på en moped eller de fleste luft avkjølte motorer.Utboret sylinder som de fleste mindre bensin og diesel motorer har,dær er sylinderen boret ut direkte i blokka.Så har du løs tørr sylinder foring,dær er en tynn herdet sylinderforing presset inn i hullene i blokka.Så har man løse våte sylinder foringer,de er satt ned i blokka med o ringer og tetninger siden kjølevannet er i direkte kontakt med den foringen,dette er vanelig på de aller fleste større diesel motorer.Dette siden du får en mere slitesterk sylinder med bedre kjøling en en utboret sylinder.Ved overhaling så trenges ingen boring av blokka,man bytter bare den løse sylinder foringen og stempelet og vips så har man en frisk motor.

Veldig kort fortalt,men de groveste prinsippene er med.

Jeg legger meg flat for en sånn forklaring :wflag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...