Jump to content

Skal alle 3 batteriene være like.

Pål`ern

Recommended Posts

Jeg må bytte mine 3 batterier.

Er det da sånn at alle 3 bør være samme type. ( er det i dag )

Jeg har 3stk 100ah batterier, og jeg har en batterivelger.

på " 1 " er startbatteriet. På " 2 " er de 2 andre som jeg bruker til forbruk når jeg ligger i uthavn.

på " 1+2 " er alle 3 batteriene i bruk. Har velgeren der når jeg kjører.

Jeg har to like forbruksbatterier, parallellt og et annet start batteri. Forbruksbatteriene er koplet på kurs 1 på vende bryteren kurs 2 er til start batteriet. Forbruksbanken brukes til det meste også start, mens start batteriet koples inn (bryter på 2!) når det er for lite til start på forbruksbanken. Når motoren har startet skiftes bryteren raskt tilbake til pos 1 slik at forbruksbanken lades.

Start av motor trekker mye strømm over kort tid, men ikke mange ampertimer, så avhengig av motorstørelse, så behøver ikke start batteriet være stort (ah), men det bør kunne gi mye!

Når vi starter så kinner vi kanskje 10 sekunder 200-250A det er 0.5-0,7 Ah av et 60Ah timers batteri!. Start batteriet lader jeg derfor bare litt av og til.

Aileen ll

...... Og her ser du at det er en myte at parallellkoblede batterier må være like.

Ja, men det er en meget seiglivet myte :headbang::headbang:

Kanskje heller ikke så rart når alle batterileverandører har personlig interesse av å opprettholde den - "og de må jo vite det som lever av å selge batterier" . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Min erfaring med parallellkoblede akkumulatorer er, at de skal være identiske. Jeg har forsøgt det modsatte, og det kostede mig en ny akkumulatorbank. Den mindste akkumulator blev kogt og ødelagt.

Der er tale om kemiske processer i akkumulatorerne og jeg har mine tvivl omkring analogien med de forbundne kar i illustrationen i tråden. Alle mine søgninger på nettet har også givet det svar, at kobles de i parallell, så skal være identiske.

Når man påtvinger ladespændingen på de to enheder, svarer det, som jeg ser det, mere til at fylde lige meget vand/strøm i karret/akkumulatoren per tidsenhed (same flow til begge), og når den påtvungne spænding er større end hvilespændingen, sker der ikke noget flow mellem batterierne. Det ene må nødvendigvis blive fyldt inden det andet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...