Leifen2 Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Hei, motoren min skal kunne gå 2450 omdr. men nå yter den ikke mer enn 2000 hvor skal jeg starte med feilsøking? Det kan muligens være turbotrykket, dysene, dieselpumpen eller fødepumpen. Noen som har kjennskap til dette, og hvilken ende jeg bør begynne? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
free Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Hei Leifen2, filtre er vel det første du bør sjekke, har du gjort det? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Har båten ligget lenge på sjøen??? Groe og rur under båt og propell!?? Quote O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Prøv ein lengre tur først. Full gass. Kjøre utav vinter-rask. God og varm Ein motor eg var borti, så hadde faktisk bare wireholder løsnet litt slik at strømpa ikkje var på riktig plass, og full gass på hendel var ikkje full gass på pumpa... Ellers så kan det ha grodd i filterene dine i vinter ..... Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Leifen2 Posted May 5, 2010 Author Share Posted May 5, 2010 Hei, jeg har skiftet filtrene, men har ikke vært på land i år, men det har aldri tidligere utgjort mer enn 100 omdr.så det mangler jo fortsatt 300 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Sæbø kan være inne på noe. Jeg hadde det samme med min. Ville ikke gi mer enn 2000 omdr. På gasshendelen på selv motoren (litt kjipt å komme til) er det en skrue for å justere tomgang og en for å justere topp-turtall. Jeg opplevde at skruen for å justere toppturtall ikke var helt fast og hadde skrudd seg ned av seg selv. Da er det bare å skru opp igjen..... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Leifen2 Posted May 5, 2010 Author Share Posted May 5, 2010 Hei Finnmarken. Pumpen min heter CAV ett eller annet, vet du om det er en slik skrue for å justere toppturtallet på disse Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dakota Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Sitter skruer til dette på venster side av pumpen. Jeg har også vært borte i at det har vært lekkasje i det tynne røret som går fra innsugsmanifold og til dieselpumpa. Dette aktiviserer røykbegrenseren. Tror ikke vi fikk mer enn rundt 1800 omdr. før det ble tett igjen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hobby 430 Sport Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Eg manglet nesten 500 rpm i fjor før eg fikk slippa den, etterpå gikk den rett på normalt turtall!! Går den greit opp på turtall når den er i fri?? Quote O Erland med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Det vet jeg ikke Leifen2. Men når du (helst med motoren av da) setter den i full gass så tror jeg du vil se skruen som stopper gass-hendelen. Men om dette er feilen hos deg vet jeg jo ikke. Min var slik en gang. Håper du får det til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.