Jump to content

Ford 2728 t mangler turtall og fart

Leifen2

Recommended Posts

Hei, motoren min skal kunne gå 2450 omdr. men nå yter den ikke mer enn 2000 :confused: hvor skal jeg starte med feilsøking? Det kan muligens være turbotrykket, dysene, dieselpumpen eller fødepumpen. Noen som har kjennskap til dette, og hvilken ende jeg bør begynne? :confused:

Prøv ein lengre tur først. Full gass. Kjøre utav vinter-rask. God og varm :smiley:

Ein motor eg var borti, så hadde faktisk bare wireholder løsnet litt slik at strømpa ikkje var på riktig plass, og full gass på hendel var ikkje full gass på pumpa...

Ellers så kan det ha grodd i filterene dine i vinter :nonod: .....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei, jeg har skiftet filtrene, men har ikke vært på land i år, men det har aldri tidligere utgjort mer enn 100 omdr.så det mangler jo fortsatt 300 :confused:

Sæbø kan være inne på noe. Jeg hadde det samme med min. Ville ikke gi mer enn 2000 omdr. På gasshendelen på selv motoren (litt kjipt å komme til) er det en skrue for å justere tomgang og en for å justere topp-turtall. Jeg opplevde at skruen for å justere toppturtall ikke var helt fast og hadde skrudd seg ned av seg selv. Da er det bare å skru opp igjen.....

Sitter skruer til dette på venster side av pumpen. Jeg har også vært borte i at det har vært lekkasje i det tynne røret som går fra innsugsmanifold og til dieselpumpa. Dette aktiviserer røykbegrenseren. Tror ikke vi fikk mer enn rundt 1800 omdr. før det ble tett igjen.

Eg manglet nesten 500 rpm i fjor før eg fikk slippa den, etterpå gikk den rett på normalt turtall!!

Går den greit opp på turtall når den er i fri??

O Erland

med båtførerbevis

Det vet jeg ikke Leifen2. Men når du (helst med motoren av da) setter den i full gass så tror jeg du vil se skruen som stopper gass-hendelen.

Men om dette er feilen hos deg vet jeg jo ikke. Min var slik en gang. Håper du får det til.