sarno Startet 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2010 Hei, leker med tanken å inportere en motor fra statene. Er det slik at hvis motoren ikke er komplet, blir den rengnet som delemotor og man slipper unda med bare moms. Har en link her. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/3-0L-MerCru...essoriesQ5fGear Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Viss du kjøper den som bilmotor slipper du avg og betaler kun MVA. så kan du marinisere den sjøl hjemme. så tror eg du må eie den i 5 år før du kan selge den igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Det er HK avgift på bilmotorer også. 146kr pr HK, ca Det er vel selve motorblokka man betaler HK avgift på ? Redigert 4.Mai.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Fjordland Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Var i dialog meg tollvesenet ang dette for ei lita stund siden. Fant ikkje igjen mailen eg fekk av di. Men en bil er det allerede betalt avgifter på, så en ny motor er avg fri. Men en båtmotor blir det hk avgift på. Eg kunne imporere en bil motor uten avg. Importere marinisering kit fra annen forhandler og gjøre jobben sjøl. Er ikkje lov å la et verksted ta den jobben så vidt eg forsto. Så var heller ikkje lov å selge den ferdig mariniserte motoren etterpå... før etter 5 år eller noe... men tror det MÅ være en bilmotor, går ikkje med industrielle eller marine maskiner. så for å få en båtmotor inn lovlig uten hk avgift, blir det en del ombygging for å få en fullblods marine motor Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 En bilmotor fra utlandet er da da ikke betalt HK avift på til staten her i Norge, det er umulig. Avgiften må betales når motoren kommer til landet. Kjøper man en bil skal det betales avgift etter bilens vekt, motorstr i ccm/kubikk, samt HK Men HK avgift kommer man ikke utenom. Jeg jobba 3 år på et tollager, og har snakket mye med folka nede på kaia om dette (tollvesenet) Selvfølgelig KAN det ha skjed endringer, men tviler på at man kan kjøpe en brukt eller ny bilmotor, og slippe HK avgift. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Fjordland Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 (redigert) Men bilen du har hjemme er ferdig tollet og alle avg betalt. så en erstatningsmotor te den er avg fri. Importerer du bilen kommer selvfølgelig hk avgift om det ikkje er en vetaran da. Men vet om flere bil motorer som har komt til landet uten hk avgift. Og Tollvesenet svarte meg på mail at det var slik. Tror det va i 2008-2009 eg snakka med tollvesenet om dette. Redigert 4.Mai.2010 av Fjord21dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Ja hvis han kjøper en motor i Norge slipper han avgift, det er klart. Men spørsmålet han gikk på at han lurte på å ta inn en bilmotor fra USA, og da tolket jeg svaret ditt som at du svarte ang en motor fra USA :) Hvorfor noen har sluppet HK avgift er jo ikke lett å svare på, men det er isåfall ren bonus :) Dustete at det er så mye avgifter :) Men greit å vite hva reglene er, så slipper man å bli så sinnsykt lang i trynet når regninga for den fete 454 Big Blocken kommer i postkassa :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Fjordland Svart 4.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2010 Var motor fra USA eg meinte og:) Men nå skal ikkje eg gå 100% for dette. Eg satt og leste og leste på lover og regler, men dette er så ufatteligt tungt lesestoff og vanskelig og tolke, så eg sendte en mail til tollvesenet og spurte korden det var og importere en motor. Da fikk eg til svar som eg nevnte tidliger. avg på marine og industri motor. ikkje avg på bil motor. Når motoren kommer til landet som bilmotor så var det ikkje avg pga bilen som motoren skal monteres i, har allerede blitt avg belagt. Men om eg importerte bilmotor og bygget om privat, brukte den privat og ikkje solgt denne, så var det en fult lovlig måte og få importert en avg fri båtmotor.. muligens et smutthull som vil bli eller er tettet, men sånn var det da. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 ikke ett smuthull , jeg har drevet med import i mange år og der er ikke avgift på bildeler, ikke bilmotorer heller.. båtmotor derimod er der avgift på blokka, så du kan kjøpe alt untatt blokka uten å betale avgift, avgiften sist jeg så etter var på 136 kr pr hk.. så det blir litt penger i avgift.. men det er kun på det antal hk der står på papirene ett lite hint Sitér dette innlegget Link to post
Spirit Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Morn Det er fortsatt mulig å ta inn bilmotorer avgiftsfritt. Det tollvesenet gjør er å sjekke serienummert på motoren for å se om den er produsert som bilmotor og ikke marinemotor. Tollvesenet kan være noen skikkelige kødder når det gjelder dette, du er kjeltring helt de ser at alt er i orden. He he Så ta inn en bilmotor men ikke prøv å handle den motoren du har tenkt. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/3-0L-MerCru...essoriesQ5fGear Denne går under marinemotor og du slipper ikke unna. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Det er ikke noe problem og ta hjem en bil motor og marinisere den til båt motor uten og betale hk. har gjort det flere ganger. Har snaket med toll om det og, men man har ikke lov og sette bort jobben. Vet at dette sto i lov verket for 2-3 år siden og. kansje det er om gjort nå, men det var ikke noe prob da. Er det en ny eller brukt bår du skal montere den i? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
SoBo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Sjekket med tollv. for en del år siden, om import av bilmotor. Fikk til svar: kun moms av kjøpesum. Mulig lovverket er endret. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.