Jump to content

feil ved oppretting av Volvo motor? se bilde


alma

Recommended Posts

propellaksel.jpg

 

Dette er min Nidelv 28.

Her er det så vidt jeg kan skjønne noe fundamentalt galt.

Har aldri hatt båten på sjøen, men forrige eier nevne ingenting om hverken ulyder vibrasjoner eller lekasjer. Kjøpte båten slik den sto, så jeg har ingen å klandre.

 

Kan det være oppretting av motoren? Kan det være sleng på akselen? eller kan det være en solid feilmontering i 1982??? eventuelt bare vanlig slitasje. Det jeg stusser over er at i tillegg til at hylsa er oval er den jo altfor vid til å omslutte akselen.

 

Her trenger jeg hjelp

Link to post
Share on other sites

Den hylsa har nok sett sine beste dager ja. Det er ikke enkelt og se årskaen til at dette har skjedd.

Det skal vel være gummi mellom aksel og hylse, hylsa er vannsmurt?

 

Det er ikke sikkert det er noe galt med oppretting av motor, men jeg ville demontert hylsa og sett på akselen.

Hvis den har gått en stund inni den hylsa der så er nok akselen skadet.

Edited by færd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm!!1

 

Her har jeg villet sjekka motorlabbene inne og evt. justeringsmuligheter/utskiftning!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Her er cutlesslageret helt oppspist. Her ville jeg sjekket/byttet motorlabber. Tatt ut aksling og fått sjekket den på verksted evt. rettet den/kjøpt ny. Fått en vurdering av hylsa og byttet cutlesslager. Dette ser ut som om det kan være en større jobb og om du ikke har god tid/evt. er kyndig ville jeg ville jeg søkt råd/hjelp hos et kyndig verksted/mekaniker.

Link to post
Share on other sites

Dette trenger ikke å bli så problematisk all den tid du ligger på land.

Jeg anbefaler at du skifter de fire motorlabbene (kan bl.a. kjøpes fra Vetus eller Sleipner motor). Deretter blir det å bytte gummiforingen i akselgjennomføringen (cutlesslager). Selve akslingen må du løsne fra girboksen, søke med bladfjærer og justere labbene slik at avstanden mellom aksel og anpasningen i girboksen er lik for klokka 3 - 6 - 9 og 12.

Link to post
Share on other sites

Da må jeg spør: cutlesslager, er det den bronsje/messingfargede hylsa akselen ligger ann mot i toppen, som i mitt tilfelle har blitt oval? eller er det gummipakningen?

Link to post
Share on other sites

Cutlesslageret består av en bronse/messinghylse med gummi inni. (Den ovale hos deg). Gummien er helt ødelagt i ditt lager, så den ser du knapt. Dette lageret sitter med presspasning i det som kalles stevnbeslag på Sleipner/Maritim terminologi. Billige cutlesslager er ofte laget av plast/gummi. Tror de funker bra de også. Disse kalles også vannsmurt lager.

 

I første omgang må du få ut akselen og bytte cutlesslageret. Det er oftest noen settskruer som holder cutlesslageret på plass. Det kan være litt trøblete å få dette lageret ut, man kan da skjære et snitt i det med et baufilblad eller en bajonettsag i hele lengderetningen. Det er veldig fort gjort å file vekk for mye og skjære i stevnbeslaget isteden, så vær forsiktig.

 

Det neste du må gjøre er å sjekke akselen for skader som følge av at den har snurret mot det havarerte lageret. Dette er ikke noe hightec greier akkurat så en viss slitasje kan man nok tåle. Er det for ille vil det nye lageret få redusert levetid. Du må evt bytte eller reparere akselen dersom den er for ille, men det tviler jeg på at blir nødvendig.

 

Hvis det nye cutlesslageret er av plast bør du ikke trekke settskruene særlig hardt til. Det er nok uansett en god ide å benytte gjengelås (loctite) på disse.

 

Etter at du har montert nytt cutlesslager og akselen tilbake bør du sjekke opprettingen og motorlabbene. Årsaken til at cutlesslageret har havarert kan jo være at det er noe galt med labbene. Det er ikke så farlig om akselen ikke går 100% rett igjennom cutlesslageret, det er naturligvis ikke optimalt, men ofte kan man på båter se at det er en god del ute av stilling. Dette sliter seg til, med litt redusert levetid som kost. Ofte er det ok i forhold til å flytte motoren eller støpe inn lageret (braketten/propellhylsa) på nytt med perfekt vinkel. Det som er viktig er at vinkelen mellom flensen på giret og flensen på akselen stemmer. Her må du bruker søkerblad når du retter opp. Denne prosessen er forøvrig godt beskrevet tidligere på forumet.

 

Når alt dette i fra hverandre kan det være lurt å bytte akseltetning/gummislange/volvokondom avhengig av hvilken løsning det er på din båt.

 

Lykke til,

GeirKS

Edited by GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om gummien i lageret har løsnet og kilt seg fast under akslingen, vil dette holde akslingen i press oppover. Så det trenger ikke være noe feil med opprettingen for å oppnå noe slikt som dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...