Wankel Startet 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2010 OMC lagde på 80 tallet noe de kalte Seadrive. En utenbordsmotor med en litt spesiell brakett og innfesting. Er det noen her som har noe erfaring med denne ? Er det noen kjente fordeler og ulemper med de, kontra en normal outboard, eller andre mer moderne braketter ? Får man fortsatt tak i reservedeler til dem ? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Denne motoren var boltet fast på akterspeilet den i stedet for å bli festet i en brønn. Husker at den var på markedet i 1981-82, og vi monterte en 205 hester V6(tror jeg) på en Avanti 31 som sjefen for OMC Norge i Drammen kjøpte. Denne var vel også demobåt på Sjøen For Alle 1982. Når det kommer til deler, så vet jeg ikke hva som lenger leveres til denne motoren Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wankel Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Er dette systemet for gammelt å satse på, eller kan det fungere bra ennå ? Har lest at man kan bytte ut motoren med en nyere Evinrude/Johnson, så det er mer selve seadrive biten jeg lurer på ? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper-skuteløs Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Du har rett i at selve powerheaden kan byttes, en eks-kollega av meg bygde om en 235(?) hk sea-drive. Det ble montert en nyere 200 hk powerhead, men tror dette var uforholdsmessig mye jobb, for den sea-drive-patenten er kanskje ikke verdens beste nå som det er borti 30 år gammelt. Mitt råd er nok å vente på den rette båten med en "normal" påhenger, men det er min mening. Du slipper noen bekymringer hvis du skulle trenge deler så lenge du holder deg til tradisjonell outboard. Lykke til med handel Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Så hva vil det si i praksis ? En seadrive 1,6 l V4 er utgangspunktet. Denne sies å ha ca 115 hk. Hvilke andre V4 motorer fra den tiden vil passe rett over ? Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 20.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2010 Noen her som kan mye om Evinrude/Johnson ? Hvis jeg vil bytte ut motoren på en seadrive 1,6 (115 hk) med en litt kraftigere, kan da en 135 eller 140 hk passe rett på ? Enten bare motor, eller hele saken med gear og undevannshus - kan noen av disse boltes rett på ? Hvis bare motor går, vil gear og drivverk mm på seadriven takle en 140 hk motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Nå tok jeg sjansen og kjøpte båt med Seadrive. Noen her inne som har en slik motor, eller kjenner noen som har, som man kunne spørre til råds ? Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp turbo Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Hallo Wankel, har akkurat fått samme motor som deg på sjøen i Førde OMC Seadrive 1,6 115. Men har problem med å fyre av 1 sylinder sikkert dårleg med fuel inn til den tipper eg:( Har du tips om kvar eg kan få deler rep kit osv til denne motoren. Og har du funne ut om vi kan sette på ein nyare motor etter kvart?? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 "Bernt" her på forumet pleier å ha god kontroll på OMC outboards! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sundalen77 Svart 10.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2012 Jeg tar opp igjen denne tråden og håper å høre hvordan det har gått med dere med disse motorene. Har fått tilbud om en selv... Sitér dette innlegget Link to post
Vidar-Alexander Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Gammel tråd, men slenger meg like vel på her. Har selv byttet til meg en båt med en 86 mod OMC Seadrive 1,6L 115 hk. Ligger fortsatt på land, men sjøsettes snart. Har startet opp, og den starter og går greit, men stopper på tomgang. Men høres ut som den går for lavt. Venter med å justere tomgang o.l. til den er på vannet, med riktig mottrykk på eksos o.l. Fint om flere har litt info og tips, om disse motorene her. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.