Jump to content

OMC Seadrive - Erfaringer


Wankel

Recommended Posts

OMC lagde på 80 tallet noe de kalte Seadrive. En utenbordsmotor med en litt spesiell brakett og innfesting.

 

Er det noen her som har noe erfaring med denne ?

 

Er det noen kjente fordeler og ulemper med de, kontra en normal outboard, eller andre mer moderne braketter ?

 

 

 

 

Får man fortsatt tak i reservedeler til dem ?

Link to post
Share on other sites

Denne motoren var boltet fast på akterspeilet den i stedet for å bli festet i en brønn. Husker at den var på markedet i 1981-82, og vi monterte en 205 hester V6(tror jeg) på en Avanti 31 som sjefen for OMC Norge i Drammen kjøpte. Denne var vel også demobåt på Sjøen For Alle 1982. Når det kommer til deler, så vet jeg ikke hva som lenger leveres til denne motoren :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Er dette systemet for gammelt å satse på, eller kan det fungere bra ennå ?

 

Har lest at man kan bytte ut motoren med en nyere Evinrude/Johnson, så det er mer selve seadrive biten jeg lurer på ?

Link to post
Share on other sites

Du har rett i at selve powerheaden kan byttes, en eks-kollega av meg bygde om en 235(?) hk sea-drive. Det ble montert en nyere 200 hk powerhead, men tror dette var uforholdsmessig mye jobb, for den sea-drive-patenten er kanskje ikke verdens beste nå som det er borti 30 år gammelt.

 

Mitt råd er nok å vente på den rette båten med en "normal" påhenger, men det er min mening. Du slipper noen bekymringer hvis du skulle trenge deler så lenge du holder deg til tradisjonell outboard.

 

Lykke til med handel :smiley:

Link to post
Share on other sites

Så hva vil det si i praksis ?

 

En seadrive 1,6 l V4 er utgangspunktet. Denne sies å ha ca 115 hk. Hvilke andre V4 motorer fra den tiden vil passe rett over ?

Link to post
Share on other sites

Noen her som kan mye om Evinrude/Johnson ?

 

Hvis jeg vil bytte ut motoren på en seadrive 1,6 (115 hk) med en litt kraftigere, kan da en 135 eller 140 hk passe rett på ?

Enten bare motor, eller hele saken med gear og undevannshus - kan noen av disse boltes rett på ?

 

Hvis bare motor går, vil gear og drivverk mm på seadriven takle en 140 hk motor ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå tok jeg sjansen og kjøpte båt med Seadrive.

 

 

 

 

Noen her inne som har en slik motor, eller kjenner noen som har, som man kunne spørre til råds ?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 year later...

Hallo Wankel, har akkurat fått samme motor som deg på sjøen i Førde OMC Seadrive 1,6 115. Men har problem med å fyre av 1 sylinder sikkert dårleg med fuel inn til den tipper eg:( Har du tips om kvar eg kan få deler rep kit osv til denne motoren. Og har du funne ut om vi kan sette på ein nyare motor etter kvart??

Link to post
Share on other sites

"Bernt" her på forumet pleier å ha god kontroll på OMC outboards!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...

Gammel tråd, men slenger meg like vel på her. Har selv byttet til meg en båt med en 86 mod OMC Seadrive 1,6L 115 hk.

Ligger fortsatt på land, men sjøsettes snart. Har startet opp, og den starter og går greit, men stopper på tomgang. Men høres ut som den går for lavt. Venter med å justere tomgang o.l. til den er på vannet, med riktig mottrykk på eksos o.l. Fint om flere har litt info og tips, om disse motorene her. :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...