omh1 Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Hei Har en manuell batterivelger i båten med følgende stiller: 1 1+2 og 2 1=startbattteri 2=forbruksbatteri Jeg har 1 stk startbatteri på 115 ah og to forbruksbatterier batterier på totalt 230 ah Så til det jeg lurer på: Startbatteriet (1) skal brukes til start, og bare det. Vil det si at jeg skal stille batterivelgeren på 1 når jeg skal starte for så etter en stud (for å lade startbatteriet) switche over til 2 for å lade forbrukesbatteriene? Eller vil det være en fordel å switche til 1+2 for å lade alle batteriene? Et annet sted på baatplassen har jeg lest at det å switch om (fra 1 til 2) når dynamoen lader skader dynamoen - et det tilfelle? For orden skyld: jeg har en 90 amp. 12v dynamo. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Kan vel lade alle tre samitidig, og batteribrytere har vel som regel en overlapp med hverandre slik at ikke dynamoen mister spenning under skifting fra alle tre til forbruksbank. Er ikke startbatteriet som blir utladet som regel hvis det ikke er dårlig. Forbruksbatteriene blir jo tømt hvis du ligger i uthavn med kjøleskap og stereo på og ingen annen tilgang på strøm. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Som Bartesam sier, men bare for å tilføye siden du spurte om: Et annet sted på baatplassen har jeg lest at det å switch om (fra 1 til 2) når dynamoen lader skader dynamoen - et det tilfelle? Det er ikke vanlig tilfelle, men det kan hende som og ha skjedd mange ganger allerede. Problemet ligger i så fall skjelden på måten bruk, men skyldes flest heller enten for dårlige velgere som f.eks. ikke takler start-/vinsj-/trusterstrømmen m.m. eller fordi velgeren er blitt for gammelt/sliten allerede. Slitasjen kan da være f.eks. knekkte er for slappe fjær, fett som har samlet litt av hvert, eller kontakter som har smeltet seg ned når den ble for varmt, m.m. Noen velgere/vendere kan skrues fra hverandre, så kan man kontrollere hvordan det ser ut. Men var forsiktig i så fall, det går fort at en del forsvinner for godt hvis man ikke er obs. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Hei Jeg har omtrent samme størrelsen på batteribankene som du. Jeg lader begge banker i havn. Starter på forbruksbank og ligger i uthavn på samme bank. da slipper jeg å skjalte om. Når jeg skal hjem igjen har jeg så pass med strøm igjen at jeg også nå starter på forbruksbank. Da kjører jeg hjem igjen på forbuksbank og dermed oppladet til neste tur. Da blir start batteri bare ett reserve batteri. Om jeg har brukt så mye at jeg må bruke startbatteri kjører jeg hjem igjen med alle batteri innkoblet. Rører aldri bryter når motor igang. Tar ikke tjangsen på å ødelegge dynamo. Hilsen Smaapala Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Ørnen Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 (edited) Jeg har et oppsett med nye batteribrytere som brukes til å skille mellom startbatteri og forbruksbank. Dynamoen min knakk forrige uke og jeg mistenker at batteribryteren er synderen. Man skal bruke den slik at man har feks startbatteri på tilkobling 1 og forbruk på 2. Når man har startet på en så vrir man bryteren til 2 via 1+2 stillingen, ALDRI via OFF om motoren går. Jeg fulgte vanlig prosedyre og vred om til 2, og etter et par minutter kom det en sur eim av svidd elektro fra motorrommet, da jeg åpna lokket så jeg en fin strime av røyk komme opp fra diodebrua på dynamoen. Da var det bare å slå av motoren og få bryteren på OFF. For å unngå noe slikt igjen har jeg i tillegg til ny generator også kjøpt en SterlingProSplit boks som gjør jpbben den gamle bryteren gjorde. Jeg kobler nå all forbruk på forbruksbanken, whinchen går på det som i bildet heter Thruster, og startbatteriet har kun en oppgave, nemlig starte motoren. ProSplit fordeler aktivt ladingen til de batteriene som trenger det, og virker også som et skille mellom bankene. I tillegg har jeg kjøpt en ny regulator som også får mer fart i ladingen til de forskjellige batteribankene, og som tar hensyn til at batteriene er av forskjellig type, bl.a er det viktig at GEL skal ha lavere spenning enn "vanlige" blybatteri. du finner mer info her: Sterling på norsk Og bare for å ha notert det, jeg har ingen annen forbindelse med leverandøren enn at jeg har kjøpt griene av han. Edited May 5, 2010 by ´Ørnen (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.