Jump to content

Clutch og trykkplate som demperplate, er dette mulig?

volvo_penta_

Recommended Posts

Mariniserer en volvo b20 for tiden og lurer på om denne noen gang ble innstallert i båt med clutch og trykkplate isteden for demperplate?

Akselen som sitter mellom motor og drev passer både i drevet og i clutch lamellen, så virker som om det er laget slik orginalt. Klarer uansett ikke å oppnå noen mere moment på denne motoren i båt enn i bil, så tror ikke slurring blir noe problem heller, er det noen her som har erfaringer med dette?

Lurer også på om det er noe hensikt å sette på ett lettet (ned-dreid) svinghjul istedenfor det som sitter på bil? akslerasjonen blir bedre, og massetregheten mindre, hva er mest gunstig?

Demperplata skal bla annet dempe det rykket som blir når du legger inn gearet. Så en std clutch på et svinghjule er nok for stumpt til dette.. skulle jeg tro..

Men har feks et RB gear, ville jeg tro at dette ikke er noe problem.

( hvis en ser bort fra effekten disse "fjærene" har på og dempe ujevn gange på inngående aksel i gearet når motor går på tomgang... )

Red: Jeg ville hatt et så tungt svinghjul som mulig, nettopp for å få en så jevn gange som mulig. Tror ikke den ekstra massen vil begrense aksèn i en normal båt med en slik motor... )

Edited by MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Ja, tenkte litt på det jeg også, men clutch lamellen har jo også et fjæra senter som vil virke på samme måten som det fjæra senteret på demperplata?

Jeg plukka ned en aq130 (b20) for noen år siden. Tror jeg har en del deler liggende, jeg kan sjekke om jeg har dempe platen for deg, hvis det er interresant.

Jeg vil tro at lamellplaten gjør akkurat dsamme jobb som trykkplaten, fjærarrangementet er jo identisk! Eneste problemet måtte være at du kan risikere sluring når du får skikkelig belastning på motoren, det bør i det minste ikke være en utslitt clutch..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gjerne det bmwpat, denne kommer i både grov og fin splines, jeg trenger i så fall den grove, (mener denne ha 6 spor i splinsen).

Men mener også at clutch og trykkplate skal fungere, så sant at lamellen og trykkplata er i bra stand, så får jeg ikke tak i noe demperplate så monterer jeg det bare med cutchlamell!

hvis den har fjærer osv, er det jo bare å eventuelt plukke av belegget og skru den fast i svinghjulet? Så slipper man faren for sluring...

På min var denne platen en "3 kantet" blikkplate med hull for bolter i ytterkant og 3 stk "guider" som fikserer senter før en strammer til.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre