Jump to content

AGM batteriene til Maritim

Enzo

Recommended Posts

Litt info fra et annet forum.

In my experience with many mooring sailied banks of AGM's this puts you in the flooded battery camp. I replace a TON of 2,3 & 4 year old AGM batts on mooring sailed boats.. AGM's REALLY, REALLY, REALLY like to be recharged back to 100% after each use. If you can plug in at a dock your going to do well.

Just yesterday tested a Lifeline group 31 for a customer who purchased it in July of 2010. Should have a min of 600 CCA and is putting up just 422 CCA.

Replaced a bank two week ago that were just 2.5 years old on a fully gourmet charging system, but no solar for on the mooring. This owner went back to wets as he's chewed through three banks of Lifeline's in 9 years.

The recommendation for care of Lifeline batteries comes from Justin G. at Lifeline. This is all based on max DOD of 50%.: (information provided by morganscloud.com)

Fully charge after each discharge. Estimated life: 6-9 Years.

Fully Recharge at least once a week and equalize once a month. Estimated life: 4-6 Years.

Only recharge to 85% and equalize once a month. Estimated life: 2-4 years.

Only charge to 85% and never equalize. Estimated life: 1 year.

Most mooring sailed boats fall into category #4...

Oh and Rolls batteries are amazing. I have a customer with a 13 year old bank of their 2V cells...

-Maine Sail

Compass Marine "How To"

© Images In Posts Property of Compass Marine Inc.

Hvis du vil lese mer.

http://www.cruisersforum.com/forums/f14/rolls-versus-agm-batteries-62379-2.html#post708100

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det med batteripoler som ryker er noe jeg har gjort de VELDIG oppmerksomme på! Senest i går da jeg sto i en båt hvor to slike poler knakk. Hvis det er noen som har kjøpt disse batteriene og benyttet disse polene bør de bytte disse umiddelbart da disse er EKSTREMT dårlige og kan forårsaken farlige situasjoner. Jeg har kjøpt 4 batterier av denne typen og 3 av de har gått i retur pga. knekte polsko. Kvaliteten på disse er så dårlig at det går utover sikkerheten.

...

I dag greidde jeg det samme. Bolten knakk. Og det med de nye polene som jeg hadde fått tilsendt fra Maritim. Brukte ikke mye kraft. Uansett, 6 mm bolt burde tole mer enn som så. Boltene er av forniklet kobber iflg. Maritim. Kanskje ikke noen god løsning styrkemessig.

Er det noen som har forsøkt å gjenge opp nytt hull for 8 mm bolt?

Jeg kjøpte disse batteriene(3 stk) i fjor og i høst var de full-ladet. Jeg tok ikke av kablene, men slo av hovedstrømbryteren.

Ble meget overrasket i våres da jeg ikke hadde mer enn 5,5 volt spenning. Fikk lurt i gang ladingen med en vanlig bil-lader og nå er det på topp som de skal være.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor de har tappet seg under vinteren da det er pent og rent rundt batteriene og ingen fare for kryp-strømmer/overledning.

Jeg har noen få tyv-koblinger som ikke går via hovedstrømbryter, men med separat sikring. Dette er toalettet og tømme-pumpen for septiktank.

Ikke noe av dette har stått på, så hvordan dette har skjedd er for meg et mysterium.

Her skal jeg oppklare litt nå.

Det jeg hadde glemt i farten er at forrige eier har motert to spotter i targabøylen. Disse går ikke om hovedstrømbryter(gud forby) og dette er synderen.

Jeg fikk nappet i gang ladingen i våres med en "dum" lader og gikk så over til Ladacen som står i båten. Batteriene var som sagt nede i 5,5 volt, men etter en lang tid med lading + vedlikeholdladning har jeg nå fått brukt båten med noen overnattinger. Det ser ikke ut som batteriene har tatt noen skade. De har ingen målbar selvutladning(1 uke) og de tåler belastning meget godt.

Så til Maritim sin rettferdighet, her var jeg synderen selv og det viser seg at deres AGM batterier har tålt denne "julingen" godt.

:sweat:

Når det gjelder batterisko og feste av disse fikk jeg i stedet for løse batteripoler, med noen bolter(6mm) som jeg skrudde i. Måtte selvfølgelig bytte litt sko på noen kabler, men dette har holdt godt hos meg !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Batteripolene: Først tenkte jeg bare å fjerne bolten under polene og borre et 6 mm hull tvers gjennom, og så bolte fast polen med en gjennomgående bolt. Burde ha blitt solid nok. Uheldigvis knakk borren, og stumpen ble stående igjen i polen. Tok ikke jobben med å få den ut, men går for å bruke bolter - slik bildet viser.

agmbatteriene.jpg

Redigert av Zach (see edit history)

Egentlig syns jeg det høres genialt ut å feste kabelskoene rett på battereriet med skrue istedenfor polsko. Polskoen er jo allikevel bare et mellomledd som kabelskoene blir skrudd i. Men hvorfor i alle dager bruker de 6mm skruer? Jeg har til gode å se kabelsko for 70, 95 og 120mm2 kabel med 6mm hull :confused: De store kabelskoene pleier vel å ha hull for 10 eller 12mm skruer. Det blir omtrent som å kjøpe en bil man ikke får felger til fordi delesirkelen er feil...

Det har noe med en standard i Amerika å gjøre mener jeg å ha hørt, hvor kabelskoene har 6-8mm hull. Med våre kabelsko løser man det med en skive med 6mm hull :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Selv har jeg inntrykk av av det ikke er noen dårlig kontakt. Jeg har EN bank med til sammen 360 amp. Den er både til forbruk og start(6 liter-6 syl diesel som krever litt startkraft). Dette er også grunnen til at jeg valgte AGM(skal klare begge oppgaver).

Jeg begriper ikke at de tør å selge disse batteriene med så farlige batteripoler enda :rolleyes: . Faren for heftig kortslutning er absolutt tilstede dersom batteriene er koblet sammen og utfallet kan bli katastrofalt. Jeg har selv sett disse polene knekke etter montering og bare vært cm fra å komme i kontakt med plusspolen på batteriene. I etterkant har jeg byttet batterier i samtlige av båtene jeg benyttet disse. Det var heldigvis ikke så mange, men det ene tok kvelden allerede etter 5 mnd bruk selv om det ikke hadde blitt kortsluttet. Dette var en bank på ca. 800 amp så det ville definitivt blitt litt varme og fyrverkeri i motorrommet hvis de hadde kortsluttet. Det er ikke annet enn useriøst å fortsette å selge med disse livsfarlige polene når de ble gjort kjent med problemet for over et år siden. Det underbygger også min påstand om at Maritim ofte går litt for langt i å selge produkter av FOR dårlig kvalitet. Spesielt når de viser liten vilje til å rette opp livsfarlige feil når de blir avdekket :headbang::flag_bp:

Hvorfor reklamerer Maritim fortsatt med "...robust konstruksjon med svært gode elektriske og mekaniske egenskaper". Har de endret på innfestingen av polene?

Jeg begriper ikke at de tør å selge disse batteriene med så farlige batteripoler enda :rolleyes: . Faren for heftig kortslutning er absolutt tilstede dersom batteriene er koblet sammen og utfallet kan bli katastrofalt.

Disse batteriene selges IKKE med løse poler lenger. De selges med medfølgende bolter og skiver. Slik har det vært siden i fjor !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...