Jump to content

Nytt verktøy - Importkalkulatoren!

Batdilla

Recommended Posts

Et stadig tilbakevendende tema er dette med import av båter. Hva koster det og vil det lønne seg? Jeg fikk en ide for noen dager siden som jeg har syslet litt med. Dette endte opp i et nytt verktøy som dere nå kan bruke her på baatplassen - Importkalkulatoren! Foreløpig er ikke kalkulatoren integrert i resten av siten, så det kan kanskje være greit å legge et bokmerke på den, så finner du den enkelt igjen senere.

Den er enkel å bruke. Alt du trenger å gjøre er å legge inn innkjøpspris og antall HK, så regner kalkulatoren ut HK avgift, MVA, og total importpris. Det står også litt om ting du bør tenke over i forbindelse med import og linker til relevant info i denne forbindelse. Hvis noen vet om mer relevant info på nettet i forbindelse med importregler, er det fint om dere kan sende det til meg på IM slik at vi får lagt det til.

Så nå er det bare å oppsøke drømmebåten med drømmepris og begynne å kalkulere om det lønner seg.  :seeya:

Andreas: Tok du hensyn til toll på båter som er produsert utenfor EØS-området? Eller er den i mellomtiden synket til 0%. Den var på 5% i 1999 og på vei ned såvidt jeg oppfattet.
Se Toll Vesenets skriv Innførsel av lystfartøyer til Norge. Under avsnittet Ordinær innførsel står det å lese, sitat: "Med virkning fra 1. juli 2002 er det ikke toll på lystfartøyer." Så, heldigvis ser denne avgiften ut til å ha forsvunnet. Men fortvil ikke, det har kommet til en ny avgift i år. Jeg holder på å utrede den nå. Siden med importkalkulatoren vil bli oppdatert så snart jeg har oversikten selv.

Lotus: ...Summen 131,00 hentet jeg fra side 7 Praktisk Båtliv nr. 1/2003.  Antar at det derfor er korrekt, men også Praktisk Båtliv tar vel feil en og annen gang?
Akkurat i dette tilfellet velger jeg å stole på dokumentet jeg linket til i et innlegg lengre opp. For å være sikker, ringte jeg også Tollvesenet som kunne bekrefte at avgiften for i år er 129,50.  :seeya:

En oppgradert versjon av kalkulatoren er nå lagt ut. Takk til Baat-Guru som minnet meg på at det ikke skal beregnes HK avgift av motorer under 9hk. Jeg tenkte ikke på dette når jeg programmerte kalkulatoren. Jeg tok en telefon til Tollvesenet i dag for å kontrollere HK avgiften og fikk tilfeldigvis snuset opp en ny avgift som er innført 1. januar 2003 - HFK/PFK avgift. Dette vil i korthet si at det beregnes avgift på klimagassene hydrofluorkarbon (HFK) og perfluorkarbon (PFK). Dette blir eksempelvis brukt i kjøleskap, frysere og luftkondisjoneringsanlegg. På kalkulatorsiden er det mer info om den nye avgiften og linker til detaljer rundt beregningsgrunnlag.

• 7 år senere...

Importkalkulatorern skulle trenge en liten oppdatering! I 2010 er hk avgiften 150,50kr toll.no

§ 1. Fra 1. januar 2010 skal det i henhold til lov 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales

avgift til statskassen ved innførsel og innenlandsk produksjon av båtmotorer

(framdriftsmotorer) på minst 9 hk med kr 150,50 per hk. Avgiftsplikten omfatter også

motorblokker til båtmotorer, men ikke elektriske motorer.

Departementet kan gi forskrift om hva som omfattes av avgiftsplikten og om grunnlaget

for avgiften.

Redigert av thomsped (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...