deto888 Startet 5.Mai.2010 Del på Facebook Startet 5.Mai.2010 Hei et meget godt råd for å rense i kjølesystemet er å legge et par Sun oppvasktabletter i sjøvannsfilteret.Dere vil bli meget overrasket hvor brunt vann som kommer ut. Jeg har selv testet dette med meget bra resultat. Tablettene bruker noen minutter på å løses opp,akkurat nok til å få sirkulert gjennom motoren. Tussi1 Leste denne gamle posten da jeg søkte på rens av kjølesystemet. Det var ikke noen andre som kommenterte dette. Noen som har erfaring med dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Aldri hørt om... Høres ikke dumt ut ! Flere som tørr å prøve dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 hmmm jobber impeller godt med skummet? Gjer sikkert det Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Jo, men om man lar maskinen gå en time etterpå... Vi har jo en impeller i beredskap, og såpa ødelegger jo ikkenoe i oppvaskmaskinen eller slanger/rør ellers... Synes tanken er god, jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Et av kravene til oppvaskmaskim pulver/tabeleter er at de ikke skal få vannet til og skumme. Har hørt flere som har renset både saltvannssystem og ferskvannssystem me oppvaskmaskinpulver og det skal vist fungere bra. NB! Om en vill prøve dette med skuming kan en jo teste med en sprut Salo i oppvaskmaskinen. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 NB! Om en vill prøve dette med skuming kan en jo teste med en sprut Salo i oppvaskmaskinen. Det gjorde jeg som unge og fikk plutselig se en vegg av skum komme ut fra kjøkkenet. Anbefales å prøve Fikk en del kjeft og jobb i etterkant Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
index Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 Om du er plaget med matrester i kjølesystemet er dette sikkert en fremragende ide.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JonnyBoy Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 (redigert) Vil ikke en oppvasktablett i sjøvannsfilteret kun sørge for at man får et gullende rent filter? En impeller flytter fort 30-40 liter/min når motoren har 1000rpm, noe som betyr at "vaskevannet" kjøres gjennom systemet på sekunder. Beklager folkens, men jeg tror ikke åresvis med gammel møkk og dritt i kjølesystemet fjernes så lett. Hvis man lar vannet stå fordelt i systemet en god stund kan det sikkert ha en viss virkning, men som vidundermiddel tror jeg effekten er oppskrytt. Redigert 6.Mai.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Mouche Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Det er i allefall ingenting som er mere effektivt for å få ren en fastbrent gryte enn kaldt vann, oppvaskmaskinpulver og tid. Oppvaskmaskinpulver er sterke saker, men det trengs tid! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mr. Import Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 (redigert) kan jo lure på om det renser varmeveksler noe , er vel ikke sjøvanns filter man skal rense , sjøvannsfilter er for og holde store objekter ute fra kjølesystem og også sand som kan legge seg inne i varme veklser , sjøvannskjølt motor holde kjølekanaler rene. Vil vel tro at det ide og legge tabletter i filter, vente til de er løst opp ,og starte motor ett øyeblikk for og få sugd inn i varme veksler ,og så stoppe maskin , og la det stå en stund.. var en svenske som hadde 2 x 600 hk bensin , og kjørte mye på grunt vann uten sjøvannfilter og fylte opp motor kanaler med sand ,og blåste motorer Redigert 6.Mai.2010 av Mr. Import (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Det er jo bare å ha ei bøtte nedi på sida av motoren. La motoren suge fra den- og kjøre returen i den. Er jo bare nokre slangeklemmer for å flytte slangene(om de er lange nok) Pass på evt vermgang i eksosslangen. Kanskje ein hageslange inni der hadde gjort susen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Jo, men jeg tror ikke jeg vil ha returen tilbake til sjøvannsfilteret.. Men jeg tenker at om jeg legger 2 tabletter i filteret, så vil jo dette bli tromlet rundt i et par minutter før det blir oppløst. Ikke hele dosen på en gang.. De oppløses vel ikke så fort i kaldtvann ? Det er jo først når pulveret passerer impeller at det møter varme, og da prosessen har noe effekt.. Jeg skal forsøke dette i helgen ! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Husk glansmiddel da. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Men jeg kom til å tenke på en ting. Ser de selger maskinrens til oppvaskmaskin som skal ta bort kalk, smus med mer. Skulle tro det er noe sterkere enn vanlige tabletter? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Worry II Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Joa.. men det finnes vel remedier som er laget for å gjøre denne jobben også ? Kan jo heller kjøpe det, da ! Men oppvasktabletter er jo noe man har, som er nesten gratis... og det liker vi ! Madammen merker ikke om det blir borte 2 tabletter Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Det er vel noen % sitronsyre i glannsemidel som kan hjelpe litt hvis det blir stående noen timer i systemet , men det finnes jo Systemrens da som er beregnet for rensing. Systemrens koster ikke all verden i båtsammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Men man får jo kjøpt oppvasktabletter med glansball inni å da. Sun Power Ball eller no Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Pjolter Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Gleder meg til å høre om dette har noen effekt eller ikke. Med eller uten glans :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Worry II Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Blir vel ikke så veldig lett å se resultatet, men jeg prøver og kommer med tilbakemelding på søndag ! Kan jo ikke lage store skaden det her ! Beste er vel om ingen skjede er skadd Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Flott. Virker nesten litt for enkelt liksom, Ser vel ikke at det skal ta noen skade heller. Men en rens er jo sunt i ny og ne. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
deto888 Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Vil ikke en oppvasktablett i sjøvannsfilteret kun sørge for at man får et gullende rent filter?En impeller flytter fort 30-40 liter/min når motoren har 1000rpm, noe som betyr at "vaskevannet" kjøres gjennom systemet på sekunder. Beklager folkens, men jeg tror ikke åresvis med gammel møkk og dritt i kjølesystemet fjernes så lett. Hvis man lar vannet stå fordelt i systemet en god stund kan det sikkert ha en viss virkning, men som vidundermiddel tror jeg effekten er oppskrytt. Mitt sjøvannsfilter er så grovt at sand og mindre partikler passerer lett.Hvertfall i mitt fra Maritim. Blir nok å kjøre motoren til akkurat det punkt at tablettene er oppløst deretter stoppe motoren å tenke på noe hygelig en times tid før man starter igjen. kan jo lure på om det renser varmeveksler noe , er vel ikke sjøvanns filter man skal rense , sjøvannsfilter er for og holde store objekter ute fra kjølesystem og også sand som kan legge seg inne i varme veklser , sjøvannskjølt motor holde kjølekanaler rene. Vil vel tro at det ide og legge tabletter i filter, vente til de er løst opp ,og starte motor ett øyeblikk for og få sugd inn i varme veksler ,og så stoppe maskin , og la det stå en stund.. var en svenske som hadde 2 x 600 hk bensin , og kjørte mye på grunt vann uten sjøvannfilter og fylte opp motor kanaler med sand ,og blåste motorer Ja den var igrunn varmeveksleren jeg tenkte mest på. Har fått tips om å åpne dveksleren i begge ender å stake ut kanalene men i mitt tilfelle så har halvparten av alle skruene jeg rører i båten en lei tendens til å knekke. Noe som gjør at jeg helst vil unngå det. Det skader jo ikke at hvis resten av systemet blir renset også da. Prosessen kan gjentas til det ikke kommer møkkete van fra eksosen. Det er jo bare å ha ei bøtte nedi på sida av motoren. La motoren suge fra den- og kjøre returen i den. Er jo bare nokre slangeklemmer for å flytte slangene(om de er lange nok) Pass på evt vermgang i eksosslangen. Kanskje ein hageslange inni der hadde gjort susen Jeg vil nok ikke resirkulere møkkavanet. En person så at det kom rimelig brunt vann ut fra eksosen med denne prosedyren. Det ville jo vært godt for en gang skyld å se skikkelig gugge komme ut av eksosen. Husk glansmiddel da. Why not? seriøst.... Joa.. men det finnes vel remedier som er laget for å gjøre denne jobben også ? Kan jo heller kjøpe det, da ! Men oppvasktabletter er jo noe man har, som er nesten gratis... og det liker vi ! Madammen merker ikke om det blir borte 2 tabletter nesten gratis - Netopp!! , me like! Blir vel ikke så veldig lett å se resultatet, men jeg prøver og kommer med tilbakemelding på søndag ! Kan jo ikke lage store skaden det her ! Beste er vel om ingen skjede er skadd Gjør det , da har du anledning til å teste før jeg rekker. Litt dumt hvis det skulle være såå effektivt at all møkka tetter varmeveksleren da... Kansje best å brøve med en halv en først? Se på eksosen da , det er vel det beste tegnet på at det blir renset , motor temperatur etterpå kan jo også gi utslag hvis veksleren har blitt ren. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Det gjorde jeg som unge og fikk plutselig se en vegg av skum komme ut fra kjøkkenet. Anbefales å prøve Fikk en del kjeft og jobb i etterkant HAHA Zalo i oppvaskmaskinen har jeg forsøkt som voksen mann ! hehe.... det var et syn som jeg tror russen til og med hadde satt pris på . Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Worry II Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Jeg forsøkte dette i går, men jeg tror faktisk det er for kaldt i vanne enda ! Tabletten ville ikke løse seg opp selv om jeg kappet den i mindre biter. Bitene lå der etter 40 minutter, nesten like store som da jeg startet. Da er vel noe av hensikten borte ! Jeg prøvde med bare 1 tablett, men om det tar så lang tid så er virkningen minimal vil jeg tro ! Venter til vi nærmer oss 20 grader i vannet, og prøver igjen da ! Sitér dette innlegget Link to post
deto888 Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Jeg forsøkte dette i går, men jeg tror faktisk det er for kaldt i vanne enda ! Tabletten ville ikke løse seg opp selv om jeg kappet den i mindre biter. Bitene lå der etter 40 minutter, nesten like store som da jeg startet. Da er vel noe av hensikten borte ! Jeg prøvde med bare 1 tablett, men om det tar så lang tid så er virkningen minimal vil jeg tro ! Venter til vi nærmer oss 20 grader i vannet, og prøver igjen da ! Okey , jeg sjøsetter båten min innen et par uker - prøver å helle litt oppvaskmiddel i pulverform oppi og sjekker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.