Jump to content

suzuki 4-t, svak kjølevannkontrollstråle, kan jeg bruke motoren?

oslofjord

Recommended Posts

Kan man kan ta sjansen å bruke en båt med stor 4 takts påhenger selv om kontrollstrålen på kjølevannet bare drypper ( ved tomgangskjøring) isteden for å lage en sammenhengende stråle ?

Hvordan vet man om om det er kontrolstrålen som tett eller om drypping fra kontrollstrålen er en indikasjon på om hele kjølevannstrømmen er defekt.

Kan det komme drypping fra kontrollstrålehull selv om impeller er defekt eller er drypping indikasjon på at impeller jobber.

Kan hard kulde kombinert med eventuelle vannrester i kjølevannskanaler sprengt noe i motoren ??

Vil alarm for overoppheteing pipe på en suzuki før motoren blir ødelagt hvis hypotetisk hovedkjøingsvannstrømmen skulle være mangelfull ?

Dumt spørsmål...men hvor kommer egentlig eksosen ut på en stor firetaks motor ? Kommer det ut over eller under vann og sammen eller separat fra kjølevann ?

Håper på ekspertsvar fra påhengerfolket !

Redigert av salt (see edit history)
Kan hard kulde kombinert med eventuelle vannrester i kjølevannskanaler sprengt noe i motoren ??

Jeg synes ikke det høres riktig ut ! Strålen skal vel være sterk og konstant ! Er det på min ! Men dere har vel vinterkonservert med frostveske, om motorene blir lagret ute om vinteren ? Om ikke er sansyneligvis impeller ødelagt.. eller mer..

La være å kjøre med den før denne er byttet, evt. sjekket for skader !

Redigert av Worry II (see edit history)
Men dere har vel vinterkonservert med frostveske, om motorene blir lagret ute om vinteren ?

Jøss, da burde jeg ha ødelagt mange impellere og motorer for lagrer båt/motor ute og har aldri brukt frostveske, men selvfølgelig vinterkonservert i henhold til boka, selv eller fåt forhandler/verksted til å gjøre det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

vedr. kontrollstråle kjølevann - du sier ingenting om hvor gammel motoren er og om det ev. har

vært skiftet impeller.

Jeg hadde før en DF70 fra 1999, der impeller IKKE ble skiftet. men motoren ble kun brukt i rein sjø

og gikk aldri nedi mudder el.

I forbindelse med reperasjon av en annen feil , ble den skifta i 2007 og

moteren var da gått ca 900 timer.

Det var selvfølgelig spor etter bruk, men den var jevnt slitt og jeg tror den hadde holdt i flere år til.

På min nye DF90 fra 2008 gjør jeg service selv og har basert på dette tenkt og kun bytte ca hvert 5. år

Hva gjør Dere andre ?? - If it aint broken - dont fix it !

Jeg hadde før en DF70 fra 1999, der impeller IKKE ble skiftet. men motoren ble kun brukt i rein sjø

og gikk aldri nedi mudder el.

På min nye DF90 fra 2008 gjør jeg service selv og har basert på dette tenkt og kun bytte ca hvert 5. år

Hva gjør Dere andre ?? - If it aint broken - dont fix it !

Byttet impeller på min DF115 2006 nå i vår, etter 400 timer. Dette var første gang på verksted med motoren, impelleren så fortsatt bra ut.

Nei, da så .. Bruker du bare vann da eller ?

Ja. Motoren er jo selvdrenerende, men jeg avlutter alltid med å tilte motoren opp/ned et par ganger for å få ut de siste dråpene og innen frosten kommer så har det vel også tørket litt til regner jeg med. I allefall aldri vært noe problem og har heller aldri hørt om/lest om dette som noe problem.

På min nå 3 år gamle Suzuki 90-hester så skal vel, etter boken, impeller skiftes hvert annet/tredje år, men jeg drøyer den et par år til. De verksteder jeg benytter/har benyttet har vel heller ikke kunnet fortelle om at impellere er noe problem. Unntaket var på noen årganger av Mercury/Mariner (tror jeg det var) for en god del år siden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Etter det som står om bruk så er jeg temmelig sikker på at dette er forårsaking av tetting i kanalen der kontrollstrålen kommer ut. Ganske vanlig det. En impeller, ved normal bruk, tåler mye mer bruk enn det som er anvist som intervall for skifte. Som flere er inne på; stak opp med en ståltråd eller kraftig sen så skal du se det retter seg. Men dette er ofte et problem som kommer tilbake. Sjekk derfor kontrollstrålen før du legger ut på tur.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Etter å ha konferert med ymse verksteder er det fortsatt litt uklart om jeg bør få panikk....men uansett er lettelsen at det kan være mulig å hjelp innen rimelig tid. Første jeg skal gjøre er å selv ta av hele gummidingsen der kontrollstrålen kommer ut for å se om det er tett med ymse smuss.

Med andre ord står ikke båtsesongen i fare....håper jeg.

Problemet løst....en propp med møkk blokerte kontrollstråleslangen/røret. Altså var hele tiden vannkjølingen i sving...kun siderøret til kontrollstrålen var tett.

Som jeg trodde. Ganske så vanlig dette. Moralen må bli at kontrollstrålen sjekkes ved oppstart. Og ingen grunn til panikk om strålen er dårlig/borte, er som oftest en enkel affære å fikse.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...