oslofjord Startet 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2010 (redigert) Kan man kan ta sjansen å bruke en båt med stor 4 takts påhenger selv om kontrollstrålen på kjølevannet bare drypper ( ved tomgangskjøring) isteden for å lage en sammenhengende stråle ? Hvordan vet man om om det er kontrolstrålen som tett eller om drypping fra kontrollstrålen er en indikasjon på om hele kjølevannstrømmen er defekt. Kan det komme drypping fra kontrollstrålehull selv om impeller er defekt eller er drypping indikasjon på at impeller jobber. Kan hard kulde kombinert med eventuelle vannrester i kjølevannskanaler sprengt noe i motoren ?? Vil alarm for overoppheteing pipe på en suzuki før motoren blir ødelagt hvis hypotetisk hovedkjøingsvannstrømmen skulle være mangelfull ? Dumt spørsmål...men hvor kommer egentlig eksosen ut på en stor firetaks motor ? Kommer det ut over eller under vann og sammen eller separat fra kjølevann ? Håper på ekspertsvar fra påhengerfolket ! Redigert 5.Mai.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Kanprøve å stikke opp dysen til kontrollstrålen med en ståltråd. Evt. koble slangen til kontrollstrålen fra dysa innunder motorlokket før, man går dypere i materien. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
tomeriks Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Har akkurat stusset over det samme selv.. Har en suzuki 5 hk 4t. Strålen kom og gikk. Er det termostat på disse små motorene? Eller skal kontrollstrålen være jevn uansett?? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Mitt spørsmål gjelder 50 hk motor og de piper når det det blir for varmt.......men er det raskt nok til å eventuelt redde motoren før den skjærer seg ?? Om det er temeparturvarsling på 5 hk som Tompa 2 nevner vet jeg ikke. Redigert 5.Mai.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Kan hard kulde kombinert med eventuelle vannrester i kjølevannskanaler sprengt noe i motoren ?? Jeg synes ikke det høres riktig ut ! Strålen skal vel være sterk og konstant ! Er det på min ! Men dere har vel vinterkonservert med frostveske, om motorene blir lagret ute om vinteren ? Om ikke er sansyneligvis impeller ødelagt.. eller mer.. La være å kjøre med den før denne er byttet, evt. sjekket for skader ! Redigert 5.Mai.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Men dere har vel vinterkonservert med frostveske, om motorene blir lagret ute om vinteren ? Jøss, da burde jeg ha ødelagt mange impellere og motorer for lagrer båt/motor ute og har aldri brukt frostveske, men selvfølgelig vinterkonservert i henhold til boka, selv eller fåt forhandler/verksted til å gjøre det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Worry II Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 har aldri brukt frostveske, men selvfølgelig vinterkonservert i henhold til boka, Nei, da så .. Bruker du bare vann da eller ? Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 vedr. kontrollstråle kjølevann - du sier ingenting om hvor gammel motoren er og om det ev. har vært skiftet impeller. Jeg hadde før en DF70 fra 1999, der impeller IKKE ble skiftet. men motoren ble kun brukt i rein sjø og gikk aldri nedi mudder el. I forbindelse med reperasjon av en annen feil , ble den skifta i 2007 og moteren var da gått ca 900 timer. Det var selvfølgelig spor etter bruk, men den var jevnt slitt og jeg tror den hadde holdt i flere år til. På min nye DF90 fra 2008 gjør jeg service selv og har basert på dette tenkt og kun bytte ca hvert 5. år Hva gjør Dere andre ?? - If it aint broken - dont fix it ! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Har brukt begge deler,vann sist,og det er bra nok. Påhengeren er lagret ute uten problemer,og er selvdrenerende. Hvor gammel er motoren? mistenker at impelleren begynner å bli sliten,da kan det se slik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 På små motorer ( 4-5 hK) er det vanlig at strålen er veldig tynn og svak så lenge motoren er kald. Kommer seg under belasting. Hvordan det er på større motorer vet jeg ikke. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
ibizafan Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 de er alarm den slakker seg ned ut av plan. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
abbor Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Jeg hadde før en DF70 fra 1999, der impeller IKKE ble skiftet. men motoren ble kun brukt i rein sjøog gikk aldri nedi mudder el. På min nye DF90 fra 2008 gjør jeg service selv og har basert på dette tenkt og kun bytte ca hvert 5. år Hva gjør Dere andre ?? - If it aint broken - dont fix it ! Byttet impeller på min DF115 2006 nå i vår, etter 400 timer. Dette var første gang på verksted med motoren, impelleren så fortsatt bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Motoren er ca 8 år gammel. Har putret noen meter med båten men nesten bare latt den gå på tomgang så jeg vet ikke hvordan strålen blir ved større fart. Redigert 6.Mai.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Nei, da så .. Bruker du bare vann da eller ? Ja. Motoren er jo selvdrenerende, men jeg avlutter alltid med å tilte motoren opp/ned et par ganger for å få ut de siste dråpene og innen frosten kommer så har det vel også tørket litt til regner jeg med. I allefall aldri vært noe problem og har heller aldri hørt om/lest om dette som noe problem. På min nå 3 år gamle Suzuki 90-hester så skal vel, etter boken, impeller skiftes hvert annet/tredje år, men jeg drøyer den et par år til. De verksteder jeg benytter/har benyttet har vel heller ikke kunnet fortelle om at impellere er noe problem. Unntaket var på noen årganger av Mercury/Mariner (tror jeg det var) for en god del år siden. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sebaldus Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Sjekket at det ikke er saltrester i røret for kontrollstrålen? prøv å stake opp med f.eks litt tykk fiskesen... Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Etter det som står om bruk så er jeg temmelig sikker på at dette er forårsaking av tetting i kanalen der kontrollstrålen kommer ut. Ganske vanlig det. En impeller, ved normal bruk, tåler mye mer bruk enn det som er anvist som intervall for skifte. Som flere er inne på; stak opp med en ståltråd eller kraftig sen så skal du se det retter seg. Men dette er ofte et problem som kommer tilbake. Sjekk derfor kontrollstrålen før du legger ut på tur. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Janoho Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Ring forhandler/verkstedet og hør !. Det er faktisk vanlig at påhengsmotorer har termostat nå til dags, alt er ikke som på 80 tallet. Derfor kan det være helt normalt at motoren bare drypper litt på tomgang. har du varsler på instrumentpanel ? Jon Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Har et instrumentpanel hvor det i prinsippet skal lyse for overoppheting, pipe og automatisk sakke farte ved overoppheting, men spørsmålet er om jeg kan stole på den. Har planlagt en full service til høsten, men håper å slippe verksted nå mitt i høsesongen. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Etter å ha konferert med ymse verksteder er det fortsatt litt uklart om jeg bør få panikk....men uansett er lettelsen at det kan være mulig å hjelp innen rimelig tid. Første jeg skal gjøre er å selv ta av hele gummidingsen der kontrollstrålen kommer ut for å se om det er tett med ymse smuss. Med andre ord står ikke båtsesongen i fare....håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Har akkurat stusset over det samme selv.. Har en suzuki 5 hk 4t. Strålen kom og gikk. Samme på min (nesten nye) 6 hk Suzuki 4 takt. Strålen kommer og går... Virker som om det er mange med disse motorene som har samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 Strålen kommer og går...Virker som om det er mange med disse motorene som har samme problemet. Mulig at Suzuki har en form for prostataproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 (redigert) Problemet løst....en propp med møkk blokerte kontrollstråleslangen/røret. Altså var hele tiden vannkjølingen i sving...kun siderøret til kontrollstrålen var tett. Slapp å ta opp båten så nå er det bare båtglede..... Redigert 7.Mai.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Litt avsporing, men hvilken olje bruker man på en suzuki 5 hk 4 takt? Vanlig olje for bilmotor? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Instruksjonsbok...... Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Problemet løst....en propp med møkk blokerte kontrollstråleslangen/røret. Altså var hele tiden vannkjølingen i sving...kun siderøret til kontrollstrålen var tett. Som jeg trodde. Ganske så vanlig dette. Moralen må bli at kontrollstrålen sjekkes ved oppstart. Og ingen grunn til panikk om strålen er dårlig/borte, er som oftest en enkel affære å fikse. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.