Jump to content

28ft trebåt, kan det være en Hardangersnekke / Bjoasnekke?

vestnord

Recommended Posts

Hei, vi har fått oss trebåt, noe arbeid som dere ser, men plannen å komme på vannet neste sommer, noe som burde la seg gjøre.

Etter hva vi har fått høre er det en Hardangersnekke, også kalt Bjoasnekke, har forsøkt å finne ut noe m denne båttypen, men uten flaks så langt.

Er det noen der ute som har noe kjennskap til denne båten eller båttypen, vil forsøke å gjøre den i stand som original som mulig.

Den er på 28 " og ca 2,70 bred, har ikke så god greie på båt, så jeg lurer på hvordan den er i sjøen, etter hva jeg har lest på sidene her, kan jeg regne med en fart på mellom 6 - 8 knop, skal forsøke å lage ett glansbilde av båten, så trenger noen tips, blir vel kanskje ikke noe glansbilde med det store styrhuset, men velger å beholde det som det er.forrige eier trodde de var fra første halvdel av 60

Båten er utstyrt med en Saab 2 G, som mangler dynamo, starter og sveiv, motoren er fra 1967, og skal gåes over, tar ikke sjansen på noe stopp midtfjords.

Tar i mot alle tips med takk, og håper på info fra dere.

Mvh Kjell

baat_1.jpgbaat_2.jpg

Gratulerer med flott båt! :flag: Kjenner ikke til typen snekke, men synes overbygget og styrhuset ser fint ut jeg! Mulig du har vært der alt, men träbåtsakuten.nu/tipsotrix.htm er vært en titt når man skal holde på med trebåt og også Thomas Larssons bok träbåtsrenovering Ellers ser jo båten veldig frisk og fin ut i skroget! Lykke til, håper vi får litt bilder og slikt fra prossesen videre :flag_bp:

Ja bildr kommer, det er ett spennede prosjekt, skroget er utrolig fint, så da er det bare resten av båten, men målet er å få det strøkent

• 8 years later...

Hei Kjell. Tilfeldig at jeg så linken om båten. Vi var fire ivrige gutter som likte trebåt. Hvis det er varmeapparat med kobberrør til eksos, så er det riktig båt. Båten solgte vi 1999. Vi brukte den året rundt. God sjøbåt. Motor ble plukket fra hverandre og alle pakninger skiftet. Sendt fra Saab , Bergen . Mvh Stig . Hardangersnekke 28 er riktig 

Edited by Bestikk (see edit history)