Jarle87 Startet 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2010 God kveld :) Jeg ser på ny snekke i disse dager, en flott 24fots trebåt jeg er instillt på å kjøpe. hvis jeg er fornøyd med det tekniske etter prøveturen som snart kommer. (har bare sett sånn smått på båten til nå siden eieren ikke bor her for tiden, men kommer hjem til helgen) Motoren er en 36hk British leyland (BMC?) å ifølge eieren skal den ha blitt overhalt for 2 år siden, hva han legger i overhaling vet jeg ikke enda. Skulle gjerne hatt noen tips å råd om hva som er "typiske" feil for disse motorene, hva jeg burde sjekke og hvordan. Faresignaler. Noen som har noe info å bidra med? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Fin liten 4 syl.motor.Mengder av disse motorene fortsatt i drift. Lett å skru på. Alderen gjør sitt på eksosmanifoil og kjølere. Se etter rust/tæring på disse. Svetter som regel også noe olje. Starter/dynamo er vel kjent for å være heller dårlige dersom de er av Luckas fabrikat.(finnes sikkert erstatnings deler) kdtrading.no har deler til BMC. Redigert 5.Mai.2010 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jarle87 Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Takk for svar:) skal sjekke ut dette, å prøve den på mandag, sjekke litt grundig. Godt å se at deler ikke er vanskelig å få tak i.. Er det ellers gode motorer å bruke ? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Grei å bruke. OK srvice vennelig.Forholdsvis fin gange i og med 4 syl. Greit turtalls register( tror max turtall er ca 3200-3600 ) Ryker litt ved oppstart og kald motor. Ryker ikke ved varm motor dersom alt er i orden. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Elmer Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Vi hadde samme motor i vår forrige båt, en Grimsøy 26. Var veldig fornøyd med motoren. Hadde den ute en gang for overhaling, men gikk som ei klokke utover det. Mitt eneste ankepunkt var at den krevde myyye gløding ved kaldstart-inn mot 1 1/2 min var ikke uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Hei og velkommen til baatplassen. Har selv samme motoren. Er ikke noen motormann. Interesserer meg egentlig ikke i det hele tatt, men har nå vært nødt til å skru litt på den likevel. Hovedutfordringen er at den må glødes en del ved start. Også om sommeren selv om den ikke trenger å glødes like lenge da. På min motor må jeg gløde bortimot 40-50 sekund for å få en grei start. Synes ellers at glødeplugger er tilnærmet forbruksvare på denne motoren. På min motor virker det som glødepluggene ikke virker jevnt om det går ann å si det slik. Alle sylindrene starter ikke samtidig, den må liksom "dras i gang" Starter på 2-3 sylindre først så kommer de siste haltende etter. Dette skyldes hos meg utelukkende glødepluggene. (tror og håper jeg ) På min motor har jeg siden jeg kjøpte den godt brukt tidlig på 90 tallet skiftet starter, dynamo, varmeveksler, kjølevannspumpe (to ganger) og sjøvannspumpe. Den er riktig nok ikke en del av motoren, men likevel. Har også slipt toppen. Ikke fordi det var helt nødvendig, men fordi jeg måtte ta av toppen for å fjerne en brukket bolt etter at jeg hadde hatt av varmeveksleren en gang. Og da fikk jeg likeså godt slipt toppen når den var av. Så denne motoren har nok kostet meg mer penger enn jeg liker å tenke på. Men når den først er i gang må du skyte den med hagle for at den skal stoppe. Det er noen mindre oljelekkasjer (svetting) som gjør at det sjelden er særlig vakkert og rent i motorrommet. Jeg kommer til å ha min motor til den sier takk for seg eller til jeg aller helst skifter båt. Redigert 5.Mai.2010 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Helt vanlig på eldre dieselmotorer med lang glødetid. Dette med litt raklete start kan også skyldes ulik komp, eller en til to defekte glødeplugger. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jarle87 Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Bra å lese dette:) godt å høre fra noen med erfaring. Så får vi se til uka, satser på at dette skal gå i boks! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Lykke til Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Moas-ark Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 (redigert) Jeg hadde en slik i gamlesnekka og var kjempefornøyd, syntes den hadde litt lavt oljetrykk når jeg kjøpte den, men monterte på en ekstra oljekjøler og byttet type olje, så ble det bra. Svettet nok bittelitt olje, men hadde ikke noe oljeforbruk. Jeg byttet aldri noe mer enn olje og impeller på de 7 årene jeg hadde den. Glødet 12 sekunder, hadde marsfart på ca 17-1800 omdr. lavt dieselforbruk. Lykke til! Redigert 5.Mai.2010 av thomsped (see edit history) Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Janoho Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Hei, god motor, lett å få tak i deler billig fra www.asap-supplies.com sjekk: Motor bør glødes 15-30 sek. Sett gass på halv og deretter start. Ikke uvanlig at de fusker litt først Ryker litt hvitt i begynnelsen, skal ikke ryke ved driftstemperatur. Skal holde rundt 80grader, hvis den er kald på lav belastning/tomgang kan det hende at eier har fjernet termostat. Dette er ofte forsøk på skjule varmgangsproblemer. Sjekk nivå på frostvæske. sjekk olje for vann (majonæs) Sjekk tilstand på slanger til oljekjøler osv. Sprekker ? Kjør båten på marsjfart og sjekk at motor ikke går varm. Oljelekkasjer er det nesten alltid på disse motorene, ikke noe å bry seg om hvis ikke det er veldig skittent. Rolig gange, dvs lite vibrasjoner. Men den bråker litt. En veldig driftsikker motor, har inntrykk av at det påkoblede utstyret som regel er det som lager trøbbel. Dynamo, oljekjøler, slanger osv. Jon Redigert 6.Mai.2010 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 6.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2010 (redigert) Rolig gange, dvs lite vibrasjoner. Men den bråker litt. Sjekk også om det er montert lydpotte på eksosen. Dette vil ha veldig mye å bety for støyen. Min fars båt (som også har samme motor) har ikke potte på eksosen og det er en voldsom forskjell i støyen mellom hans og min båt. Redigert 6.Mai.2010 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jarle87 Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Se det. da handla jeg båten :) Sjekka nøye med lykta etter lekkasjer, sprekker osv under prøvekjøringa. alt så greit ut. Motoren holder 70-75grader jevnt, går nesten opp i 80 om man presser den noen minutter, å fort ned igjen med lavere turtall. Ingen røyk å se ved driftsvarm motor. ca 20sekunder glødetid. Bråker litt mer enn jeg forventa, men er til å leve med. Takker for mange gode tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.