Bølgen og meg Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Jeg har en lekkasje ved rorgjennomføringen på min Myra 25. Har nå slipt ned både innvendig og utvendig, og er klar for å støpe på nytt. Dette er en gjennomføring uten mutter som holder den på plass, men den er støpt i en "kloss" på innsiden av skroget. Men. For å få dette stabilt - og tett - hva skal jeg gjøre? Har fått dette tipset jeg vil teste på andre: Først epoxysparkel innerst nede ved gjennomføringen, inn mot skroget. Deretter polyester og duk - en tre, fire lag. Så topcoat til slutt. Er dette fornuftig, eller er det andre løsninger som er bedre? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Høres ikke dumt ut, kan du legge inn et bilde? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Camor Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Hvorfor ikke epoksy hele veien ? Morten Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Epoxy er mye hardere enn polyester slik at polyesteren oppå¨kan slippe lett. Du bør iallefall ha en svært ru overflate på epoxyen. Quote Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Her er bilder fra innside og utside. Som dere skjønner, er jeg helt blank på dette. Og vil ha det tett og trygt - uten at vanskelighetsgraden krever ingeniørferdigheter... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Alt må være helt rent før du støper, det ser ut for at det ligger noe rundt rorhylsen der den går inn i skroget nedifra. Den klossen på innsiden er vanskelig å bedømme ut fra bildet hvor stor den er. Føler at det blir for stor belastning på innfestingen når man bruker roret. Det burde vert et lager på toppen av rorakslingen som festes i en plate eller lignende. Da ville påkjenningen på innstøpingen bli mye mindre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 (edited) Er hele hylsa som hjertestokken (rorakselen) går gjennom løs? I så tilfelle bør du ta den løs/ut og gi den en skikkelig rens. Kanskje er dette messing og har mistet mye av styrken sin etter mange år i saltvann? Når zinken blir borte blir den skikkelig sprø. Min forrige kunne knekkes i deler med fingrene i den nederste enden. Uansett må hylsa være ren og fri for korrosjon dersom du skal få noe til å bite på den når den skal støpes fast. Jeg ser det er en del sparkel og "gammel moro" omkring hullet gjennom skroget, både på innsiden og på utsiden. Dette må slips bort for at du skal få skikkelig feste for den nye laminatet (glassfiber+polyester) som du skal legge på. På utsiden er dette mest til pynt ser det ut til og du kan bruke epoxysparkel for å få det glatt og pent. Du kan evt legge på et lag matte først men det vil ha mest kosmetisk betydning. Et stort spørsmål her er hva som skjuler seg inne i den boksen/avstiveren som hylsa går igjennom...? Er det polyester og matte tvers igjennom (tvilsomt), er det luft? Er det et kjernemateriale? Det som er sikkert er at det ikke skal være sjøvann inne i den, så det må du unngå. Mange forbehold og mye synsing, litt vanskelig å si sikkert ut fra bildet, men jeg forslår følgende fremgangsmåte: Ta ut hylsa. Inspisere boksen og området rundt for ytterligere skader, f.eks. frostsprenging, dårlig støp, delaminering (sitter alt fremdeles fast i hverandre?). Utsiden: Slip vekk gammel sparkel. Sparkle med epoxysparkel. Puss glatt. Ny primer og bunnstoff når alt er ferdig. Innsiden: Er boksen fylt med et eller annet kjernemateriale (tre, skum) eller den er solid glassfiber og polyester helt igjennom; Bor et hull som er litt større enn hylsa med en hullsag. Slå inn en trepropp i hullet for å få styring til hullsagen. Putt den inspiserte,rengjorte og pussede hylsa tilbake i hullet og fest den slik at den har riktig posisjon/vinkel. Kanskje er det best om roret settes på plass dersom det også er lagret opp nede, slik at du er sikker på at vinklene blir korrekte. Så ville jeg støpt fast hylsen, den delen som er i det nye litt større hullet, med epoxy. Da må det tettes omkring hylsa og skroget nederst, ellers renner kanskje noe av epoxyen ut, og det er ikke bra. Du kan tette ved å lage en fuge med Tec7 eller Sikaflex, men pass på at fugen blir så liten som mulig innover. Dersom det er luft inne boksen kan du følge samme fremgangsmåte, men du bør da bore et litt større hull og lage en "forskaling" av f.eks. 1,5 liter brusflaske slik at det blir mer plass til mer epoxy til faststøpingen. Det ser egentlig ikke ut som det støpt oppover hylserøret er originalt, men hvis du vil være på den supersikre siden bør du slipe vekk sparkel/tettemasse på innsiden og laminere opp så langt det går med glassfiber og polyester. Du kan selvfølgelig også bruke epoxy og matte. Dersom det er luft inne i boksen/avstiveren så ville jeg definitivt støpt med matte oppå boksen og oppover hylserøret, opp til der fettet går inn. Er du skikkelig lat og flink til å svømme kan du bare rense hylsa og hullet godt og lime den fast på nytt i eksisterende hull med epoxy eller Sikaflex/Tec7. Mutteren på toppen er en pakkboks som holder sjøvannet ute. Denne er mest sannsynlig over vannlinjen, i alle fall når du ligger i ro, men den kan kanskje med fordel pakkes om med en ny lisse/tetning når du allikevel har alt fra hverandre. Dersom hylsa ikke lengre er helt metallisk frisk så kan du kjøpe et nytt lager, rør og tetning fra Jefa Rudder. Det gjorde jeg. GeirKS Edited May 7, 2010 by GeirKS (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Takk for veldig grundig svar!! Rorhylsa er ikke HELT løs, men den kan rugges litt. Å få den helt ut ser jeg på som et grusomt prosjekt... Er kanskje det man helst BURDE gjøre, men siden den ikke er mer løs enn den er, ser jeg for meg å finne en løsning som gjør at jeg slipper... Burde jeg ikke bruke epoxy eller polyester med duk på utsiden også? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirKS Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Litt vanskelig å si basert på bildet. Etter min mening ser det mest kosmetisk ut på utsiden, og kan sparkles. Bruk epoxysparkel under vann. GeirKS Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Hvis du vil ha dette gjort skikkelig en gang for alle er det etter mitt syn kun en ting som duger. Fjern rorhylse, støp igjen hull, kjøp og monter ny rorhylse. Gjorde dette selv for noen få år siden. Til orientering var rorhylse ganske mye tæret. Båten var en 85 modell. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts