Jump to content

Eberspächer Airtronic M D4 starter ikke


arkmarin

Recommended Posts

Varmeren virket helt fint 1.mai helga. Skulle i går starte den, men intet skjedde. Den røde lampen på betjeningsdisplayet tente, men ikke noe annet skjedde. Om jeg forsøker å kjøre viften, så tennes det blå lampen, men intet skjer.

 

Det er dårlig forklaring i boka på å ta ut glødespiral og annet som kan forårsake at den ikke reagerer. Begge sikringene er ok og det er strøm fram til disse. Spenningen er på 13,8V. Ligger på landstrøm.

 

Noen som har gode råd?

Link to post
Share on other sites

For å starte vår varmer som jeg tror er av samme type må knappen på displayet holdes inne i 5 sekunder, og kanskje enda litt lenger. Da hører man at vifta starter, og resten av oppstarten går som normalt. Vi har betjeningspanel av typen miniregulator eller hva den nå heter.

 

Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Jeg synes å huske at det ikke var nødvendig å holde inne knappen så lenge da vi kjøpte båten sist sommer, men jeg er ikke helt sikker på dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

For å starte vår varmer som jeg tror er av samme type må knappen på displayet holdes inne i 5 sekunder, og kanskje enda litt lenger.

Har prøvd å holde inn knappen både i 5, 10 og 20 sekunder uten at det hjelper. Jeg lurer på om elektronikken føler at f.eks det er brudd i glødepluggen, og av den grunn ikke vil starte. Men den burde uansett kunne ha kjørt bare ventilasjonsvifta.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Det jeg har gjort er å bestille meg nytt elektroniske betjeningspanel til erstatning for det gamle. Jeg kan på det lese av feilkoder og eventuelt oppheve lås, om den har låst seg. Jeg håper at det ligger i postkassen i morgen. Da har jeg helga til å få finnet feilen. Kommer det ikke før mandag blir det stress, for vi starter på tur til Shetland på tirsdag.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lagt problemet mitt fram for Per Jørgen Varild 907 84 056, som er ekspert på Eber, fikk jeg det råd å skifte til nytt elektronisk betjeningspanel. Det ville gi meg mulighet for å lese av feilkoder, slik at riktig diagnose kan stilles. Han sendt et nytt panel på fredag og dagen etter var det i postkassen! Den ga meg feilkode 98, som sier at hele "hjernen" må skiftes. Spørsmål er om jeg får ny "hjerne" i Trondheim på mandag, slik at jeg får den på plass før vi starter på tirsdag.

Link to post
Share on other sites

Jeg plagdes så mye med min at jeg gikk til innkjøp at en diagnose unit som jeg koblet til PC`n.

Har reset varmeren flere ganger med den.

Men nå sist ble det enda verre, får ikke kontakt med dette utstyret heller.

Programmet finner ikke id nummeret til enheten.

 

Men har nå en mistanke hvorfor den låser seg.

Varmeren er koblet etter batteribryteren, denne blir av og til uforvarende slått av under drift.

Dette har ført til at anlegget ikke får kjørt seg ned på en normal måte.

Da låser den seg.

Ser ut til at jeg også må gå til innkjøp av ny "hjerne".

:nonod:

Konklusjon???!!!!:Gjør som bruksanvisningen sier ,koble den før bryteren,eller la kjøre seg ned før bryteren slåes av.

Link to post
Share on other sites

  • 3 months later...

Har du sjekka glødepluggen? Har en D5 og har skifta flere glødeplugger. Feilindikering er den samme som du beskriver; Det lyser i panelet men ingenting skjer.

I min D5 er det også et gløde gitter. Dette bør også skiftes.

 

Hvis du demonterer glødepluggen(enkelt), så vil du se om spiralen i glødepluggen er brutt. Da må denne skiftes.

Link to post
Share on other sites

D5en er en gammel brenner som har fått elektronisk styring. D3 og D4 er nyere konstruksjoner. Jeg fikk NordWest til å sette inn den nye styringsenheten på garanti - her kan jeg lese av og slette feilmeldinger selv. (jeg har også kopi av verkstedshåndboken så jeg kan tolke alle feilmeldinger)Veldig praktisk. Men det hjalp ikke stort på D5en vår. Den røk og oste ved oppstart og glødeplugger og gitter måtte byttes mer enn regelmessig.

 

I år kom et lokalt verksted ombord og tok med seg varmer og pumpe. Kom tilbake etter en ukes tid. Da hadde han sjekket alt som var å sjekke - og i tillegg hadde han borret opp det lille hullet som sitter rett over kanten på rista. Tror han borret det til ca 3,5mm om jeg husker rett. I tillegg ble jeg anbefalt å lage et litet "verktøy" for å rense dette hullet fordi det kokser igjen Verktøyet er en tynn ståltråd med 90 graders knekk på slik at jeg kan rense dette hullet.

 

Jeg ble også sterkt anmodet om å la varmeren kjøre på fullt noen minutter før den slås av - slik at den får blåst seg rein.

 

Har ikke vært behov for hverken å bytte glødetråd eller gitter etter dette - og varmeren har gått jevnt og trutt i hele sommer.

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...