SF Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Hei, Holder på shine opp min nye gamle Apollo 30: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=66137 Nå står badeplattformen for tur, det er noen skader i denne som skal utbedres samt at jeg vil stive den av litt. Polyester og glassfiber ligger klar men når jeg begynner å slipe på galskapet så blir jeg i tvil. Er dette polyester, er den ikke for lys? For info så er kjærnen her en plate i finer. Hva sier dere er dette Polyester eller Epoxy? Hvordan kan jeg med 100% sikkerhet bekrefte det ene eller det andre? Polyester hefter som kjent dårlig på Epoxy og derfor blir jeg litt usikker. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mulligan Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Det er polyester. Polyester hefter som kjent dårlig på Epoxy og derfor blir jeg litt usikker. Myte. Quote Link to post
jernkjøl Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Kan du ikke bruke epoxy til rep. uansett? Er det glassfiber så hefter epoxyen bedre, og er det epoxy på plattingen så gjør du ingenting galt. Ser ikke ut som du trenger så store mengder, og da vil ikke pris dif. være så stor heller. Quote Link to post
SF Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Hvordan avgjør du at dette er polyester Mulligan og hva legger du i at polyesters manglende heft på epoxy er en myte? Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Kan du ikke bruke epoxy til rep. uansett? Stort spann med polyester er alt kjøpt inn og sprettet. Videre synes jeg at epoxy er vanskeligere å jobbe med. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
OnkelDonald Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Her er det brukt vanlig Glassfiberstrie, denne er det ikke vanlig å bruke til epoxy, derfor tror jeg det er polyester. Bruker sånne flettede myke matter til epoxy. Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
SF Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Ja du har nok et poeng men det er vel ingen garanti Skulle gjerne hatt en metode for å få bekreftet det ene eller andre Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Medusa Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 De gangene jeg har pusset Polyester så avgir den en umisskjennelig Polyesterlukt. Har liten erfaring med Epoksy, men jeg støpte litt her om dagen og det var helt luktfritt. Er det så enkelt at man kan avgjøre det med nesen?? Quote Link to post
nimbuster Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 SF sier: "Polyester hefter som kjent dårlig på Epoxy og derfor blir jeg litt usikker". Er dette riktig da? Quote Link to post
SF Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 (edited) Det står nå det i det meste av litteratur om tema som jeg har lest. Her fra NorBoat Videregående kurs i reperasjon av båter i fiberarmert herdeplast Ulemper ved epoksy: • Ca. 4-5 ganger så dyr som standard polyester. • Allergifremkallende ved hudkontakt. • Ikke direkte kompatibel med polyester i produksjon. • Det er bare epoksy som limer på epoksy. • Krever aminosilan som koblingsmiddel på glassfiberen, dette faller noe dyrere! • Noen komponenter i enkelte herdere kan gi øket fare for kreft etter lengre tids eksponering. Ulemper med polyester: • Dårlig som lim i vanlig form (”sekundær binding”) • Krymper ved herding (gir laminat-spenninger). • Temperaturfølsom under laminering /herding. • Forurenser omgivelsene (Styren) Edited May 6, 2010 by SF (see edit history) Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bøljan Posted May 6, 2010 Share Posted May 6, 2010 Utfra bildene dine så er jeg rimelig sikker på at det er vanlig polyester og glassfiberduk, kjør på med det du allerede har handlet. Har nettopp gjort samme jobben sjøl og det ble bra Quote Link to post
SF Posted May 6, 2010 Author Share Posted May 6, 2010 Spørs om jeg ikke gjør det Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mulligan Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Hvordan avgjør du at dette er polyester Mulligan og hva legger du i at polyesters manglende heft på epoxy er en myte? Fargen hinter om at det er polyester. Videre så er det brukt CSM. Dessuten kjenner du det selv på lukta når du sliper. Det er ingen logikk i at polyester ikke hefter på epoksi, mens epoksi hefter på polyester. Det er jo kun en liming. Det skjer ingen binding. Bruk polyester. Det er mer enn sterkt nok. Vær nøye med grunnarbeidet så blir det bra. Quote Link to post
sodne Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Polyester er ok til sekundærlaminering (epoksy er god), hvis en er nøye med forbredelsene, puss med grovt papir ned til glassfiberen fjern alt støvet, og sørg for å ha mest mulig lik temp på de delene som skal lamineres sammen. Hvis du stusset over fargen, så er dette kansje fordi en tilsetter ett fargestoff i herderen. på den måten kan en se om herderen er skikkelig blandet med polyesteren. Quote stå i ro båt! Link to post
SF Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 Takker for utfyllende svar Mener at det luktet polyester når jeg slipte men skal dobbelsjekke dette, tenkte ikke så mye over det da jeg holdt på. Det høres jo ut som om jeg kan gå for polyesteren jeg har uansett så da blir det nok det Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Silje3 Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Polyesteren må arbeides godt inn i glassfibermatta med ribberulle for å få luftboblene ut, hvis ikke blir resultatet kvitaktig. Det ser bra ut på di badeplattform. Eg bruker aceton for avfetting mellom sliping og nytt polyesterlag. Quote Link to post
Recommended Posts