dennrick Startet 6.Mai.2010 Del på Facebook Startet 6.Mai.2010 Hei, Vurderer overfornevnte imorgen ettermiddag i en Bavaria 28 Sport med en D4-260 (Kategori B). Båten har kun gått 7 timer, og jeg kjenner den overhodet ikke ift hvordan den vil oppføre seg i det været som er meldt kl 20 ikveld. "Kysten av Vestfold Nordøstlig frisk bris 10 m/s, fra i natt liten kuling 12, fredag stiv kuling 15 utsatte steder. Fredag kveld minkende. Delvis skyet. Oppholdsvær. Bølgehøyde:Økning til 1-2 m, fredag forbigående 2-3 m." Dette er forøvrig fra "Småbåtvarsel" på følgende link: http://retro.met.no/kyst_og_hav/batvar.html Noen tanker om hvordan denne turen blir dersom jeg gjennomfører den ? Eller bør jeg la være ? Regner med at det blir en del høy motsjø inn fra styrbord side, spesielt lengst syd og inntil jeg eventuelt kan "gjemme meg litt" på vest siden av Bastøy. Uansett - noen som har noen synspunkter ift disse forholdene om hvordan man best kjører båt ? Har ikke spesiell lang erfaring med småbåt i dårlig vær, men vil veldig gjerne lære hvordan man skal opptre om denne kunnskapen plutselig en dag blir veldig viktig i en eller annen "situasjon". For å bli god på noe, så må man jo trene litt ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Framtia Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Jeg hentet min båt på Nøtterøy påsken 2008, og hadde 17 m/s fra nord (og -2 grader) da jeg gikk til Horten. Var uvant med seiling og alene ombord, så det ble til at jeg gikk for motor. Hadde bølger på 2-3 meter og det slo fælt siden båten er ganske flatbunnet (senga foran gikk i stykker). Det var deilig å komme i havn. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Hvor båtvant er du? Det er vel det sentrale Å gå fra Nøtterø til Horten er for det meste innaskjærs. Men Torgersøygapet vil være rufsete. Jeg vil si som flygerne sier "Er du i tvil så er du sikker". Da venter du til fredag kveld når det skal løye. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Båttur skal vel primært være gøy? Hvis du er utrygg på situasjonen/båten/utstyret, så pleier mye av moroa å forsvinne... Men 10-15 m/s og et par meter bølgehøyde er vel ikke noen voldsom utfordring for båten ...såfremt føreren har "normale" sjøkunnskaper :) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
dennrick Svart 6.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Sikkert lurt å vente litt til det løyer, men sjøen vil vel holde seg litt likevel? Om sjøvant er jeg litt ydmyk. Har hatt båt i fire sesonger, en båt i hver. Fra 20 til 30 til 22 til 28 fot (2010). Den på 30 fikk vi airborne en gang på akkurat samme sted som du nevner. Da hadde vi båtplass i Drammen og "måtte" hjem. Lærte litt av det og senket farten til 12-13 kn, turen tok 3 timer istedet for 2, og i Nordavinden stoppet motoren ved brygga i Drammen når jeg fendret opp. Tomt:-) Drev pent forbi på 5 m avstand og ingen på brygga til å hjelpe.... Hadde dreggen klar, men fikk hjelp av en seilbåt som kom rett bak. Hadde også en tur ifjor med 22 ft fra Tønsberg til Stavern - det var rufsete. Sjø på skrått bakfra var veldig ubehagelig, og krysset/styrte mye ift bølgene og størrelsen på de som kom. Er vel kanskje ingen perfekt oppskrift på hvordan man skal kjøre i høy sjø ? Men er det noe tilnærmet? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
free Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Det er en tur på ca 13-14 Nm, gjort unna på tre kvarter eller der omkring. om det er vær til det er det bare du som kan bestemme. Sitér dette innlegget Link to post
Den enøyde kaptein Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Når jeg ser at du bare har begrenset erfaring og båten samtidig er ny, vil jeg råde deg til å vente. Du bør bli bedre kjent med utstyret før du utsetter deg for 15 m/s. Jeg kjenner ikke båttypen godt, men den er jo ikke så stor i forhold til forholdene du møter i morgen. Enig i at man må lære ved å erfare, men skal du på tur i morgen må du i det minste ha med deg noen med lenger erfaring slik at dere kan reagere riktig dersom det skjer noe uforutsett. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Ut i fra hvordan du beskriver din erfaring vil jeg anbefale deg å utsette turen til været er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Det meldes ikke så værst her.Om du velger rett område, tidspunkt i i nedtrekksgardinen og deretter bølgehøyde/vind eller hva du ønsker.God tur :) http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 6.Mai.2010 Del på Facebook Svart 6.Mai.2010 Du skal helt klart vente, bare det at du stiller spørsmålet her på baatplassen er tegn på at du ikke er klar for den turen i det været du nevner. Ta deg tid til å lære båten å kjenne før du begir deg ut i dårligt vær. Som det også står her, det er meldt bedre vær på ettermiddagen/kvelden, løyer nesten alltid da, vent til du er sikker, få gjerne med deg noen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Framtia Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 værmeldingen er nå vesentlig bedre: http://www.yr.no/sted/Hav/59,34754_10,49118/ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Det blir vel litt overdramatisert her nå, nordakuling fra Granabåsundet og rundt bøya ved Slagen - hvor langt er det, et par mil? med en 28 foter kan da ikke dette være så farlig. Bølgene fra nordavinden legger seg jo med en gang det løyer. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
terron Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Og om du trenger følgebåt så kan jeg godt bistå! Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Legg deg til å sove i båten så går du over tidlig lørdag morgen...med en sånn båt må du enten kjøre på eller ligge å duppe i 5 knop om det er god sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Det er ikke noe bølger utpå der nå, så ut som små bølger med en og annen liten hvit flekk på sett fra Ringshaug. jeg tror det været som er nå og utover dagen er uproblematisk i de flest båter Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 7.Mai.2010 Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Det er ikke noe bølger utpå der nå, så ut som små bølger med en og annen liten hvit flekk på sett fra Ringshaug. Laber bris med andre ord Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 7.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2010 Takk for input fra dere alle ! Turen ikveld omkring kl 2030 var på omtrent flatt vann i solskinn - til tross for en brutal værmelding igår med 2-3 m bølger og 15 m/s. En ganske stor endring vs. varselet ?? Smiler likevel fra øre til øre - bare fordi jeg er i båten:-) Happy ! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
los Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Høres bra ut .Tenkte på deg igår kveld da jeg satt på Nøtterøy og tittet ut på det flate vannet Sitér dette innlegget Link to post
steinar.xo Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Godt jobba, godt valg.... Sitér dette innlegget Skibsplast 550 - 90 Suzuki Otto's 19 - 85 Suzuki Joda 7500 - 66 Yanmar, snart med vimpel........ Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 klokt å vente til været roet seg det var meldt at vinden skulle løye utover kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 (redigert) Alltid lurt å følge "fjellvettreglene" ja - En kompis tok samme turen i fjord en solfylt men blåsete ettermiddag i en 30 fot bayliner - varselet var frisk bris med opp til 1 m. høye bølger, men han påstår selv i etterkant at de var høyere enn båten...?.... Men uansett - en av ungene ramlet selvfølgelig "ned" i bunnen av båten i en av bølgende, videre ble alle løse "remedier" kastet rundt og mye ble ødelagt. Videre ble kona hans skikkelig skremt, og det ser desverre ut til at båtlivet for hele den familen har fått seg en skikkelig "trøkk"grunnet denne ene episoden. Båten ligger nå til salgs på Finn desverre :( Redigert 8.Mai.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 gratulerer med fin båt forresten (ligger ved siden av deg på brygga nå). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
dennrick Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Hei! Takk for det ! Tror jeg også så båten din, men var usikker, så reiste hjem idag for å hente smågutta med bil, så ut igjen, og nå er vi på Ø Bolærne:-) Verdens Ende imorgen ! Kanskje vi sees igjen ila sesongen! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Enzo Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Ø bolærne , æ ser dokker ikke Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 hehe... innerst på brygga nærmest service/ferge kaja:-) Hvor er du ? Kaffe serveres her imorgen tidlig pga små gutter som er redd for å gå glipp av noe.... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.