Jump to content

Yanmar med Bravo 3x, slik ser eksobendet ut etter 2.5 år..


880

Recommended Posts

Sjøsatt høsten2007, kontroller hvert år med nye anoder.

06052010786.jpg

06052010790.jpg

 

Kunne plukke dette fra verandre med fingrene :cryin: :cryin:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Der saltvann møter eksos= syre.

 

Men det det var jo svært tidlig da...om eksosbendet var nytt sammen med motor i 2007?

Siden det kun er ene siden av flensen så vil jeg tippe denne står oppreist med det oppsmuldrete området nederst slik at det samler seg litt vann som ligger igjen i slangen nettopp på dette stedet og tærer....hele sommeren igjennom?

Link to post
Share on other sites

Dette så ikke bra ut :nonod:

 

Spørsmålet er vell om dette er en svakhet i materialkvaliteten i bendet eller om du har feil i båten/elektrisk anlegget og som kan gi krypstrøm og galvanisk korrosjon. I så fall kan det vell være korrosjon også andre plasser i motoren?

 

Er det ikke en Yanmar med Bravo drev du har 880? Kanskje noen som vet om Yanmar hatt problemer med eksosbendene tidligere? Mener å ha lest om tilsvarende på noen Steyr motorer med Bravo drev uten at jeg vet hva årsaken var.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er en Yanmar med Bravo 3x. Har ikke så langt funnet tæring andre plasser på motor/drev.

Anodene på motor er byttet hvert år. På kjølerene har anodene blitt normalt tæret, mens på eksosbend ser anoden nesten urørt ut.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Saken løser seg, Yanmar sender nytt bend SAP.

Blir spennende å se om det er en endring på konstruksjon/materiell i denne.. :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ga de seg lett for å spørre på en annen måte? :wink:

 

 

Det var ikke jeg som tok saken mot Yanmar. Båt bygger gjorde dette og har inntrykk av at det gikk greit, fikk svar i løpet av samme dag saken ble fremlagt :smiley:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nytt bend er på plass og det meste fungerer ok. Det nye bendet er prikk lik det gamle, ergo samme dritten.

Må nok demontere dette hvert år for sjekk...

 

Dersom legeringen i dette bendet er så elendig at det tæres isteden for anoden hvilken reklamasjons mulighet har jeg ovenfor Yanmar når det er gått 5 år etter at motor er levert ???

 

880

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...