tobben1 Startet 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2010 Hei, jeg skal dra og se på båt i helgen. Den har en Volvo 41P motor fra 1999 eller 2000 gått ca 1000 timer. Er det noe spesielt jeg må se etter som er kjente svakheter på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Det er en bra motor. Vel noe av det beste som er laget av lystbåtmorer. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Ingen kjente problem på denne, siste generasjon 41 motor. Sjekk at motor får fullt turtall 3800-3900 RPM, og at den ikke blir for varm ved fult gasspådrag. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Gullfisk Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 At det er det beste som er laget av lystbåtmotorer, er jeg ikke enig i, men noe av det beste VP har laget kan jeg strekke meg til. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Opplevd ett tilfelle der spindel på eksosventil hang under start slik att støtstang smatt på utsiden og ble skeiv. Skal ligges til at denne motoren stod i en mob-båt med relativt lite bruk og konstant motorvarme, ett år etter ble motor skiftet ut da intern vannlekkasje på spyleluftkjøler førte til vannslag av motor. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Har samme motor fra ca 2000. Kjempemotor som eg ikke har hatt noe problemer med. Eneste må vere litt oljesvetting. Spesielt fra toppboltene... Ikke noe problem, men litt iriterende. Tror det også kommer litt bra bunnpakningen også. Ser antydning til litt olje i kjølen ved motorvask. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 7.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2010 Har to av desse og er godt fornøyd, Dette er en motor av siste generasjon uten elektronisk styring etc. (motoren treng ikke strøm for å gå) Enket og greit en turbodiesel uten for mange "moderende duppeditter" Starter lett og går mykt og fint uten noe serlig røyk, kan ikke sammenliknes med 41a Sitér dette innlegget Link to post
tobben1 Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Har to av desse og er godt fornøyd, Dette er en motor av siste generasjon uten elektronisk styring etc. (motoren treng ikke strøm for å gå) Enket og greit en turbodiesel uten for mange "moderende duppeditter" Starter lett og går mykt og fint uten noe serlig røyk, kan ikke sammenliknes med 41a Hva er den vesentlige forskjellen på 41A og 41P? Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Den tekniske forskjellen kjenner eg ikke i detalj, men blant anna er brennkammeret forskjellig, noko som gjør at du ikke har problemet med røyk, og har en mykere gange. Tidlegare hadde eg en a motor og en p motor så det var stor forskjell på gangelaget, spesielt på tomgang. En annen forskjell er at kjølere etc er av et materiale som ikke trenger sinkanoder, det er ikke veivhusfilter på p motoren. Det er sikkert andre forskjeller og som eg ikke kjenner. Sitér dette innlegget Link to post
tobben1 Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Den tekniske forskjellen kjenner eg ikke i detalj, men blant anna er brennkammeret forskjellig, noko som gjør at du ikke har problemet med røyk, og har en mykere gange. Tidlegare hadde eg en a motor og en p motor så det var stor forskjell på gangelaget, spesielt på tomgang. En annen forskjell er at kjølere etc er av et materiale som ikke trenger sinkanoder, det er ikke veivhusfilter på p motoren. Det er sikkert andre forskjeller og som eg ikke kjenner. OK. Takk til deg "Loma" og alle andre som har svart, det høres ut som en trygg motor og kjøpe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.