Jump to content

Kjente svakheter med volvo 41P?

tobben1

Recommended Posts

Hei, jeg skal dra og se på båt i helgen. Den har en Volvo 41P motor fra 1999 eller 2000 gått ca 1000 timer. Er det noe spesielt jeg må se etter som er kjente svakheter på denne motoren?

Ingen kjente problem på denne, siste generasjon 41 motor. Sjekk at motor får fullt turtall 3800-3900 RPM, og at den ikke blir for varm ved fult gasspådrag.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Opplevd ett tilfelle der spindel på eksosventil hang under start slik att støtstang smatt på utsiden og ble skeiv.

Skal ligges til at denne motoren stod i en mob-båt med relativt lite bruk og konstant motorvarme, ett år etter ble motor skiftet ut da intern vannlekkasje på spyleluftkjøler førte til vannslag av motor.

Har samme motor fra ca 2000. Kjempemotor som eg ikke har hatt noe problemer med. Eneste må vere litt oljesvetting. Spesielt fra toppboltene... Ikke noe problem, men litt iriterende. Tror det også kommer litt bra bunnpakningen også. Ser antydning til litt olje i kjølen ved motorvask.

Har to av desse og er godt fornøyd, Dette er en motor av siste generasjon uten elektronisk styring etc. (motoren treng ikke strøm for å gå) Enket og greit en turbodiesel uten for mange "moderende duppeditter" Starter lett og går mykt og fint uten noe serlig røyk, kan ikke sammenliknes med 41a

Har to av desse og er godt fornøyd, Dette er en motor av siste generasjon uten elektronisk styring etc. (motoren treng ikke strøm for å gå) Enket og greit en turbodiesel uten for mange "moderende duppeditter" Starter lett og går mykt og fint uten noe serlig røyk, kan ikke sammenliknes med 41a

Hva er den vesentlige forskjellen på 41A og 41P?

Den tekniske forskjellen kjenner eg ikke i detalj, men blant anna er brennkammeret forskjellig, noko som gjør at du ikke har problemet med røyk, og har en mykere gange. Tidlegare hadde eg en a motor og en p motor så det var stor forskjell på gangelaget, spesielt på tomgang. En annen forskjell er at kjølere etc er av et materiale som ikke trenger sinkanoder, det er ikke veivhusfilter på p motoren. Det er sikkert andre forskjeller og som eg ikke kjenner.

Den tekniske forskjellen kjenner eg ikke i detalj, men blant anna er brennkammeret forskjellig, noko som gjør at du ikke har problemet med røyk, og har en mykere gange. Tidlegare hadde eg en a motor og en p motor så det var stor forskjell på gangelaget, spesielt på tomgang. En annen forskjell er at kjølere etc er av et materiale som ikke trenger sinkanoder, det er ikke veivhusfilter på p motoren. Det er sikkert andre forskjeller og som eg ikke kjenner.

OK. Takk til deg "Loma" og alle andre som har svart, det høres ut som en trygg motor og kjøpe. :smiley: