Jump to content

1983 Mercury 50. Viktig før sjøsetting?

superhenning

Recommended Posts

Hei.

Har endelig fått kjøpt meg båt. En 1968 Selco Selsport med en 1983 Mercury 50. Båten er grei nok. En sesong eller to på sjøen så skal den restaureres.

Motoren ser forsåvidt grei ut, men vet ikke hva tidligere eier har gjort med den og hvordan den er holdt. Så derfor lurer jeg på

hva jeg bør gjøre før jeg sjøsetter den. Er første båten min så jeg har lite peiling på service og vedlikehold av motor. Det er og en brun ledning på starteren som henger løst. Noen som vet hva den er til? Jord kansje?

Gratulerer med ny båt!

Har du startet motoren? hvis ja fusker den?

For en så gammel motor er vel lite sannsynlig at ALT er på stell...

Er et par ting som du burde sjekke før sjøsetting...

Impeller bør byttes, disse motorene lever litt på grensen og trenger derfor en impeller som er 100% .

Ellers vanlig vedlikehold ( rengjøring og smurning ).

Sjekk over alt av slanger og ledninger ( se etter sprekker og dårlig isolasjon )

En god forgasser rens hadde heller ikke skadet.... men her kan du se det ann litt på hvordan det ser ut....

• rent og pent = antagelig ikke noe behov
  • møkkete....ikke noe mere å tenke på... begynn og vask/rens :yesnod: ( men det er meg da :lipseal:, hadde antagelig vaske de selv om de var gullanes rene, om en bare siden motoren hadde været NY for meg... )

Bytt ut eventuelle bensin filtre.

Bytt plugger ( NGK BUHW-2, Mercury dele #33-97182Q )

Fjern eventuell gammel bensin på tanken, rengjør denne og fyll på med FERSK bensin ( MED 2% TCW-3 godkjent 2-takts olje )

BYTT olje på girhus ( kjenn på den olja du tapper av ( bruk fingrene kjenn etter metall spon ), se etter tegn på vann ( hvit olje eventuelt rent vann )

Sjekk over stag og wire, eventuelt smør opp disse

Etter oppstart.... sjekk at kjøling fungere så kan du se over motoren se etter eventuelle bensin/vann lekkasjer

kjør motoren pent den første tiden

Etter litt kjøre tid MÅ du sjekke om motoren har riktig propell, den SKAL kunne oppnå 5500 rpm på full gass ( lett lastet båt )...

Er også en god ide å få verifisert årsmodellen på motoren ( du vil trenge deler ), utenbordsmotorer har en merkelig tendens til å bli YNGRE med årene ....

Ellers nyt sommeren :cool:

Det er og en brun ledning på starteren som henger løst. Noen som vet hva den er til? Jord kansje?

Det er IKKE jord... antagelig signal ledningen til turtelleren ... kommer ifra AC siden på likeretteren.

Arne Kjetil

Takk for tips. Selger sa at impeller var byttet men meg velger da å bare stole på meg selv og bytte denne. Er det lagervare

hos Mercury forhandlere? Hvilken propell er riktig til min motor? Den er litt stygg den som står på? Ellers starter motoren hvertfall og fusket ikke den lille tiden jeg så den gikk. Motoren har serienr. 9282304. Fungerer '84 mod som delemotor?

Takk for tips. Selger sa at impeller var byttet men meg velger da å bare stole på meg selv og bytte denne.

Bør byttes hvis en er det minste usikker på tilstanden, bytter du er du helt sikker på tilstanden

Er det lagervare hos Mercury forhandlere?

Vet ikke :smiley: men burde være det da den er brukt på veeeldig mange modeller....

( Mercury dele # 47-89983T )

Hvilken propell er riktig til min motor? Den er litt stygg den som står på?

Kommer helt annpå båten... båt og motor må fungere sammen, klare du å oppnå 5500 rpm på full gass ( lett lastet båt ) har du riktig propell.

• Får du høyere turtall en 5500 bør du bytte til en propell med MERE stigning...
  • Får du lavere turtall en 5300 > 5500 bør du bytte til en propell med MINDRE stigning...

Motoren har serienr. 9282304. Fungerer '84 mod som delemotor?

Burde gå bra det .... denne motoren ble satt i produksjon i 1963, ble produsert frem til ca 1989.... har blitt utviklet underveis... men er deler ifra den første som passer på den siste...

Arne Kjetil