Robinja Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 hei! jeg har nettopp kjøpt meg en yamaha 30ELRV 1997 modell til sesongen. så har jeg noen spørsmål. spørsmål 1. jeg skulle bytte girolje så jeg åpnet først lufteskruen deretter bunnpluggen, og jeg vet jo at det vanligvis er litt jernspon på magneten på oljepluggen, men jeg syntes det var litt mye på min . kan det være fordi det er 2 år siden girolje ble skiftet? her er bilde av hvor mye det var. spørsmål 2. kansje dumme spørsmål men er helt amatør på det elektriske. jeg har også et spørsmål angående ladinga på denne motoren. hvordan skal jeg koble for å få ladet opp batteriet imens motoren går? det er en liten svart kloss på den ene siden som det står "relay 12v" og som det går en ledning ifra og direkte inn i elstarten. så jeg regner med at dette er plusspunkt for lading? minus har jeg blitt fortalt er hvor som helst ifra blokka på motoren, regner med dette er riktig? er som sagt amatør på dette feltet. så hvis jeg har rett angående hva som er pluss og minus, kobler jeg da bare pluss på batteriet til det stedet jeg tror er pluss på motoren, og vice versa med minus? eller trenger jeg noe likeretter eller noe sånt tull? eventuelt åssen skal jeg koble for å få lading til batteriet og bruke samme batteri til elektrisk start pluss et stereoanlegg? vet det ble litt mye, men greide ikke å forklare det noe annerledes. takker på forhånd for alle svar ! mvh Robin Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Er motoren flittig brukt,er ikke spon mengden noe unormal Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 jeg skulle bytte girolje så jeg åpnet først lufteskruen deretter bunnpluggen, og jeg vet jo at det vanligvis er litt jernspon på magneten på oljepluggen, men jeg syntes det var litt mye på min . Skruen er magnetisk så den drar jo til seg det sponet som er. Rens pluggen sett i ny olje og slutt å bekymre deg. Pass på giringa di ;) hvordan skal jeg koble for å få ladet opp batteriet imens motoren går?det er en liten svart kloss på den ene siden som det står "relay 12v" og som det går en ledning ifra og direkte inn i elstarten. Du legger en feit + kabel fra batteri til andre siden av det releet. (Ikke samme som kabelen til starteren, men andre siden av det samme releet). Hvis det var klønete forklart så kan du laste opp et bilde av startersiden av motoren din, så skal jeg vise deg. - kabel legger du fra batteriet, til jording på startmotor, evt blokk. Har du koblet dette riktig, så skal motoren lade batteriet. Stereo osv trekker du egne kabler til fra batteriet =) Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Robinja Posted May 7, 2010 Author Share Posted May 7, 2010 tusen takk for svar! skjønner hva du sier om releet, men på samme releet er det allerede koblet to ledninger. en som går rett i el start og en som jeg går rundt omkring som jeg ikke er 100% sikker på men jeg tror den går til kontrollboksen (yamaha 703). går det eventuelt ann å koble to stk på den ene og den andre aleine, hvis du skjønner? det med å koble minus på startmotoren, betyr det at den er med på å lade batteriet? eller trenger man bare pluss for å lade opp? vet at jeg forklarer som en dass . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Har du powertrim/tilt på motoren din? Den du "tror" går til 703 boksen gjør nok det. Det er den som får strøm når du vrir om nøkkelen :) Ikke her du skal koble kabelen, du skal ha mer enn 2 tilkoblinger på releet. Last opp et bilde så skal jeg vise.. Minus på startmotor er for å jorde det hele så det blir en sluttet kobling. På denne måten blir hele blokka på motoren jord. Med disse to kablene forsyner du motor med strøm, og motsatt når motoren går. Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 er det slik å forstå at du ikke får startet den på elstart i dag? Du har ikke noe batteri tilkoblet motoren? Eller er det slik at du vil ha et batteri til? som du også skal lade? Pass på giringa di ;)Veldig viktig poeng som ikke kan nevnes for ofte.Vær bestemt og sett den rett i gear. "ikke vær forsiktig" mange som skal være forsiktig og så hører du hver gang de gearer:krrrrrrrrrrrrrrakk! De som har hørt lyden skjønner hva jeg mener Dette knuser gearet... Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Robinja Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 er det slik å forstå at du ikke får startet den på elstart i dag?Du har ikke noe batteri tilkoblet motoren? Eller er det slik at du vil ha et batteri til? som du også skal lade? jeg har et batteri som jeg skal koble til, men jeg må vite hvordan jeg skal koble batteriet på motoren . Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Robinja Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 Har du powertrim/tilt på motoren din? Den du "tror" går til 703 boksen gjør nok det. Det er den som får strøm når du vrir om nøkkelen :) Ikke her du skal koble kabelen, du skal ha mer enn 2 tilkoblinger på releet. Last opp et bilde så skal jeg vise.. Minus på startmotor er for å jorde det hele så det blir en sluttet kobling. På denne måten blir hele blokka på motoren jord. Med disse to kablene forsyner du motor med strøm, og motsatt når motoren går. nei, har ikke powertilt. her er bilde av den klossen det står "relay 12v" på. her er av start siden. den kabelen du ser er koblet til på bunnen av startmotoren kommer ifra klossen på bildet nr 1. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 + kabel fra batteriet kobler du her. Beklager forvirringen der, startreleet ditt ser litt annerledes ut :) - kabel fra batteriet kobler du på her. Dette skal være alt som skal til for å gi lading til batteriet. Hvis du ikke har kablene fra før, så pass på å bruk store kraftige kabler. 25mm2 er nok passe. Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 De som har hørt lyden skjønner hva jeg mener Dette knuser gearet... syns rett og slett det er grusomt å høre på Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Robinja Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 tusen takk! da vet jeg hva jeg skal prøve på De som har hørt lyden skjønner hva jeg mener Dette knuser gearet... ja, min yamaha 40hk ifra 1980 var ram på det der. samme hvor hardt jeg banket den i gir så måtte den alltid "knase" litt før den kom seg i gir Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 og jeg vet jo at det vanligvis er litt jernspon på magneten på oljepluggen, men jeg syntes det var litt mye på min .kan det være fordi det er 2 år siden girolje ble skiftet? Kan være en fordel å holde et lite øye med på den videre utviklingen også, sjekk gjerne om det blir mere i spon igjennom sesongen ( sjekk et par ganger pr måned ?? eller ihvertfall mye oftere en annenhver sesong ... ) Skal ikke si mere om hvordan en SKAL gire ( kjapt og bestemt ), men kan nevne at det alltid er en fordel å justere ned tomgangen så mye som mulig ( 500 > 600 rpm er perfekt.... ihvertfall under 800 rpm ) Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Robinja Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 så jeg skal koble + ledningen fra batteriet til start releet på samme kontakt som den som går til kontrollboksen? motoren er fant jeg forresten ut var 1995 modell og ikke 1997 hvis det har noe å si? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.