Nemo Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 (redigert) Man har jo sine plikter og å passe barn er jo veldig bra. I dag har jeg hatt en sykkeltur på vel 3 mil og kombinerte det med å besøke barnebarna, ja foreldrene og. Den eldste hadde fått ny sykkel som han var stolt av og da ble alle med på en rundtur på noen km. Så det har vert en fin dag. Det er litt uklart for meg når du skriver at "ladelampa lyste med tenning på", den skal lyse med tenning på. Når motoren starter og dynamoen lader etter et kort øyeblikk, da slokner ladelyset. Før du gjør noen endringer av koblinger mål spenningen på dynamoen før du har tenning på og noter hva du får på D+ og B+. Gjør så det samme med tenning på og mål på nytt når du har startet motor. Det kan virke mye måling dette, men det jo ved måling man kan finne feil. Og så kan man vurdere målingene. motoren må gå en stund før ca topp ladespenning er oppnådd, avhengig av om batteriene er oppladet eller utladet. Hvi ikke dynamoen er ok, vil ladespenningen ligge under 13 V og ikke stige. Men det ser du jo og på batterimonitoren. Redigert 9.Mai.2010 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Det er litt uklart for meg når du skriver at "ladelampa lyste med tenning på", den skal lyse med tenning på. Når motoren starter og dynamoen lader etter et kort øyeblikk, da slokner ladelyset. Før du gjør noen endringer av koblinger mål spenningen på dynamoen før du har tenning på og noter hva du får på D+ og B+. Gjør så det samme med tenning på og mål på nytt når du har startet motor. Den skal det ja, det var bare det at først lyste den med tenning av og nøkkel ute også. Da jeg koplet løs kablene til forbruksbanken, sluttet den å lyse, men lyste heller ikke med nøkkel i "på" posisjon. Derfor var det positivt at den nå lyste som den skulle. Skal prøve å måle på dynamoen ved neste anledning. Greit å være sikker før jeg plukker ut dynamo. Uansett utrolig deilig å løse problemet forholdsvis billig. Alle mulige dyre tanker farer gjennom hodet når sånt skjer... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Derfor var det positivt at den nå lyste som den skulle. Det var det jeg håpet du mente, da er det jo ikke sikkert dynamo er kaputt. Målingene vil gi svar, lykke til videre. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Null lading fra dynamo med motor igang. Koplet tilbake den brune ledningen etter at motor var startet. Da lyste ikke ladelampa, man eltså ingen lading Målte 13,1V og 12,5V før tenning (mener den brune hadde 12,5) Akkurat samme verdier med motor igang. Ser ut som dynamoen må ut, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Det virker som om dynamoen må ut, jeg går ut fra at motor gikk en stund og at det ikke var noen stigning i spenningen. 12,5 V før tenning, da er ikke batteriene helt oppladet og det går lenger tid før ladespenning kommer opp mot 14 V. Går motor mellom 5 - 10 min skulle spenningen være høyere enn 13,1 V. Du kan måle om diode er defekt, men det svarer seg ikke å få et veksted til å skifte dem. Det kan jo være lurt å ta kontakt med Jørg, se innlegg nr 2. Redigert 10.Mai.2010 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Jeg har noen av di samme problemene på min BMW 636.Lader av og til veldig greit,andre ganger lyser ladelampen svakt.Byttet dynamo for 2 år siden så feilen sitter nok en eller plass på veien.Jobber med den saken. Når det gjelder starter som ikke slår inn hadde jeg det problemet over en periode i fjor.Hos meg var det den ledningen som går inn på startreleet som hadde dårlig kontakt.Måtte ta den av og pusse kontakten med fint smergelpapir,pusse kabelsko og sette det sammen igjen.Det løste det problemet hos meg. PS.Jeg har tenningslås som kun setter på strømmen og en knapp (GRØNN) som må trykkes inn for å starte motoren.Det samme når jeg skal stoppe den må jeg trykke inn en knapp (RØD) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 12,5 V før tenning, da er ikke batteriene helt oppladet og det går lenger tid før ladespenning kommer opp mot 14 V. Går motor mellom 5 - 10 min skulle spenningen være høyere enn 13,1 V. Det som var litt pussig var at det var 13.1V på plussledningen fra dynamo (målt mot jord), det samme som på anlegget forøvrig, mens det var 12.5V når jeg målte mellom den brune og plussledningen. Motoren gikk vel i ca. 30 minutt. (skulle skifte olje også) Bircwood; vi har samme motor og instrumentpanel. Vil tro du har et for stort spenningsfall på kursen fram til ladalampa. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Får åpne dynamoen og se hva jeg kan se. Mener det er en 70 eller 100 AMP dynamo fra Maritim (iskra) som sitter i den. Men en laderegulator er en laderegulator ikke sant? Har en kompis som er elektriker, automatasjonsingeniør og tidligere skipper på fiskebåt, så jeg skal være godt dekket når det gjelder fiksing og overhaling av dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Da går det nok bra, men du skal heller ikke se bort fra laderegulatoren. Jeg hadde en dynamo med feil i regulatoren der jeg fikk mange gode tips, Her er linken Feil på regulator til dynamo Redigert 10.Mai.2010 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2010 Plukket ut dynamo igår og demonterte idag. Fant ut et par ting; 1. Dette er en iskra 65 AMP dynamo. 2. Laderegulatoren sitter utvendig. 3. Laderegulator er utkoplet og lederne koplet rett til ladac 1204. 4. Dioder sitter ikke på regulator. (Husker ikke helt hvorfor jeg antok det) 5. Masse loddejobb for å bytte dioder, og noen av dem er ustandard. Klarer ikke lodde bort diodebroen med utstyret vi har på jobben. Ville ikke smelte. 6. Snakket med vestfold diesel elektrisk: ingen reservedeler tilgjengelig på denne dynamo. Byttedynamo ca. 2300,- 7. Har kryssrferert delenummer og funnet at dynamo fra en del BMW316 og 728 fra 80-tallet passer. Så til spørsmålene: 1. Når laderegulator på dynamo er utkoplet vil en feil i ladacen sørge for null lading. Ladacen starter aldrig før ladelampa slukker (som skjer når jeg gasser motoren første gang etter oppstart). Er det mulig at det er en feil på ladacen? Tenker spesielt på at forbruksbatteriene ble drenert med 1,7 amp, dette må vel ha gått ighjennom Ladacen? På den annen side var det ingen strøm-drenering når Dynamo var koplet rett til jord. 2. Det er massevis med BMW (bosch) dynamoer på høgger'n til 3-500 NOK, mange av dem er 65A. Har disse de samme uttakene? Da disse stort sett er bensin-motorer regner jeg med å måtte lodde på et W-uttak? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 1. Når laderegulator på dynamo er utkoplet vil en feil i ladacen sørge for null lading. Ladacen starter aldrig før ladelampa slukker (som skjer når jeg gasser motoren første gang etter oppstart). Er det mulig at det er en feil på ladacen? Tenker spesielt på at forbruksbatteriene ble drenert med 1,7 amp, dette må vel ha gått ighjennom Ladacen? På den annen side var det ingen strøm-drenering når Dynamo var koplet rett til jord. 2. Det er massevis med BMW (bosch) dynamoer på høgger'n til 3-500 NOK, mange av dem er 65A. Har disse de samme uttakene? Da disse stort sett er bensin-motorer regner jeg med å måtte lodde på et W-uttak? Når Ladac er defekt kan det føre til null lading, men det kan også føre til for høy ladespenning - så høy at den kan ta skade. For høy spenning kan det også bli hvis Ladac "senser" på feilt batteri. Når ladac starter ladingen, da slukker ladelampem. Det vil si at når dynamoen klarer å levere 12 V spenning på D+, da slukker ladelampen. Hvis du må opp i litt turtall for å få ladelampen til å slukke vil det vanligvis hjelpe å bytte til en større ladelampe, for eksempel fra 2 W til 4 Watt. Dette er og nevnt i monterings-veiledningen fra Ladac. For å sjekke om Ladac trekker 1,7 A med stoppet motor, da må dette måles. Bruk tangamperemeter. Da må jo dynamo etc være i orden når man måler, ellers er det lett å bli lurt. En dynamo til båt er bedre beskyttet mot fuktighet enn en for bil. Har du et ganske tørt motorrom vil vel ikke levetiden bli noe særlig redusert. Og tar du prisen med i vuderingen kan det være et rimeligere valg å kjøpe en fra høgger`n. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 Har ikke brydd meg stort med dette med ladingen. Er jo bare å dra den opp på turtall en gang, så går det bra. Har bestilt en 65AMP dynamo fra en BMW 316 til 300 kroner. Så blir det vel å lodde på et W-uttak. Tangamperemeter har jeg ikke, men får skaffe meg det dersom batteriene fortsatt blir drenert etter dynamoskifte... (ser det jo på batterimonitoren) Blir spennende å se når jeg får ny dynamo. Takk for alle tips så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.Mai.2010 Del på Facebook Svart 14.Mai.2010 (redigert) Tangamperemeter har jeg ikke, men får skaffe meg det dersom batteriene fortsatt blir drenert etter dynamoskifte... (ser det jo på batterimonitoren) Det virker nå absolutt som om dette kommer til å gå bra nå. Når det gjelder tangamperemeter så er det et veldig nyttig instrument. Jeg kjøpte mitt på Biltema og det har vert nøyaktig nok til mitt bruk. Man må bare huske på å nullstille før måling. Med dette instrumentet kan man jo også lokalisere hvor strømmen tar veien. Redigert 14.Mai.2010 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 25.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Nå er omsider ny dynamo montert, fjernet regulator som på den gamle, og koplet direkte til ladac... Men akk, fortsatt ingen start og ingen lading. Fikk mest lyst til å grine Riktignok blir det nå ikke drenert strøm fra batteriene med motor av. Lurer nå på om ladacen kan være ferdig. Noen som har opplevd dette? Går det an å sjekke det? Tror jeg skal prøve å kople tilbake original regulator i morgen så får vi se... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Mai.2010 Del på Facebook Svart 25.Mai.2010 Dette var ikke bra og ikke minst mye arbeid. Det er mulig å teste dynamoen uten regulator. I stedet for å gi en lang forklaring legger jeg ved en link til et innlegg som Ingar har laget med gode forklaringer hvordan dynamoer virker og tips om å finne feil. Der finner du og tegninger og skjema som viser hvordan dette virker elektrisk. Dynamo Litt nede på siden finner du et kapittel med overskrift "Ladeproblemer, tips om feilsøkning:" Du må ha en liten spenning på D+ som kommer gjennom ladelampen, se og forklaringer om dette som Ingar har skrevet. For å teste dynamoen må du ha motoren i gang, men det regner jeg med du har kontroll på. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Fikk ikke sove i natt og tenkte på om jeg hadde husket å kople tilbake alle ledingene ved forbruksbanken etter feilsøkingen. Reiste ned på båten i dag morges og fant at jeg hadde glemt å kople tilbake plussen fra ladacen. Ble ganske gira og måtte hente nøklene for å starte opp. Der funka den gitt! Men fortsatt ikke lading. (ladelampe lyser) Ringte Ladac og fikk til slutt snakke med noen som hadde greie på det og som anbefalte å først kortslutte de to "sense" ledningene som kommer fra dynamoen. Deretter starte opp motor for å se om den da lader. Hvis den ikke lader anbefalte han å ta med ladacen til Asker Elektrodiesel. De har visst greie på dem. Hvis ladacen er gåen kommer jeg nok bare til å montere på original regulator på dynamo igjen før ladacen blir fiksa. Da skal det vel funke allikevel. Har mista både himmelspretthelgen og pinsa så i helga skal jeg på tur! Han mistenkte forøvrig at en diodefeil på dynamoen kunne ha ført til at altfor høy spenning gikk inn på ladacen og fikk denne til å knele. Tipper denne kortslutningen også er min egen feil da jeg ved utsett hadde glemt å montere på ny anodeplugg på intercooler. Dermed ble området med dynamoen spylt med sjøvann. Tenkte ikke på det først, men jeg hadde kun to turer etter det før problemene oppsto. Han oversendte forøvrig en glimrende feilsøkingsprosedyre for å feilsøke dynamo og ladac ved feil. Kunne kanskje laste den opp her ett sted... Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 26.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2010 Endelig! Etter en del feilsøking uten resultat bestemte jeg meg for å plukke av dynamo igjen. Da jeg tok av regulatoren for å se under fant jeg at sense ledningen manglet litt isolasjon og lå an mot godset. Dermed ble denne minus. La på ny isolasjon og dermed fungerte det. Til og med ladacen var i orden Så da blir det snart kosetur og jeg blir snart en velfungerende familiemann igjen. Da er det forhåpentligvis bare å se fram imot 7 ukers oppspart ferie og 10 ukers pappaperm Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 (redigert) Flott at alt løste seg på beste måte, utrolig hvor mye hodebry slike små eletriske feil kan gi Redigert 27.Mai.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nemo Svart 27.Mai.2010 Del på Facebook Svart 27.Mai.2010 Dette var jo en skikkelig opptur etter alle problemene, fratulerer! Det er ofte ikke så mye som skal til før ladingen slutter å virke. Når blir det nok en fin sommer og rikelig med strøm ombord. Hyggelig at du fortalte om løsningene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.