snod Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 Hei. Har nå fått mitt første problem med denne motoren. Flyttet båten til ny marina på onsdag og turen gikk uten problemer av noe slag. Da jeg stoppet motoren la jeg merke til at ladelampa lyste. Selv etter at jeg tok ut nøkkelen og kuttet alle strømbrytere fortsatte det å lyse. I tilleg så jeg at batteriene tømte seg med 1.7AMP. Måtte forlate båten i den tilstanden å kjøre guttungen hjem til leggetid. Idag var jeg nede igjen for å sjekke. Batteriene ble fortsatt drenert med 1.7Amp, men det var fortsatt ca. 50% batt. kapasitet igjen. Prøvde å starte, men ingen reaksjon. Tenkte at batteriene var for drenert, men det var god futt i både baugpropell og vinsj. Åpnet opp motorom og konstanterer at startmotor ikke slår inn. (ikke noe klikk) Tviler på at det er selve startmotoren da det har vært god futt i den. Hører et klikk når jeg trykker på stoppknappen, men ingenting på startknappen. Ser heller ikke noe forbruk når startknappen er inne. Har prøvd å resette begge sikringene på motoren. Har sett i delekatalogen etter startrele, men finner kun gløderele og to magnetiske brytere. Kan det være en av disse bryterene? Går det an å kople 12V rett på startmotor for å sjekke den? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Fire poeng. Første tanken min er tenningslåsen. Det kunne forklare at det finnes lys og spenning, men ikke noe funksjon av starteren. 2. Forutsetter man at tenningslåsen er o.k. da må det være en kombinasjon med feilkobling under dashbordet. Jeg kommer på det siden ladelampen normalt bare står mellom dynamoets D+ og tenningslås. Låset er jo ikke noe annet enn en bryter. Men det som taler i mot 2) er at det er lite sannsynlig. For det må det i tillegg være feil på dynamoen og man måtte spørre hvordan du måler 1,7A. En måleshunt ligger jo vanligvis ikke der, hvis ikke du har gamle dashbord-varianten. Både 3. og veldig viktig er at du helst skulle sørge for lading, og frakoble batteriene så lenge det ikke er reparert. Enten ungen eller ikke, batteriene drepes så eller så mens å frakoble batterier bare koster noen minutter. Det som bekymrer meg i tillegg er at du skriver at batteriene ha vært utladet med 50% allerede i går. Hvis du ikke fikser det omgående trenger du kanskje veldig snart et nytt sett batterier i tillegg. 4. Glem startmotorens funksjon, det kan ikke ha noe å gjøre med problemet. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 Første tanken min er tenningslåsen.Det kunne forklare at det finnes lys og spenning, men ikke noe funksjon av starteren. Noen idè om hva som kan ha skjedd med tenningslåsen? Selve låsen har posisjonene av, på, og gløding. Egen startknapp. Bør jeg da sjekke at startknappen kopler strøm igjennom? For det må det i tillegg være feil på dynamoen og man måtte spørre hvordan du måler 1,7A. Jeg har en batterimonitor som ovrvåker spenning, forbruk og total/gjenvrende kapasitet. Når den viser et forbruk på 1,7A fra batteriene må vel det bety en slags kortslutning et sted? Det som bekymrer meg i tillegg er at du skriver at batteriene ha vært utladet med 50% allerede i går. Hvis du ikke fikser det omgående trenger du kanskje veldig snart et nytt sett batterier i tillegg. Tror/Håper dette gikk bra. Hadde 12,1V spenning da jeg kom til båten igår og koplet til lading. Burde vel kanskje begynne å kople vekk en og en krets for å prøve å fnne hva som trekker strøm? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Det kan være så enkelt at selve kontakplaten dreier seg med eller omvent at "fingren" ikke vrier videre. Selve kontaktplate er montert under låsen og kan ofte løses/fjernes/byttes. Spesiell når den er fra Bosch. Ang. monitor er det som sagt spørs hvor måleshunten sitter. Eliminerings-metoden funker ofte fint. Forresten, 1,7A ved 12,1V.... Er du sikker på at det ikke finnes noe annet som trekker strøm? Går tenningskretsen i det hele tatt over shunten, og hvis, hvorfor? Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 når vrideren går i på starter glødinga og ladelampa slukker. Alt ser altså riktig ut, men når jeg trykker på startknappen skjer ingenting... Skjenner desverre ikke elektronikken godt nok til å si akkurat hvor måleren er koplet. Det rareste er jo at alle batteribrytere er koplet av på dette tidspunkt. Må reise med lillemor i bursdag nå. Får dra ned i båten mens hun er i bursdag og se om jeg finner ut noe mer. Ifølge skjematikken er startknappen koplet gjennom en skillediode til styrestrøm på startrele. Denne styrestrømen er ut av releet koplet videre til ladelampe. Det virker mistenkelig som om dette har no med det hel å gjøre, men skjønner ikke helt hva... Ødelagt skilledode kanskje? Må nok bare begynne å måle først ved tenningslås og så videre mot startrele og starmotor tenker jeg... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Jeg skjønner ikke helt "når vrideren går i på starter glødinga og ladelampa slukker." men det spiller ingen rolle. Ang. hvedbrytere: Hvis disse skal ta alt strøm, altså også den som går til tenningskretsen, da finnes det definitiv noe feilkobling utenfor bryterne. Ang. startknappen: Den skulle jo bare få spenning så snart tenningen står på. Siden du sier at tenningen ikke kan slås av da synes jeg igjen at du skulle sjekke tenningslåsen. Kanskje det er så enkelt at låsens inneholdet gikk i stykker og ligger nå fint fordelt på kontaktene. Og ang. "skillediode": Det finnes jo mange merkelige fordelinger, kanskje du har en av dem. Hvis du har et koblingsskjema da skulle du kanskje vise den her, da blir det enklere. Ha en fin dag så lenge. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 (edited) når vrideren går i på starter glødinga og ladelampa slukker. Alt ser altså riktig ut, men når jeg trykker på startknappen skjer ingenting... Når du sier at ladelampen slukker, mener du at den slukker når du dreier tenningsnøkkelen? Ladelampen skal lyse når tenning er på og skal ikke slukke før motoren har startet og den får spenning fra dynamoen. Foreslår at du måler spenningen på bryteren når tenning er av og noter hvilke spenninger du måler og nummer på kontaktene. Det er ikke sikkert feilen er der, men det kan fortelle hvorfor ladelampen lyser når tenning er av. Edited May 8, 2010 by Nemo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sea Ray Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Hadde samme problem på min mercruiser. Startrele tar minus fra d+ på dynamo. Kan hende at dynamo er gåen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 Glemte selvfølgelig å ta med multimeteret, og nå blir det barnepass resten av dagen. Kona er ikke helt enig i at jeg bruker hele dagen på dette Litt merkelig at ladalampa slukker når jeg skrur den på ja. Når jeg tenker meg om har den jo pleid å lyse til motoren er igang... Oljetrykklampa lyser jo... Fikk testet alle releer, som alle klikker når jeg setter strøm på spolene. Men fortsatt inken klikk når jeg starter. Prøvde å kortslutte startknappen uten at det ga noe resultat. Koplet av startbatteriet uten at det skjedde noe med stømdreneringen. Koplet bort forbruksbanken så ble det bra. Da slukket også ladalampa med tenningen av. Ikke godt å forstå hvorfor dette skjer eller hvordan det egenetlig er koplet... Har studert skjematikken litt mer og det er ingen kopling fra tenningslås til startknapp. To helt separate kretser. Skal se om jeg får målt litt med multimeter i morra. Blir sikkert hjemme med barna da også. Kona har planer både idag og i morgen. (Har kjøpt nytt hus og det gamle skal overtas på tirsdag så kona må vaske) Hvordan er det med denne ladalampa? Den skal lyse når spenning er under et eller annet? Ser den er koplet til startrele og dynamo på den ene siden, og gløderle på den andre siden. Denne ledningen fra gløderele går til hele instrumntpanelet og heter PUR(purple). Noen som vet hva boksen inne i gløderele merket omvendt K gjør? YEL/RED ledningen går til startknappen. (inn fra bunn i bildet) og videre til innslagsrele på startmotor (ut på høyre side) Jeg mistenker nå at det kan være noe med den dioden som er vist før startrele, selv om jeg ikke kan finne den. Kan jeg prøve å sette 12V rett mot releet kanskje? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 Startrele tar minus fra d+ på dynamo. Kan hende at dynamo er gåen. Og den samme minus er koplet til ladelampa! Dette høres lovende ut Takk for tipset! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Litt merkelig at ladalampa slukker når jeg skrur den på ja. Når jeg tenker meg om har den jo pleid å lyse til motoren er igang... Oljetrykklampa lyser jo... Det er lett for å bli forvirret når noe er galt, men se på bilen din når ladelampen og oljelampen lyser og når de er av. På samme måten er også i båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 Kan jeg koplet til en annen jord for å sjekk dette eller kan jeg da skade den antatte ødelagte dynamoen da? Hva er det som egentlig er ødelagt på dynamoen? Den lade jo bra på siste tur og den er bare 2-3 år gammel... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sea Ray Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Jeg koblet jord rett i startrele, da starte den. Husker ikke farge på den på rele, men kan få sjekket det. Ladelampa lyste hele tiden etter at den startet Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Hva er det som egentlig er ødelagt på dynamoen? Den lade jo bra på siste tur og den er bare 2-3 år gammel... Når batteriet lades ut og ladelampe lyser er som oftest diodebroen gåen (en eller flere er kortsluttet). Batteriet lades ut via diodene til jord. Om regulatoren er gåen vil dynamoen ikke gi ladespenning til batteriene. Regulator sitter gjerne på utsiden og er lett å bytte. Lad opp batteriene og prøv om du får startet, da kan du se om ladelampen slukker, lyser den fortsatt er det mest sansynlig diodebroen. Denne sitter inne i dynamoen og du må demontere for å få den ut. Triconor i Oslo har sikkert en diodebro til dynamoen. Mest brukt er Mando. Du kan bruke en 55-60 A dynamo som du finner på ebay om du bytter til ny. Quote Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Koster like mye å skifte diodebro som det koster med en byttedynamo. Betalte 1800 spenn for en nyoverhalt 90A borte i Prof Birkelands vei i Oslo. Husker ikke i farta hva firmaet heter. Quote Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Kan jeg koplet til en annen jord for å sjekk dette eller kan jeg da skade den antatte ødelagte dynamoen da? Den ledningen som går fra startreleet og til en diode kan du koble fra på releet. I stedet kan du sette en ny ledning der på releet og koble den til jord. Når startreleet får spenning (når du trykker på startknappen) vil releet slå inn og motoren vil starte. Viktig: Du må isolere den ledningen du tar av startreleet, for i tilfelle dynamoen likevel lader vil denne ledningen kunne få 12 V+ spenning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sea Ray Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Uuuups.. Glemte å si at jeg kun jordet til den startet. Riktig det Nemo sier Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 Takk for oppklaring. Dioden er på en gul og rød ledning fra startknappen så jeg antar du da sikter til den brune som går fra ut på "andre siden" av releet og til dynamo og ladelampe. Skal teste det i morgen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Bare for å være helt sikker på at ikke noe blir misforstått. På tegningen der startreleet er vist går en brun ledning inn på releets spole og en ledning fra spolen til en diode. Det står ikke farge på denne ledningen, men det er denne du kobler av. Håper dette var greit. Kan være du mener det samme, men følte meg usikker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 Denne sitter inne i dynamoen og du må demontere for å få den ut. Mener du dette er en ok sak å gjør selv? Uten en masse lodding av nye kretser? Alle standard dynamoer fungerer vel på samme måte så regulator er antagelig lik. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 8, 2010 Author Share Posted May 8, 2010 (edited) Det står ikke farge på denne ledningen, men det er denne du kobler av. Jeg er ikke best kjent for min evne til å kommunisere og gjøre meg forstått... Dette bildet bør gjøre det litt enklere å forstå, men vanskeligere å tyde. Den ledningen det sitter en diode på går mellom styrestrøm på startrele, og startknapp. Ledningen på andre siden av styrestrøm på startrele går til dynamo og ladelampe. edit: nå bør bildet bli forståelig... Edited May 8, 2010 by snod (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Det er ledningen til startknapp fra spolen på releet. Når du har koblet en ledning på releet så ikke skru den fast til jord. Legg den til jord et øyeblikk og se om motor vil starte. Hvis motor nå starter er det sikkert dioden som er defekt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 9, 2010 Author Share Posted May 9, 2010 Brom Brom og takk for hjelp Kopla den brune ledningen til jord og jammen fyra den. Aner ikke hvor mye tid jeg hadde brukt på dette uten dere. Hadde aldri mistenkt den dynamoen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Det var bra, gratulerer! Du har vel ikke fått målt så mye enda, men det hadde jo vert artig å få vite spenninger på dynamoen og hvordan ladelampen oppfører seg nå. Selfølgelig når du får tid. Jeg har hørt at det ikke skal være så gunstig med den løsningen at men tar spenning fra D+ på dynamoen. Etter det jeg forstår er grunnen til at denne løsningen er valgt, er at man ikke kan gjøre startfårsøk med motoren i gang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
snod Posted May 9, 2010 Author Share Posted May 9, 2010 Skulle bare levere guttungen hos en kompis og tok en rask tur innom for å prøve. Nå er kona ute og vasker hus, mens jeg passer lillemor og minstemann. Ladelampa lyste med tenning på. Kan kanskje kople tilbake jord på dynamo når motor er igang for å se om dynamo lader? Hvis en diodebro på dynamo er røken så vil den vel "lade" rett tl blokka? Da bør jeg vel se drenering og spenningsfall på batterimonitoren... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.