Jump to content

Hvordan lage/kjøpe daumann?

TICORA

Recommended Posts

Etter å ha sett en del geniale daumansløsninger ute på havet men ikke funnet noen steder å kjøpe så henvender jeg meg til BP's kyndige medlemmer:

- Har noen en god måte å lage en daumann på og hav slags vekter om egner seg?

- Noen som vet om en kan kjøpe dette og evt hvor?

Har en 29fots Marex SC med Engbo anker. Fungerer utnerket men med småbarn hadde daumann på tauet vært fint for å kunne dra båten inn ved påstigning/avhopping i uthavn.

ENDELIG BÅTSESONG! :cool:

- Noen som vet om en kan kjøpe dette og evt hvor?

Jeg kjøpte den jeg har hos seasea på rud i bærum. Sikkert mange velutstyrte båtforretninger som har det. Kommer i flere vekter og vil tro at det er lurt å ha en tung, innenfor rimelighetens grenser. Det kommer sikkert andre her og foreslår å lage det selv og hvordan.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei.

Naboen laget en gang denne daumannen til meg. Den består af en bit galvanisert rør med bly inni.

Blyet fikk han gratis der de skifter dekk og balanserer dekk, altså slike små blyvekter som var

pellet av dekk. Disse smeltet han (propanbrenner) og helte oppi rørstumpen og satte et øye nedi.

daumann.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Boks-trixet er genialt. Hvor tungt loddet bør være kommer an på båtens vekt, hvor godt anker du har, om du har tau, blytau, eller kjetting. Det har også mye å si hvordan du bruker båten. Er dere kun ute på dagsturer i godt vær, eller er du den som ligger igjen i holmene når stormvarselet kommer?

Jeg lagde meg to provisoriske lodd i fjor. Antar at de veier ca 14-15 kg. Det er bare en 80mm stålaksel som jeg sveiset en rustfri bøyle på. De ser ut som loddet til Lars H. Jeg malte dem med grunning og to strøk bengalack. Trodde at de skulle bli rustne og stygge rimelig fort, men de er faktisk like fine ennå.

I år har jeg tenkt å støpe meg noen nye i bly. Jeg vil ikke ha stål utenpå. Blyet er mye bløtere og lager ikke så lett riper i gelcoat og treverk. Tenkte å bruke en tom fiskebolleboks e.l. Jeg kommer til å lage flere vekter i ulike størrelser. Det er gull å ha noen lodd å henge ut på fortøyningstauene til land også. Da unngår man rykk og ligger mye mer behagelig :smiley:

Fatters fikk laget en av de fineste daumann jeg til nå har sett. Den var laget av en stor blyhammer, på skaftet ble det sveiset på en holder med trinsehjul og krok som lå litt over tauet(slik at den ikke kunne hoppe av tauet) i syrefast, samt en bøyle rundt denne til å feste karabiner i.

Vekt ca 15-20 kg. Fin som jollanker også.

Skal du lage en litt enklere ville jeg anbefale å gå i en dykkerbutikk og kjøpe 2 stk brukte blylodd til å tre på blybelte og stripse disse sammen med solide strips eller nylonbelte + en stor karabin. Som tidligere nevt er bly mye "snillere" mot gelcoaten.

Du firer den ned med egen tynn line etter at ankeret ligger på plass og ankertauet er strammet opp. To fordeler med dette. Du kan selv regulere hvor langt ned du vil ha den mht forholdene, og det er lett å trekke den opp når du skal dra - før du drar inn ankeret. Så slipper du å dra på hele vekta på en gang.

mvh tuffff

Colaboks med smeltet balanseringsbly

Kan du gi en liten beskrivelse av hvordan du konkret går frem for å smelte bly med propanbrenner?

Vil gjerne lære dette.

Bruker du en gammel kjele eller lign.?

Hvor lenge holder blyet seg flytende slik at du kan helle det oppi f.eks en ølboks?

Hvor mye bly smelter du ad gangen?

Må du bruke "armeringsjern" i støpen dersom du smelter bly i to porsjoner?

Etc etc.

Med andre ord en oppskrift for nybegynnere i blysmeltingsfaget.

Buster X med Yamaha 70

Min daumann er på 2-3 kilo og laget av betong! Høres rimelig pinglete ut til fire tonn båt, men den gjør faktisk jobben. Holder båten litt ut fra svabergene, selv om det kommer ubehagelige hekkbølger. Jeg kommer kanskje med tiden til å lage meg en daumann av bly, da jeg har en barre på 30-40kg i garasjen som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til. Men etter min erfaring er ikke vekt veldig viktig, en forholdsvis lett daumann gjør også god nytte for seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...