TICORA Startet 8.Mai.2010 Del på Facebook Startet 8.Mai.2010 Etter å ha sett en del geniale daumansløsninger ute på havet men ikke funnet noen steder å kjøpe så henvender jeg meg til BP's kyndige medlemmer: - Har noen en god måte å lage en daumann på og hav slags vekter om egner seg? - Noen som vet om en kan kjøpe dette og evt hvor? Har en 29fots Marex SC med Engbo anker. Fungerer utnerket men med småbarn hadde daumann på tauet vært fint for å kunne dra båten inn ved påstigning/avhopping i uthavn. ENDELIG BÅTSESONG! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 - Noen som vet om en kan kjøpe dette og evt hvor? Jeg kjøpte den jeg har hos seasea på rud i bærum. Sikkert mange velutstyrte båtforretninger som har det. Kommer i flere vekter og vil tro at det er lurt å ha en tung, innenfor rimelighetens grenser. Det kommer sikkert andre her og foreslår å lage det selv og hvordan. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Åsabu Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 (redigert) En billig og grei løsning er å stikke innom en skraphandler og se om ikke du kan få fatt i en stor gravemaskintann. Den har høy egenvekt og har et hull i enden. Jeg malte min med hammerlakk og den fungerer perfekt.. tipper den veier 10-12 kilo. Redigert 8.Mai.2010 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 (redigert) 8kg paraplydregg hos biltema koster tohundre kroner. Sammenlagt er det en helt grei daumann. Galvanisert og gode greier. Redigert 8.Mai.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Lars H. Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Hei. Naboen laget en gang denne daumannen til meg. Den består af en bit galvanisert rør med bly inni. Blyet fikk han gratis der de skifter dekk og balanserer dekk, altså slike små blyvekter som var pellet av dekk. Disse smeltet han (propanbrenner) og helte oppi rørstumpen og satte et øye nedi. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Har i mange år kun brukt ei plastkanne fyllt med sand. Fyll opp ei kanne (alt etter størrelse,vekt,behov) med sand etc., lim igjen korken, og fest på en karabinkrok til å henge på dreggtauet, så har man en ypperlig "daumann" nesten gratis klar til bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Colaboks med smeltet balanseringsbly, fjernet boksen etter på . stikk en øyebolt el neddi mens blyet er flytende. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Omtrent slik - men hvorfor fjerne boksen, når motivet er såpass maritimt. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Laget meg en slik boks som over,artig sak. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tomeriks Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 En annen fordel med øl boks er at aluminiumen er uten skarpe kanter, slik at den ikke lager merker osv om den slår bort i noe. Min Pripps blå er inne i sin 10 sesong :-) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 En pen, rund stein bundet inn i finmasket not. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Seil sport nr 3 d.å. ga en grei veiledning om daumann til ankring! Ellers er dauman en poppulær man til flere arbeidopperasjoner hos forskjelllige arbeidslag og innen flere yrker! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Boks-trixet er genialt. Hvor tungt loddet bør være kommer an på båtens vekt, hvor godt anker du har, om du har tau, blytau, eller kjetting. Det har også mye å si hvordan du bruker båten. Er dere kun ute på dagsturer i godt vær, eller er du den som ligger igjen i holmene når stormvarselet kommer? Jeg lagde meg to provisoriske lodd i fjor. Antar at de veier ca 14-15 kg. Det er bare en 80mm stålaksel som jeg sveiset en rustfri bøyle på. De ser ut som loddet til Lars H. Jeg malte dem med grunning og to strøk bengalack. Trodde at de skulle bli rustne og stygge rimelig fort, men de er faktisk like fine ennå. I år har jeg tenkt å støpe meg noen nye i bly. Jeg vil ikke ha stål utenpå. Blyet er mye bløtere og lager ikke så lett riper i gelcoat og treverk. Tenkte å bruke en tom fiskebolleboks e.l. Jeg kommer til å lage flere vekter i ulike størrelser. Det er gull å ha noen lodd å henge ut på fortøyningstauene til land også. Da unngår man rykk og ligger mye mer behagelig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 En pen, rund stein bundet inn i finmasket not. Stein under vann veier ikke mye, dårlig løsning spør du meg. Bly og gull er bra, men den siste eliminerer seg på en måte selv... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seasu Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Fatters fikk laget en av de fineste daumann jeg til nå har sett. Den var laget av en stor blyhammer, på skaftet ble det sveiset på en holder med trinsehjul og krok som lå litt over tauet(slik at den ikke kunne hoppe av tauet) i syrefast, samt en bøyle rundt denne til å feste karabiner i. Vekt ca 15-20 kg. Fin som jollanker også. Skal du lage en litt enklere ville jeg anbefale å gå i en dykkerbutikk og kjøpe 2 stk brukte blylodd til å tre på blybelte og stripse disse sammen med solide strips eller nylonbelte + en stor karabin. Som tidligere nevt er bly mye "snillere" mot gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Hva bruker dere denne daumannen til? Jeg vil gjerne lære. Det eneste ordet for daumann jeg kjenner er den røde tråden som går fra beltet mitt og inn på fjernkontrollen. Den som "dauer" motoren hvis jeg skulle falle over bord. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Hobby 430 Sport Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Gir bedre ankerfeste og sikrer mot at andre båter får ditt ankertau i propellen! Henges mellom anker og båt sånn at tauet synker litt ned og redusere draget på ankeret! Sikkert andre som kan forklare de bedre Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Bartesam Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Daumannen gjør at ankeret og ankerlina ligger flatere ned mot bunnen enn det ville gjort uten. Det igjen gjør at ankeret får bedre feste, samt at daumannen tar opp litt av bevegelsene båten gjør i sjøen Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Double Weber Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Ok. Takk for forklaring Jeg ser dere bruker karabinkrok på daumannen. Vil ikke den bare renne ned tauet og legge seg nærme dreggen? Skal den ikke festes på dreggtauet en bestemt lengde i fra dreggen? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
tuffff Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Du firer den ned med egen tynn line etter at ankeret ligger på plass og ankertauet er strammet opp. To fordeler med dette. Du kan selv regulere hvor langt ned du vil ha den mht forholdene, og det er lett å trekke den opp når du skal dra - før du drar inn ankeret. Så slipper du å dra på hele vekta på en gang. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Colaboks med smeltet balanseringsbly Kan du gi en liten beskrivelse av hvordan du konkret går frem for å smelte bly med propanbrenner? Vil gjerne lære dette. Bruker du en gammel kjele eller lign.? Hvor lenge holder blyet seg flytende slik at du kan helle det oppi f.eks en ølboks? Hvor mye bly smelter du ad gangen? Må du bruke "armeringsjern" i støpen dersom du smelter bly i to porsjoner? Etc etc. Med andre ord en oppskrift for nybegynnere i blysmeltingsfaget. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
BårdK Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 (redigert) Til de som ikke er så Reodor Felgen, kan de kjøpes på NautiskHandel.no. Redigert 9.Mai.2010 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Hvor tung blir egentlig en daumann laget av bly smeltet i en colaboks? En colaboks inneholder 0,3 liter og med egenvekt på 10 (?) så blir det jo bare rundt 3 kilo som vel blir litt pinglete? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Retox_93 Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 1 liter bly = 11 kg ca.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Min daumann er på 2-3 kilo og laget av betong! Høres rimelig pinglete ut til fire tonn båt, men den gjør faktisk jobben. Holder båten litt ut fra svabergene, selv om det kommer ubehagelige hekkbølger. Jeg kommer kanskje med tiden til å lage meg en daumann av bly, da jeg har en barre på 30-40kg i garasjen som jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til. Men etter min erfaring er ikke vekt veldig viktig, en forholdsvis lett daumann gjør også god nytte for seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.