Jump to content

Båtførerprøve eksamen på nett kan da ikke være tilfelle?

Helge

Recommended Posts

Snakket i går med en kollega som hevdet at man ikke bare kunne ta båtførerkurset på nettet, men også avlegge selve prøven (eksamen) på nettet med passordpålogging etc. Som en som tok prøven på "gamlemåten" for ca 10 år siden blånektet jeg kanskje litt kjapt på at dette var mulig i dag, men da med begrunnelse om at det må da være for lett å jukse da. Men han sto på sitt...? Kan virkelig dette være tilfelle...?

i så fall på pc inne i lokaler godkjent av Norsk Test vil eg tru....?

Heimeprøve? .....tviler , men det hadde jaggu vert intressant synest eg då.

Juks...tjajo. Her er det sikkert delte meininger..... Feks kompisen min som lovlig har kjørt rundt med sagaen til pappen i over 10 år, aleine på ferier, og helgeturer i all slags vær- og nå er det forbudt.... nå er han ikkje lovlig sjåfør lenger?!

Mongo spør du meg. Så må en ta seg fri fra jobb og kanskje reise vekk ei helg til mange tusen kr for å ta beviset....?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Så må en ta seg fri fra jobb og kanskje reise vekk ei helg til mange tusen kr for å ta beviset....?

Det er ikke nødvendig med kurs for å klare prøven. Jeg har hatt båt i 6 år, og leste lett gjennom båteierboka og brukte sunn fornuft på spørsmålene. Det gikk veldig fint.

Vet om en som lånte boka til båtførerprøven, leste den hjemme og klarte prøve uten feil.

Slik som prøven er lagt opp (den er ikke vanskelig) synes jeg det burde vært obligatorisk med kurs hvis formålet skal være å heve kunnskapsnivået/kompetansen blandt fritidsbåtførere.

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Enig med deg Nada! Formålet må absolutt være å heve kompetansen blandt båtførerne, og det ivaretas etter min mening kun gjennom kurs med dyktige kursholdere. Jeg må si jeg ble imponert på kurset over det engasjementet ungdommen viste og viljen til å grave å spørre for virkelig å forstå de forskjellige temaene. Disse unge menneskene hadde sikkert kunnet lest seg opp på diverse måter hvis målet ene og alene var å bestå eksamen, men det gjorde de heldigvis ikke!

For egen regning må jeg si følgende: Tok selv båtførerprøven for første gang i 1977 og har mer eller mindre hatt forskjellige båter siden det. Jeg hadde ikke degrann vondt av å ta kurset på nytt, så hylekoret som oppso og amnistiet som ble gitt de med fødselsdato før 1980, skjønner jeg ærlig talt ikke! Blir litt som om alle med gyldig førerkort for bil, utstedt før bommringer ble innført i Norge skulle slippe å betale bommavgift!

......Når det er sagt er min oppfatning at praksis også burde være med i kurset, gjerne også nattseilas!

Ja, det samme har jeg vært tilhenger av i alle år og derfor er praksisen alltid en vesentlig del av våre båtførerkurs. Men veldig mange driver fortsatt alle kursene sine i et klasserom "langt inne på tørre landet" uten å ha tilgjengelige båter av passende standard og størrelse.

(For fritidsbåtsertifikatene har man krav til praksis, alternativt at man kan avlegge en praktisk utsjekk for å vise at man har de nødvendige ferdighetene.)

..... Det er ikke nødvendig å gå på kurs. Men om man ikke er båtvant så kanskje det er lurt...

Det har du fullstendig rett i!

Spesielt de siste ukene har jeg hatt mange som har lest på egenhånd, gått opp til prøven og bestått med gode resultater. Men en annen ting er at hvis man først har god praksis fra båtbruk gjennom flere år - da lærer man faktisk enda mye mer av et godt båtførerkurs enn hvis man stiller nokså uerfaren.

Uansett så er kravet til dokumentert kompetanse, i form av båtførerbevis eller høyere, kommet for å bli. Kravet forsvinner ikke fordi om enkelte misliker det, mener at det ikke er nødvendig eller at det ikke bør gjelde for akkurat dem. Sjøfartsdirektøren har sogar uttalt helt klart at grensen som foreløpig er satt til 1980 vil bli forskjøvet etter hvert som man får tatt unna disse årgangene :saint::saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...