Jump to content

ford et2704 vann i olje


baltic29

Recommended Posts

hei

noen med kjennskap til vann i olje i en ford et2704? har tatt av toppen men ser ingen plasser der det er synlige lekkasjer? motor har gått varm og manifold sprakk da,i ettertid har jeg hatt problemer med å få opp turtallet mangler 4-600 omdr..å er veldi tungstartet..

noen med kjennskap om svakheter i topp el.lignende?

Link to post
Share on other sites

Minker det på kjølevann, eller kan det være sjøvann? Må vite det før vi går videre.

Dersom toppen har vert av, eller varm. så kan det være den må høvles. Trur nylig det var ein anna her på BP som hadde samme problem, og der var det ein feil med montering av topp, så han tok av toppen og "retta" pakning eller noko slik.

Trykkluft er min favoritt når eg jobber med slike feilsøkinger. Sett stempel i bunn og lukkede ventiler, og sett full trykk inn i dysehull. Og så er det bare å lytte etter hvor lekkasjen er.

 

Historien bak er også intressant synest eg, ein ford som går seg varm er sjelden vare. Kva var årsaken til dette?

 

red: Leste innlegget ditt ein gang til nå.... er toppen av nå? i så fall : du må kanskje ha lupe for å finne feil. Det er ikkje alle feil

som er synlige for det blotte øyet... Videre så har eg hatt fleire topp-overhalinger med feil på pakning, der det har vert "umulig" å sjå feilen.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Motor gikk seg varm da jeg var på først luftetur i år,jeg var så uheldig at det var en slangeklemme på ferskvanns systemet som røk og vannet forsvant da selfølgeli ut, resulterte i en sprukken eksosmanifold så vannet rant rett ut eksos, fikk så tak i en ny manifold og skiftet pakninger. etter dette så fikk jeg liksom ikke skikkeli "gang" på motoren, vannet i oljen kom liksom ikke før jeg hadde vert en prøvetur til,når jeg gav motor gass da så kom det en svart røksky ut eksos,å fikk ikke helt skikkeli turtall på motor manglet en del omdr. er ikke sikker på om det er ferskvann eller sjøvann som kommer inn, toppen har jeg demontert idag for mistanken min var jo den umiddelbart når dette sjedde men siden jeg verken ser noe på blokka eller pakning eller topp så ble jeg litt rådløs... men hvis så tilfelle det skulle ver lekkasje mellom ferskvann/motorolje så skulle det vel blitt trykk i kjølesystemet..for oljetrykket ligger jo mye høyere enn trykket du har på kjølevannet..

 

Må jo sies at jeg har også trykket og skiftet dyser, på fakturaen jeg fikk så sto det at de var trykket til 250,men etter at jeg har studert litt så har jeg jo funnet ut at åpningstrykket skal jo vere 205 +- 2,5atm.

kan dette vere med på å forårsaket problemet?er det skadeli med for høyt åpningstrykk?

 

Snakket også med en som hadde noen teorier om chrom foringer og støypejernsforinger,men vet ikke hvor relativt det er i denne sammenheng...

Link to post
Share on other sites

ja oljekjøleren er sjøvanns kjølt,men skulle jeg ha fått et effekt tap av dette?mangler jo 4-600omdr.. greit med vannet i oljen kan det godt vere muli ja..

forresten noen som vet hvor man får zincer til bowman varmevekslere?

Link to post
Share on other sites

zink til bowman? opps...skal de ha zink?

Må nok lese meg litt opp på foringer til denne motoren, det veit eg ikkje.

Det er ikkje trykk på olja anna enn i kanalene på vei opp i toppen, alle retur og nedi motor er lavere trykk enn kjølevannet. Så med en sprikk på riktig plass kan vannet slippe inn til olja.

...men dette skulle heller ikkje medført effekttap...... :confused:

Du har nok problem i kompressjonsorådet.

Sprikk i sylinderforing ville ført til bobling(koking) i kjølevannet når stempel var på vei opp i kompressjonstakt......

Dette hadde du vel sjekka før du demonterte topp, så dette utelater eg nå. Trur det skulle vert mulig å sett iaffal.....-men

då skulle ikkje vannet kommet i olja før du evt stopper varm motor.

Da er det overtrykk i kjølesystemet, og vannet kan presses inn i sylinder.......-men da skulle det vel egentlig bare lagt seg oppå stempelet, med mindre eventuell sprikk er lavt nede i foring. Da er det fritt inn til bunnpanne....

Veit du om det er løse foringer på denne? I så fall kan varmen ha tatt knekken på Oring/pakning i bunn av sylinderforing.

Slik feil finner du ikkje med trykkluft-test. (som uansett ikkje går med toppen av) ...men igjenn...dette skulle ikkje ført til effekt-tap...... hm... :diving:

 

Kanskje vi snakker om to feil.... Oljekjøler og Topp/toppakning.

Eller at du hadde komtressjonstrykk-lekkasje inn i kjølesystemet når du kjørte....

 

Du skulle kjørt kompressjonstest og evt sylinderlakkasjetest før demontering

 

Går motor heilt fint ellers? Tenker om manglende turtal kan skyldes slakk wire eller noko slik...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

er du sikker på at du har satt på rett topp-pakning. det er forskjell på om du har crom-foringer eller støpejernsforinger. har nylig skiftet topp-pakning og da var det en luring(tidligere eier) som hadde brukt et eller annet stoff på gjengene. dette resulterte i at selv om jeg hadde rengjort bolthullene, så fikk jeg ikke boltene nok ned. tok av toppen og vasket bolthullene i blokka grundig.fikk opp stoffet og testet om boltene gikk lett helt ned. etter dette gikk det greit med montering.

stoffet i bolthullene gjorde at jeg fikk moment på boltene, men ikke på toppen. hos meg oppdaget jeg det før jeg startet, slik at jeg berga pakninga.

ifølge kd-trading, så blåser du pakninga hvis den er feil( for cromforing eller støpejern)

hos meg kunne jeg ikke si sikkert hvor lekasjen var, men ny pakning fikset det. er plaget med luft nå, men det ordner seg.

jeg fikk ikke vann i olja, men trykk i kjølevannet.

Link to post
Share on other sites

Har bowman varmeveksler husker ikke typen men fh et eller annet, den har zinc på siden sjøvann kommer inn,bolt som er merket zn, hos meg var den malt fint over så jeg såg det ikke før jeg skrapet av toppen på bolten(tror den var ca 24mm i str)

 

Pakningen regner jeg med at er korrekt da motor var overhalt av forhandler i 94, snakket med en i kd trading jeg og men ikke godt å se forsjell på de foringene.. virket harde men skrapet bare litt i kanten med et skrujern, ikke sikker på hva som er normalt på de motorene om foringene er løse eller hva de er....??

 

Før jeg demonterte motor så hadde jeg hvertfall ingen bobbling i kjølevannet,men tanken på at jeg kan både ha en lekkasje i oljekjøler og pakning har slått meg,jeg gikk rett på toppakningen jeg..så kjøleren har jeg ikke sjekket ennå...skal ta til på den imorgen tror jeg, men har hørt noen som har snakket om at toppene på de motorene ikke tåler så veldi mye før de får en evnt brist, så skal prøve å trykke toppen var tanken,vet ikke helt hvordan jeg skal angripe det men det må vel vere noen som kan jøre det??noen som vet?evntuelt en metode å jøre det selv?

 

men turtallsproblemet kan kansje skyldes for høyt dysetrykk kansje?som jeg skrev tidligere så såg jeg på faktura at de var trykket til 250... og når jeg leste skulle de ha 205 i åpningstrykk,dette kan vel resultere i for sein innsprøyting og derav tap av omdr...for da blir vel tenningen forsinket i forhold til hva den egentli skal ha og resulterer kansje tap av effekt...eller tenker jeg feil da?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...