Elthe Startet 8.Mai.2010 Del på Facebook Startet 8.Mai.2010 Støpe moring med murmørtel?? Jeg har noen sekker liggende og lurer på om dette kan duge til å lage moring med? Forvittrer dette fortere enn C35? Planen er å fylle et fat og klaske det ut i fjæra. Lurer vel egentlig på om jeg venter til mandagen og fyller litt ferdigbetong fra fabrikk dog. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Jeg hadde ikke vært i tvil. Ville gått for ferdigbetong av "sjøvannsbestandig" type. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Morgan81 Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Tror jeg ville valgt ferdigbetongen, selv om det nok er kjettingen og/eller tauverket som er det svakeste leddet på sikt. Men jeg ville ikke brukt fat (hvis ikke det er snakk om mudderbunn). Et firkantet lodd med lav høyde er bedre. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Har støpt og lagt ut flere titalls moringer og alltid brukt vanlig C25 betong. Det holder i massevis. Kapper et 200 liters fat i tre deler og fyller opp. Har alldri opplevd at betongen forvitrer, men sluttet å bruke galvaniserte øyer i støpen til bøyetauet. Bruker nå i stedet et 50mm drensrør som støpes fast som en u i støpen. Da er det enkelt å bytte tau/kjetting og moringen kan benyttes om og om igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Jeg får leke betongteknolog et øyeblikk ;) Det er ikke lenger noe som heter C35 i dagens betongstandardisering. Den tidligere betegnelsen C35 sa i seg selv ikke annet enn at betongen hadde en trykkfasthet på 35 N/mm2 målt på herdet terning. Dagens standard betegner betongens egenskaper på en annen måte, eksempelvis B35M60. B35 sier at betongen har en karakteristisk sylinderfashet på 35 N/mm2, mens M60 sier noe om betongens bestandighet. En betong som skal være sjøvannsbestandig må tilfredsstille eksponeringsklassene XS1, XS2 eller XS3, avhengig av om den skal være brukt i kystklima, være permanent neddykket eller utsatt for sprut/tidevann etc. Alle disse eksponeringsklassene er dekket av bestandighetsklassen M40. Skulle en "ekspert" anbefalt betong, ville han trolig sagt at du skal bruke B35M40. Dette er imidlertid av teoretisk betydning, ettersom de fleste betonger, med unntak av "magre" typer, vil være gode nok til formålet. Det er tross alt ingen bærende konstruksjon. Det kan nevnes at man på betongblandeverk ofte blir spurt om å lage betongklosser o.l. for bruk til forankring av "utfar". Til dette formål samler man opp rester og fyller i et kar, hvor man støper inn et kraftig bøyd armeringsjern i toppen. Det tas ikke hensyn til verken fasthets- eller bestandighetsklasse ...simpelthen fordi omtrent all produsert betong er god nok og kan brukes til dette formålet. Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
jfw69 Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Husk at det også er forskjell å støpe i vannet / under vann, eller støpe på land, la det herde en måneds tid, og deretter hive det uti. Jeg antar du skal støpe moringene på land, og har tid til å la de herde (helst min. 28 dager). Til bruk som noen stakkarslige moringer mener jeg du kan gjøre det så billig som mulig. Kjøp deg noen sekker standard portlandsement, noe pukk eller grus, og sand. med disse ingrendiensene har du en mye sterkere betong i tillegg. Vanlig mørtel egner seg dårlig til å tilsette mye grov grus / pukk. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 (redigert) Elthe spør: " Støpe moring med murmørtel?? Mur mørtel er en kalk, sement sandblanding til å mure med, så ikke bruk den. Elthe vil lage Moring. Min erfaring er at betong utsettees for de største utfordringene i skvalpesonen, mens nedsenket på bunden er det nokså "rolig" Ved støping av moring er de største utfordringene: innfesting av kjetting/tau, nedsetting av moring (ut fra på land, ned til og andre installasjoner på bunden( kabler, vannledninger og kkloakkledninger) om en håndblander /frittblander/tvangsblander kontra ferdigbetong er ikke nøye. Vær litt nøye på oppmåling av alle bestandeler i betongejn så blir det bra! Den gamle skuffe metoden er ikke bra! En skuffe sand, og en skuffe portlandsement er svert forskjellig i volum. Bruk en bøtte til å måle opp med, så blir betongen bra! (murerpils veier ikke mye i en moring, så lever de til butikken når dere henter nye!) Redigert 8.Mai.2010 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Camor Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Hvis du har et betongverk i nærheten av der du bor så lager du en forskalling i den størrelsen du ønsker og plassererer den på betongverket. Da fyller de opp med restbetong. Det vil ikke koste deg mange kronene. Og der har de sikkert en hjullaster så de kan hjelpe deg med å få moringen opp på en henger. Jeg fikk beskjed om at en B30-betong (mye brukt til gulv) kunne de garantere i 10 år under vann. Dvs de visste ikke hvor lenge den ville holde. En B45-betong som blir brukt på bl.a. bruer garanterer de i 100 år (og da er vel allting glemt ) Hvis betongen skal herde ferdig på land så husk å vanne den. Jeg la min ut etter noen dager. Det mente de var bare bra da moringen fikk nok fuktig under herdingen og at herdingen tok litt lengre tid. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.