Jump to content

El. problem Evinrude 50hk OMC 86-87 mod.

Mr Plow

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en evinrude 50hk 86-87 modell, sånn som avbildet.

50hk.jpg

Har noen bugs med den, ene er at den vil ikke stoppe på nøklen. Må skru av bensina for å få stoppa den. Er en ledning som er av inne i kontrollboksen, vet ikke helt hvor den skal stå hen. prøvde å jorde den men hadde ingen effekt. Trur den har noe med stoppen å gjøre. Har et koblingsskjema, men er ikke sikker hva den er koblet til der(markert på bilde). Er den sorte og gule ledningen som er av. Noen som vet?

kobling.jpg

Et annet problem er at det virker som om motoren går rå når den er kald,og kan stoppe etter man har kjørt et par minutter. Går helt fint et par minutter mens man rolig putrer utover, så plutselig stopper den. Da må jeg justere litt på bensinkrana for å få start på den igjen. Sitter en bensinpumpe på den med kran på, sitter en magnetventil er det vel i denne pumpa. Går to vakumslanger og en bensinslange, to ledninger. Kan denne være gåen? Er dette en pumpe eller en primer/choke? Eller noe annet som kan være gæli. Har ikke bilde av denne akkurat nå.

jeg har akkurat fått samme problem med at ikke vill stoppe med nøkkel..har en lik motor ,var under vann og etter hadde gått over den og startet den igjen ville den ikke stoppe...skal åpne opp og se på tingene imorgen men regner med er en jordfeil siden skjedde i sammenheng med var under vann:(

Svart (redigert)

Prøvde å jorde den sorte og gule ledningen men hadde ingen effekt. Men hva er den er koblet til på koblingsskjema? er det bare en stoppknsapp eller noe?

Den lille røde hendelen på den chokedingsen står vanligvis framover eller langsetter. Men når jeg starter den må den stå rett opp ellers er det ikke liv å få. Men når den er varm kan jeg justere den opp igjen. men den skal jo ikke være sånn

Det er jo et par ledninger på den og, det er kanskje primestart funksjonen på nøklen.

Redigert av Mr Plow (see edit history)
  • 2 år senere...

Gul/sort ser ut til å være stoppsignal. Det du har markert på tegningen er nok dødmanns bryteren.

Gul/sort skal jordes for stopp av motor så det virker som du har brudd i denne lederen et eller annet sted fra kontrollboksen til

powerpacken (sort boks på høyre side av motor).

Hvis det piper når du jorder den brune ledningen er nok dette overtemperaturalarmen og ledningen skal normalt være koblet til en bimetallbryter

som sitter bak på motoren i nærheten av tennpluggene.

Dingsen med den røde hendelen er primerventilen som tilfører bensin direkte fra bensinpumpe til innsug ved start og kan normalt aktiviseres ved å trykke inn nøkkelen. (Du skal høre et klikk fra den når du trykker nøkkelen inn)

Hendelen på siden er normalt bare en nødløsning hvis du ikke har strøm.

Hilsen

Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...