Jump to content

Fjerne eksosgjennomføring, sitter dønn fast i Sikaflex el.lign.

Marø

Recommended Posts

Har en Scand Baltic 2003 modell hvor jeg har fått en lekkasje i et bend / sveis i svanehalsen før eksosutløpet. Har fått ut alle skruene, men gjennomføringen sitter dønn fast. Regner med at det er brukt Sikaflex. Er det noen her som har gode idèer.

016_2.jpg

Samme har skjedd meg. Jeg løste dette med å banke 2 stk skrutrekkere på langs slik at de ligger inntil skroget. Etter hvert som jeg banket tok jeg en pappkniv og skar så langt jeg greide. Banket skrutrekkera litt til, så skjære igjen. Så løsnet det. Ulempen er riper fra skrutrekkera i skroget, men kan sikkert legge noe i mellom slik at det ikke riper.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Tynn tråd/ ståltråd er allerede nevnt. Da jeg skiftet skroggjennomføringer ved bruk av vinkelsliper så jeg at sikaen boblet og ble myk når det ble varmt, som nevnt over.

Sikaen slipper når du kommer opp i en viss temperatur, meget effektivt å varme opp en av delen for demontering. Muligens er gassen/røyken rimelig giftig så vær forsiktig...

""

Combustion will release oxides of carbon and nitrogen with

possible HCl

""

4,4-methylenediphenyl diisocyanate

GeirKS

Varmluftpistol på full guffe jevnt over i minst 10 minutter og du kan dra det av med håndmakt...

Hadde samme problem med bunnventil koblinger der sika var brukt som gjengetetting. Uten oppvarming var det som stål, helt umulig å få av. Ikke til å rikke, no way. Så etter tips fra Baatplasen selvfølgelig så prøvde jeg varmepistol. Litt utålmodig i starten, men etter en stund fikk jeg bevegelse. Mer tid og mer varme og det gikk som smurt.

sailorBoy