Marwin Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 (edited) Som vedlegg i båtblader ligger tilbud på allehånde preparater for overflatebehandling av plastbåt / skrog. I dette forum diskuteres en masse om beste middel, metoder, verktøy og resultater innen emnet. Jeg er ingen "plastmann" så jeg fikk 2 drevne karer til å ta renovasjon av skroget mitt for 2 år siden... Skroget på Hardy Regatta er blått, og det begynte å bli temmelig skjodet i fargen etter flere år med dårlig vedlikehold. Resultatet var flott! Den dyp-blå fargen kom tilbake, jevnt og pent over det hele Men de holdt på nesten 2 dager... Det holdt helt til august samme år. Da begynte skjoldene å komme tilbake Fikk et råd fra en båtmann på Sørlandet: "Smør inn skroget med vaselin-olje", sa han Som jeg gjorde, og skroget var atter pent og blått; Etter 20 minutters jobb med olje og svamp.... Det varte nesten helt til oktober da jeg tok opp båten. Da jeg tok båten ut av betongburkaen i fjor, var skjoldene tilbake. Fikk et nytt råd fra en lokal "båtmann?": "Smør på Geelcoat Renewer", var rådet jeg fikk. En boks på båtsjappa kostet 168 kroner. for 1 liter. Jeg smurte inn skroget med svamp, og brukte knapt en kvart liter på 20 fots skrog. Blåfargen kom tilbake, skjoldene forsvant og det varte sessongen ut. I år var det noe skjolder, så jeg smurte skroget inn på nytt, og venter at det skal holde seg ut sessongen i år også.... Hva er det som skjer? Bruker ikke timesvis med allehånde preparater.. Jukser jeg?? Edited May 9, 2010 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
sveinh04 Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Det tørker ut og da kommer skjoldene tilbake. I stedet for å lete etter en wonder-cure ville jeg heller bare smørt med vaselinolje et par ganger i sesongen. Det er skånsomt også. Quote Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Dannyboy11 Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Trolig er gelcoaten ytterst permanent svekket av årenes løp, med sol, sjø og oksidasjon. Hadde du kikket på skroget ditt i mikroskop ville det sett ut som Jotunheimen, med daler og store fjelltopper i mellom disse. Løsningen vil å si fall være å slipe ned det ytterste laget på hele båten, ned til "dalene", for så å rubbe og polere det hele opp igjen til frisk, slett overflate. Dette vil gi en varig glans om du beskytter skroget med god voks, og erstatter denne voksen når den er tæret opp igjen. For når du sier "plastbåt", du mener da båt bygd i glassfiber, med gelcoat ytterst? Om du mener PLAST båt så har jeg hørt at man kan varme skroget helt lett med en varmepistol (gul flamme). Man må være ytterst forsiktig og ta vekk varmen umiddelbart idet fargen kommer tilbake. Varmen vil fjærne grov struktur og gammel/misfarget plast, og få frem glatt og "ny" plast øverst. Dette skal også gi et varig resultat. Siste metode har jeg ingen brukererfaring med selv! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted May 9, 2010 Author Share Posted May 9, 2010 (edited) Det tørker ut og da kommer skjoldene tilbake. I stedet for å lete etter en wonder-cure ville jeg heller bare smørt med vaselinolje et par ganger i sesongen. Det er skånsomt også. Just presis. Det er slik jeg tenker også Trolig er gelcoaten ytterst permanent svekket av årenes løp, med sol, sjø og oksidasjon. Hadde du kikket på skroget ditt i mikroskop ville det sett ut som Jotunheimen, med daler og store fjelltopper i mellom disse. Løsningen vil å si fall være å slipe ned det ytterste laget på hele båten, ned til "dalene", for så å rubbe og polere det hele opp igjen til frisk, slett overflate. Dette vil gi en varig glans om du beskytter skroget med god voks, og erstatter denne voksen når den er tæret opp igjen. Det var jo nettopp det ekspertene gjorde for 2 år siden. Men virkningen varte bare en halv sessong! Bedre å fylle opp "Jotunheimen" med olje da. varer lengre, er rimeligere OG tar bare noen minutter. Det står riktignok ikke skrevet antall arbeidstimer på skroget etterpå.... For når du sier "plastbåt", du mener da båt bygd i glassfiber, med gelcoat ytterst? Nettopp. Redigert: Nabo med Skipsplast (mørke røde deler av skrog og overbygg) var falmet (på det røde), stygg og fæl. Etter en omgang med oljen, var ikke båten til å kjenne igjen!! Likeledes ble oljen brukt på gummilister rundt vinduer osv. Der ble det også seendes flott ut. Dog VET jeg a gummi og olje ikke er god kombinasjon, så JEG vil ikke bruke slik olje på gummilistene. (Mulig at silicon-olje ville ha vært bedre der...) Edited May 9, 2010 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.