Gromling70 Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Har tenkt å lage en glassfiberklump oppunder fordekket på båten min for å feste kabinett til cd-spiller. Planen er å skru fast et kabinett som dette. Har ikke lyst å lage fler hull "dashbordet" eller noen andre steder i båten. Overflaten er ubehandlet glassfiber(ikke lakkert eller noe). Vil en glassfiberklump støpt på gammel glassfiber klare å holde vekten av en cd-spiller? Er det noen som har forslag til hva jeg kan eventuelt bruke "inni" glassfiberstøpen for å ha noe tykt å skru skruer inn i? (tre/kryssfiner er vel ikke anbefalt?) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 en bitte med 2x4, så støper du rundt den Enkelt å grett Så e da bare til og skru Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
sveinh04 Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Eller enda enklere: Lim fast en plankebit med epoxy og skru i den. Dvs om den ikke bli synlig da.... Quote Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted May 9, 2010 Author Share Posted May 9, 2010 Blir ikke synlig. Så om en plankebit med epoxy vil tåle vekten så gjør jeg det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Det vil det Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Så om en plankebit med epoxy vil tåle vekten så gjør jeg det. Bare pass på at det er nokså plant der du vil lime den fast. Bruk nok lim og sørg for å holde presset til limet har tørket. Quote mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
sveinh04 Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Epoxy blir ekstremt sterkt og du kommer aldri til å få plankebiten av igjen, vær obs på det. Også kan det være lurt å vaske med noe tynner eller rødsprit først. Quote Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Avfette godt og smokk saken rett fast med sika. Hvorfor skru? Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted May 9, 2010 Author Share Posted May 9, 2010 Vaske først. Godt med epoxy. Og holde press på til det er tørket. Oppfattet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Posted May 9, 2010 Share Posted May 9, 2010 Iom. at du skal lime oppunder må du ha fyllstoff (kalles vel micropulver eller noe sånt) i epoxyen slik at den ikke renner vekk. Epoxy behøver ikke press, limer like godt som fyllmasse. Jeg har samme behov som deg. Kommer til å lime fast vannfast kryssfiner. Alle helst burde den sikkert forsegles med epoxy rund baut, men det er kanskje grenser for hvor nøye man bør være. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Tenkte å kjøpe en sånn "sprøyte" med epoxy. Det må vel funke? Kan ikke helt se problemet med at det skal renne vekk. Det er da ikke SÅ tyntflytende? Men i tilfelle, hvor får man tak i sånn micropulver da? Holder det da med en sånn sprøyte, og spøyte alt ut i en kopp og blande i pulver? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sveinh04 Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Ja en sånn sprøyte er toppen. Den er seig nok og du trenger ikke noe pulver. Hvis du skulle brukt flytende polyester så hadde det vært noe annet. Quote Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Hvorfor ikke bare lime med Tec-7 Det holder som bare F. Ikke noe kliss med med å blande Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 (edited) Ja, kjøper du seig nok epoxy er det ikke noe problem. Men om du trenger pulver så har de det på Biltema. Der heter det mikroglassballonger. Hos West system heter det vel micropulver. Fås i de fleste båtforretninger. Edit: Feil, de kaller det Filler eller microfiber - på nynorsk da. Edited May 10, 2010 by dvil (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Som noen er inne på: Glem stress med epoksy, filler osv. Kjøp monteringslim av den "raske" typen på byggvareforretning, f.eks. PL600 eller tilsvarende (som gir umiddelbar vedheft). Saus på plankebiten din og der den skal sitte og kjør på. Brukte dette v/montering av div. elektronikkbokser i skott osv. Kuttet opp kryssfiner i "assorterte" størrelse, klasket de på plass, ventet 10 min og skrudde opp boksene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 hvorfor ikke bare skru den på plass med gjennomgående bolter og noen brede skiver under??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 (edited) Limte på en trebit og skrudde i den. Lot epoxyen herde to timer, da skulle den være ferdig herdet ifølge emballasjen. Skrudde fast cd dekselet med cd-spilleren og dro hjem. I går altså. I dag koblet jeg resten av anlegget og var endelig klar for en liten tur på sjøen MED musikk. Men etter et par bølger på fjorden forsvant lyden. Jeg skjønte ingeting så jeg stoppet. Så da at hele driten hadde løsnet og falt ned. Har limt trebiten på igjen med mer epoxy og skal la den herde leeeenge før jeg monterer spilleren igjen. Får håpe det holder da. Var akkurat dette jeg var redd for med bruk av lim/epoxy osv. At hele driten ville løsne når båten slo i litt bølger. Edited May 13, 2010 by Gromling70 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Ok, jeg trodde den skulle være på oversiden. Det blir bra det der. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Jeg skjønte ingeting så jeg stoppet. Så da at hele driten hadde løsnet og falt ned. Problemet med epoxy er at det er steinhardt! Du trenger noe som er litt elastisk, siden det flexer litt i bølger osv. Mitt tips: Tec7 Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
Gromling70 Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Får se om epoxyen holder neste gang jeg skal ut på sjøen. Ellers må jeg nok prøve med tec7 eller sikaflex f.eks. I så tilfelle, hvor kjøper man tec7?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
kjell-arne Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Du kan jo også forsterke innlimingen av den plankebiten du har satt opp med å legge en eller to remser, ca 5cm brede, med glassfiber over endene på planken. Til dette vil det holde lenge med et reparasjons-sett for glassfiber, som inneholder alt du trenger, og koster ikke mer en 70 - 90 Kr. Dette er en metode jeg har brukt til alle installasjoner som krever godt tak for skruing i plastbåter. Du har jo også den "etter læreboka" metoden. men den tror jeg nok blir veldig "overkill" til den jobben der :p Håper du lykkes uansett måte du gjør det på. Ingenting er værre en å være utrygg på om noe holder eller ikke ombord i en båt, uansett hva det gjelder. Mvh Kjell Arne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OnkelDonald Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 I så tilfelle, hvor kjøper man tec7?? Det får du på de fleste byggevarehus. Europris har også tec7, og de er gode på pris. Quote Genialt enkel redigering av nettsider Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Eller ta Sikaflex, det finns i alla båttillbehörsaffärer. Vad Du än använder, låt det härda några dagar innan Du hänger i för mycket vikt. Eller sätt något i spänn under så att vikten inte belastar limmet i början. När det härdat så håller det MYCKET! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Du kan jo ta og finne noe som veier sann ca. det samme som spilleren, og feste på holderen, så finner du deg en fin bølge, helst skarp, så det slår litt i båten, så gir du full gass, og ser om noe har forandrett seg, om det gikk fint, så tror jeg det skal holde.. Og tror ikke den vil falle av helt akutt, vil nok sige litt og litt ned, så vist du følger med innimellom, så går dette fint Quote If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Stor Stas Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Hei, Du kan med fordel matte ned limflatene med litt grovt sandpapir, og avfette med rødsprit, tynner el.l. før du limer på igjen. Både epoxy og Tec7 skal holde i massevis. Utifra den limflaten du har mot glassfiberen (5x20cm?) så skal Tec7 holde 2-2,5 tonn(!), og epoxy enda mer. M.a.o. skal treverket rives opp lenge før limet løsner. Så at det løsnet for deg skyldes enten uflaks med grunnarbeidet eller herdingen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts