Jump to content

Ankring på dypt vann

Skin

Recommended Posts

Såidt jeg minnes fra en amerikansk båtgadgetkatalog, så skal ikke bøya shackles på før ankeret skal opp. Så skal man kjøre 45° av kurs mot ankeret for at bøya skal dra det opp. Hvis man legger en bøye mellom ankeret og båten vil den vel virke som en omvendt daumann? Hvis man i tillegg setter et drivanker i bøya vil det såvidt jeg kan forstå ende opp ved båten og bidra til at den får større flate strømmen kan flytte den med? Dvs ankerfeste blir dårligere. :confused:

Denne måten å ta opp dreggen på fungerer meget bra. Har 600m tau ombord og har dregget på 270 m dyp. Dregger slik når vi driver med havfiske. Når vi dregger for vinden og den går motsatt vei enn strømmen må det brukes blåse ellers komme fiskesnørene i kontakt med dreggtauet. Setter da en spesiell knute på tauet som vi fester blåsa i og slepper oss et godt stykke unna blåsa.

Da vi fisker ute i havet bruker vi også blåsa fast på tauet hvis det er noe sjøgang, den virker da som en fjering på dreggfestet/pollert.

Ser ingen grunn for å ha blåsa løst tredd inn på tauet, da den vil havne inntil båten ganske raskt.

Mener dette dreggutstyret også er en trygghetsfaktor da eg i en nødsituasjon kan slippe dreggen på dyp opp mot 300m.

I stedet for en blåse kan et par fendre brukes for oppkjøring og det har jo alle ombord, så det er bare taumengden som skal til.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...