Jump to content

Lage kick(talje) til seilbåt

TellusTellus

Recommended Posts

Hei godtfolk,

Jeg har lett på nett etter ferdiglagd kick til seilbåt, men jeg kommer ikke over noe som helst.

Vet noen hvor det finnes?

Det ser ut som jeg må lage kick selv og har lett flere plasser etter blokker med hundsvott.

Fant f.eks. fiolinblokker på biltema: http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdel...t-og-skjotelas/

Kan montere av skjøtelåsen og bruke den i cockpit.

Fungerer fiolinblokker til å lage kick?

Eller burde jeg ha vanlige dobbeltblokker?

Og hvor får en tak i dobbeltblokker med hundsvott?

Hvis noen har bilder av kick og hvordan de har lagd den/festet den, legg det gjerne inn slik at folk som meg får alt inn med teskje.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Hvordan har du lagd feste til kicken?

Hvilke fester brukte du?

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Festene var der fra før, på bommen er det en bøyle som er tredd i ett spor og strammet med en skrue, slik at den kan justeres. Originalt var den andre blokken festet i en øyebolt rett ved siden av mastefoten. Dette var jeg ikke helt fornøyd med så jeg borret ett hull i enden av masten(den går litt ut i bunn, så bendlet jeg fast en sjakkel der. Litt vanskelig og forklare og får heller ikke vist deg ett bilde da jeg er på jobb i bergen.

Hvis du ikke har noe feste i bommen eller på dekk/mastefoten ville jeg sett på om det går ann å bruke en bøyle som du finner midt på denne sidenhttp://www.seasea.no/SectionList.aspx?CatID=4000. Den akn du kanskje klare og poppe fast på undersiden av bommen og skru fast i dekk.

Men sørg for å bruke dimensjonerte blokker til dette, det er fantastiske krefter i gang når dette skal holde bommen nede på slør/lens. Det finnes forskjellige ferdige løsninger (som koster spissen av en jetjager..)

Men kjøp dimensjonerte blokker av riktige dimensjon, Harken, Ronstan - samt at du bruker riktig tauværk - dette koster litt men det har du igjen for.

Ta en runde på brygga å se hva de andre har, gang utveksingen de har med fem så har du noe som duger

Lykke til.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Aha.. så trippelblokk er veien å gå. Hvorfor ikke. Koster ikke mye mer enn dobbeltblokker.

Det største problemet er å skru i mast/bom. Blir få skruer/nagler som skal holde dette på plass.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Jeg har en brukt rodkick (sparcraft) liggende i garasjen som jeg skal kaste på søpla en av dagene, den er litt slakk men det var med en ca 9meter lang bom, kan du bruke den og får noen å hente den så kan du få den gratis.

Den koster ca 10000.- ny og er brukt fra 2006-2008

Jeg har en brukt rodkick (sparcraft) liggende....den er litt slakk...

Selv har jeg en slik på min båt som stemmer fra maken til en båt. Den skulle kastes der gass hadde lekket ut, men jeg fikk nye pumper til den hos et firma som driver med tilhengere på Smalvollveien i Oslo. Fikk 2stk kraftige pumper til 800kr og den er betre en ny.