Rormann Startet 9.Mai.2010 Del på Facebook Startet 9.Mai.2010 (redigert) Kjøpte en to år gammel Uttern D55 med Northstar Explorer 650 kartplotter med C-map kart i høst, men sliter med kartet ved første bruk i vår. Når jeg zoomer inn til de tre "inderste" usnittene, forsvinner selve kartet og bakgrunnen blir hvit og med få detaljer. Men kursor og lengdegrader etc ligger fortsatt på. Kjenner ikke plotteren særlig godt, men kan det være noe med innstillingene ? Redigert 9.Mai.2010 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobben1 Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Hadde samme problem med min explorer 650 i en Uttern D66.Skjermen ble ikke oppdatert men skrollet fra kartbilde til fullstendig hvitt, klagde til forhandler og fikk en ny uten diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Ok, takk for info ! Denne er integrert, så jeg må vel ta det med Sørlandet Bådsenter hvor båten er kjøpt antar jeg. Spennende å se om det tar uker å få orden på dette.... Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Har forgjengeren til denne Navman 6500. Tror grunnen til at du opplever dette er at det er krysset av i en boks i menyen som tillater zooming nærmere enn kartet har mulihet å gjengi. Da står det ved denne boksen at kun båt vil bli synlig. Noen steder kan man ikke zoome inn mer enn 2nm mens andre går det med 0,5nm. Er litt usikker på nøyaktige tall men husker jeg rotet litt med det. Det går an å angi at det ikke skal kunne zoomes nærmere enn det kartet angir og da vil du ikke få plotteren i "hvit". Redigert 10.Mai.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Det er sannsynligvis ikke noe galt med Nintendoboksen din. Kartbrikka du har inneholder ikke et kart, men mange. I noen tilfelle hundrevis. Det du gjør ved å "zoome" er å velge et kart i annen målestokk. Skulle et kart i 1:100000 inneholde like mye informasjon som et kart i 1:10000 ville det være helt uleselig. Et eksempel. Du bruker et kart i 1:100000 og trykker på "zoom" inn. Da skifter boksen til 1:50000. Osv. "Zoomer" du inn fra 1:10000 så vil boksen lete etter et kart i 1:5000. Finnes ikke dette på brikka får du hvit skjerm. Noen systemer tillater "overzoom", dvs at den blåser opp et eksisterende kart. Kan være skummelt da du vil navigere i feil målestokk. Å bruke et 1:100000 kart i 1:5000 er fullstendig meningsløst. Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Så litt i manualen nederst side 59: Her får du trykke litt å se hvordan du vil ha det. Du skal huke av den øverste ruten. Da vil du alltid ha kartet med på dypeste zoom. Redigert 10.Mai.2010 av Å i sava (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 jeg hadde samme erfaring med CMap i en Simard plotter. I enkelte områder forsvant kartet når jeg zoomet inn. Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 (redigert) Hei ! kan vel ikke være kart-begresninger som er problemet ? Må jo være mulig å zoome inn mer enn dette ? Blir jo ellers bare store oversiktskart og da blir plotteren ubrukelig. (Husker ikke nøyaktig tallet). Fikk beskjed fra Sørlandet Bådsenter å prøve å rense kontaktene på kartbrikken. hadde erfaring med at eiring kan gi dårlig lesning av brikken. Redigert 10.Mai.2010 av Rormann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Ville du gått inn på havna i Kristiansand med et oppblåst Nordsjøkart på Nintendoen? Sitér dette innlegget Link to post
Rormann Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Nintendoen ?? Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 16.Mai.2010 Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Har en Navman, som er tilsvarende plotter. Som nevnt i et innlegg over, du må krysse i riktig rubrikk for å unngå "hvite kart" på enkelte zoom nivå..husker ikke helt hvilken.. (se bruksanvisning) Om du ikke kommer ned på detaljnivå i det hele tatt, har ikke plotter og brikke kontakt. Ta ut brikke holder og se om brikken er der..står riktig vei..kan være litt kontaktproblemer her. Lirk litt ut og inn, i tilfelle det er kontakt problem. Sitér dette innlegget Link to post
monica Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Vi har og Northstar 650 plotter. Sist gang vi var i båten, så klarte ikke plotteren å finne noen satelitter. Dette gjorde at vi ikke kunne se hvor fort vi kjørte, og kartet var ikke brukende. Noen som har vært ute for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lumi1 Svart 22.Mai.2010 Del på Facebook Svart 22.Mai.2010 Har ikke erfaring med små plottere, men cmap generelt i et Telchart system. Det er ikke unormalt at en avogtil opplever at kartene ikke er nøyaktige i noen områder og får opp "blankt" kart. Det vi gjør da er å zoome ut og flytte muspekeren til et område litt utenfor der vi er og zoome til ønsket nivå og så flytte der vi vil. Usikker på hvorfor, men det funker. Tror nok Telcharten og kartene på kartplotteren jeg er vant med å bruke ikke er 100% oppdatert og problemet muligens er fjernet nå, men kan nok henge igjen på eldre små kartplottere også. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Sist gang vi var i båten, så klarte ikke plotteren å finne noen satelitter. Noen som har vært ute for dette? Har en 657 og opplevde noe liknende for 1 uke siden. Den fant satelittene, men fikk ikke beregnet posisjon. Måtte skru av og på plotteren for å få det til å fungere. Sliter nå med at den mister posisjon, selv om den viser rikelig med satelitter. Har forsøkt restart av GPS uten at det hjalp. (Eget valg under oppsett av GPS.) Underveis blir plutselig posisjon i kartet veldig feil og hastighetsangivelse forsvinner. Ser ut som det går mot å resette til fabrikkoppsett. ref. tråden Tar lang tid å finne satt. Northstar 567 Explorer. Er et forsøk verdt. Men regner med at jeg mister alle instillinger og lagrede data. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
arnearmoa Svart 23.Mai.2010 Del på Facebook Svart 23.Mai.2010 Seatronic forklarte meg hvilken setting jeg skulle endre for å fikse dette på min Navman 5600 for to år siden. Husker ikke hva settingen het, men det var ikke helt lett å skjønne logikken uten at du ble fortalt hva som skulle til. Jeg anbefaler en telefon til Seatronic i Moss. Burde tatt den før jeg gikk på grunn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.